Comentariile membrilor:

 =  domnule Potra
George Asztalos
[27.Jul.08 10:39]
ca să echilibrez nițel discursul aș spune că "vă înșelați" să o luați în tragic din moment ce un Dinescu de pildă e de partea liber cugetătorilor...:) din păcate însă și la nivelul lui "ne facem că ne revoluționăm" și nimic mai mult, altfel riscăm să ni se arate cu deștiu conacele dubioase ridicate pe spezele șantajului cu dosare mai mult sau mai puțin ortodoxe...:) treaba e că revoluția a făcut din ortodoxism un martir și dogmele din școală sunt rezultatul acestei prezumpții de nevinovăție. de asta se și continuă cu vilele catedralice sau cu retrocedări către culte alternative amînate la paștile cailor. e chiar de admirat cameleonismul ortodox care se simte bine indiferent de regim și își face de cap cu girul contribuabililor enoriași duminicali...:) le convine tuturor cu atîtea sărbători religioase în aparență ortodoxe și în fapt pretexte pentru grătare și bere la greu...că doar așa e tradiția cu postul lui pește prăjit...:)

 =  George, ști ce era să fie în loc de religie în școli?
Victor Potra
[31.Jul.08 07:41]
Apropos de remarca ta că „revoluția a făcut din ortodoxism un martir și dogmele din școală sunt rezultatul acestei prezumții de nevinovăție”
(acceptă, te rog, adresarea directă pe considerente de politețe anglo-saxonă)

Pe vremea când eram student la filosofie, ’96 – ’97 parcă, bătea un val de liberalism prin învățământul românesc. Erau la modă etica aplicată, feminismul ca filosofie (foarte diferit de feminism ca activism social), morala ca obiect de studiu al eticii fără nici o legătură cu religia – religia era unul dintre multele fenomene culturale de studiat la filosofia culturii – asta ca să vorbesc doar despre opțiunile din cadrul Facultății de Filosofie.
Mihaela Miroiu, profesor de filosofie feministă pe atunci, pregătise – era gata de tipar – un manual pentru clasele primare de etică aplicată, de morală și educație civică.

Foarte simplist vorbind, în tradiția eticii aplicate erau formulate situații cu potențial etic, care te puneau să alegi un posibil curs al acțiunii. Acest tip de probleme cu rezolvări care urmăreau să dezvolte judecata etică a copiilor independent de componente colaterale ale culturii (cum ar fi religia) este ceea ce am reținut și mi s-a părut fantastic. Totul plecând de la presupoziția de bun simț că trebuie să înveți să alegi înainte de a alege. Copiii învățau să deosebească binele de rău explorând situații concrete, perfect posibile în orizontul lor de timp imediat, fără a înghiți pe ne-mestecate un set de reguli a priori, stabilite și impuse pe considerente doctrinare. În acest fel învățau regulile moralei, civismului – descoperindu-le singuri, însușindu-și-le ca fiind ale lor. Ar fi putut fi șansa copiilor noștri la o moralitate solidă, auto-dezvoltată, versus una spoită, mediată de ritualuri și autorități de intermediere către autoritatea unică, presupus divină. Copiii ar fi învățat că a face ceva rău înseamnă în ultimă instanță a-ți face un rău ție. Acum învață că e un păcat. Care poate fi iertat de altfel. Bun și așa. Dar violența în școli, amoralitatea, fronda față de procesul de învățământ în sine – sunt în creștere. E stupid să spunem că lucrurile ar fi stat altfel dacă…
Dar evident, întrebător cum sunt, nu mă pot abține să nu invit la un experiment mental: ce-ar fi fost dacă?...
Nici nu știu cum a murit totul, din anul următor manualul urma să fie integrat în programa școlară, apoi liniște (sau poate nu știu eu…)
Nici măcar nu era un experiment sau ceva nou, e o metodă aplicată pe scară largă în țările vestice.

Cam asta era să li se întâmple copiilor noștri: să fie obligați din clasa a II-a să gândească cu capul lor…

 =  Lovitura de pedeapsă: ecumenismul ortodox
Victor Potra
[02.Aug.08 08:27]
Dacă bisericilor creștine surori le dați cu euharistia în cap, la ce să se aștepte un coate-goale ca mine?... Ziceam că Inchiziția e după colț. Tocmai văd că a scos hârca de după și rânjește la noi...

„COMUNICAT DE PRESÃ Sfântul Sinod în legătură cu IPS Nicolae și PS Sofronie
...AddWednesday, July 9, 2008 6:58:46 PM
To:[email protected]

COMUNICAT DE PRESÃ Sfântul Sinod în legătură cu IPS Nicolae și PS Sofronie
În ședința de lucru, din zilele de 8-9 iulie 2008, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a luat în discuție împărtășirea Înaltpreasfințitului Părinte Nicolae, Mitropolitul Banatului, la o Liturghie greco-catolică și concelebrarea Preasfințitului Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, cu un ierarh greco-catolic la slujba de sfințire a Aghiazmei Mari. Sfântul Sinod a dezaprobat gesturile necanonice ale celor doi ierarhi, care au produs tulburare în Biserică. Apoi, Sfântul Sinod a luat act de regretul și pocăința acestora, pe care le-a primit ca prim semn de îndreptare. În legătură cu comportamentul sacramental și liturgic al ierarhilor, preoților, diaconilor, monahilor, monahiilor și credincioșilor mireni ai Bisericii Ortodoxe Române în relație cu alte culte, pe temeiul Sfintelor Canoane și al învățăturii de credință ortodoxă, Sfântul Sinod a hotărât că nu este îngăduit niciunui ierarh, preot, diacon, monah, monahie sau credincios mirean din Biserica Ortodoxă Română să se împărtășească euharistic în altă Biserică creștină. De asemenea, nu este îngăduit niciunui cleric ortodox să concelebreze Sfintele Taine și Ierurgii cu slujitori ai altor culte. Cei ce nu se supun acestei hotărâri pierd comuniunea cu Biserica Ortodoxă și, în consecință, vor suporta sancțiuni canonice corespunzătoare stării pe care o ocupă în Biserică: depunerea din treaptă sau caterisirea, în cazul clericilor, și oprirea de la împărtășanie a credincioșilor mireni. BIROUL DE PRESÃ AL PATRIARHIEI ROMÂNE
Sursa:
Data: 2008-07-09”




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0