Comentariile membrilor:

+ binevenita
Cosmin Dodoc
[08.Oct.03 13:25]
Salut si felicit initiativa!!!
Personal sunt putin reticent in privinta noului stil( cred ca se poate numi deja) si cred ca ar putea deveni un curent in adevaratul sens al curentului. Sunt novice si nu cunosc prea multe. A fost binevenita citirea eseului tau.


Cred ca ai vrut sa introduci si o poza in text insa mie nu mi s-a incaracat sau ai uitat tu.

 =  Cheevas
Neisa Conta
[08.Oct.03 16:18]
Cheevas, merci frumos de prezenta si punct de vedere! Intr-adevar, am scris acest eseu in special pentru cei usor reticenti la stilul discutat, mai ales din motiv de lipsa informatiilor. Sunt ferm convinsa ca in Universitate la secia de filologie inca nu se studiaza asa ceva! (poate ma insel, sper de fapt) Desi data fiind vechimea fenomenului, ar cam fi cazul...

Oricum, mi-ar face placere ca acest eseu sa se constituie intr-o provocare pentru cei ce au informatii despre subiectul Visual Poetry si vor sa la impartasasca si altora, sau isi doresc sa afle mai multe in acest sens.

Cat despre poza, cred ca trebuia sa faci doar un refresh la pagina, cateodata am observat si eu ca paginile cu poze se incarca partial sau mai prost.

Hai la buna reauzire!

 =  Traducere
Neisa Conta
[08.Oct.03 16:28]
Pentru cei ce au dificultati cu limba engleza, voi posta aici traducerea interviului cu Giselle Beiguelman:

Ce inseamna Visual Poetry pentru tine?

Visual Poetry este rodul intalnirii dintre artist, materialitatea paginii si natura hibrida a literelor si simbolurilor capabile sa releve limitele dintre imagini si text.

Cine a fost/este sursa inspiratiei tale, modelele pe care le-ai avut (poeti sau miscari artistice) in mediul artistic?

In zona poeziei literaturii referintele mele sunt Oswald de Andrade, Augusto de Campos, Mallarmé si Calligrams al lui
Apollinaire. Dar si proza joaca un rol important ca forma, in acest domeniu mentionandu-i pe: Hemingway, John dos Passos, Virginia Woolf si Ignácio de Loyola Brandão (Zero). Nu pot uita sa mentionez cyberpoetii care mi-au marcat orizontul literar: cei doi JODI, Mark Napier, Mark Amerika si Olia Lialiana.

De ce ai ales ca creezi, sau de ce te bucura sa creezi Visual Poetry ca una dintre mijloacele tale de expresie artistica?

Dincolo de orice, ceea ce scriu este poezie digitala, fructul intalnirii cu un cyberspatiu alfanumeric. Incerc mereu sa am de-a face cu simbolurile fonturilor ca si cum as intra sub suprafata ecranului pentru a face conversia cu specificul
scriereii si cititului care se executa pe web. Este poetica web-u-lui cea care ma intereseaza pe mine.

Cand ai adoptat prima data Visual poetry ca mod de exprimare?

Cand am realizat ca producerea unui discurs critic pe Internet implica necesitatea de a tese acest discurs avand de-a face cu conspiratiile proprii Internetului, ceea ce este poetic in
sine, si mixarea cu limita textelor, imaginilor si locurilor.
Pe web, textul este conditia vizualizarii imaginilor care sunt toate adresate in relatie cu serverul, si acest motiv face
textul scris sa devina propria referinta catre spatiul fara volum.

 =  Multumiri
George Brasoveanu
[09.Oct.03 03:05]
Frumos...dar parca mai frumos era ieri. Visual poetry...hm...de ce trebuie sa dam denumiri in limba engleza la chestii care exista de foarte multa vreme?!
In afara de traditia semito-ariana a scrierii fonetice as mentiona kandji-ul japonez - estetica literelor si limbaj cifrat in acelasi timp, o chestie deosebit de interesanta si ruda cu minunea asta de ne-o povestesti tu. Tot in afara traditiei semito-ariene a ffonetismului exista si scrierea azteca: placi de aur pe care erau incrustate imagini, scene istorice. Placile erau pastrate in temple, iar una din misiunile principale ale preotilor era sa transmita textul referitor la fiecare imagine, text care era versificat (memnotehnica). Noroc cu amicii spanioli care ne-au scutit de osteneala de a descifra tablourile alea si le-au topit intru gloria familiei regale. Si ar mai fi si tablitele rongo-rongo din insula Pastelui care se pare ca se bazau pe acelasi sistem de inregistrare a informatiei.
Extraordinara ideea cu prezentarea istoriei antice a visual poetry! Eu unul a mai adauga si alte elemente, cum ar fi monograma domneasca de pe hrisoavele din Valahia si Moldova (a s vedea albumul alcatuit de Maria Iorga care sistematizeaza monogramele domnesti). Pe scurt despre ce e vorba: titlurile si numele voievodului erau cifrate in subsolul documentului (un fel de marca de filigran pentru a evitat falsificarile) intr-o forma care aminteste foarte mult de kandji. Era un rebus, anagrama si opera de arta a scribului in acelasi timp, tot felul de floricele, pauni si chestii artistice. Ca si litera initiala care incepea documentul de altfel.
Pana la urma daca am inteles eu bine visual poetry asta se ocupa cu marirea capacitatilor de exprimare a sistemului fonetic de scriere. Succese maxime celor care au de gand sa se apuce de gluma asta.
Si as mai adauga la operele astea de visual poetry medievale din vestul Europei pe care ni le-ai transmis si imaginile ezoterice din operele lui Christian Rosenkreuz, tot de la inceput de secol 17, probabil ca cifrarea asta a mesajului o fi fost vreo dambla a secolului printre intelectuali. Mai trebuie sa fac niste sapaturi ca sa ma lamuresc. In orice caz multumiri pentru informatiile transmise, nu stiam ca exista o asstfel de stiinta.

+ multumiri
ion amariutei
[08.Oct.03 19:23]
cred ca sunt mai multe neintelegeri legate de poezia vizuala/kinetica datorate in parte noutatii, in parte unor asocieri preexistente in subconstientul publicului. cred ca in mintea *cititorului* are loc o dubla ecuatie unde medii diferite = sincretism iar sincretism = opera. intr-adevar, in opera clasica, scenografia, costumele si regia ofera *chei* pentru deslusirea naratiunii. insa toate aceste chei (inclusiv naratiunea) nu sunt decat *ilustratii* sustinand esafodajul comun al mediului care este muzica. poti asculta foarte bine Don Giovanni pe un CD, fara sa pierzi prea mult din experienta pe care ai avea-o in sala.

arta electronica merge (ar trebui sa mearga) pana acolo unde textul (sau alte elemente) ar deveni aproape imposibil de inteles in absenta celorlalte: imagine, sunet, miscare, interactiune

altfel spus, nu este vorba de un colaj intre diferite medii ci de un contrapunct unde mediile sunt folosite ca voci diferite cantand aceeasi piesa

arta traditionala va fi intotdeauna limitata de factorii lumii *reale*: diapazonul vocii unui tenor (distanta de la nota cea mai grava pana la cea mai acuta pe care poate sa o intoneze), agilitatea cu care un actor poate sa se miste, limitele mecanice ale sculpturii kinetice, etc. etc.
in arta electronica singura limita este capacitatea umana de perceptie, si chiar si asta doar temporar. deja exista implanturi cerebrale capabile sa miste cursorul unui mouse pe ecran doar *gandind* miscarea.

multumiri Neisei pentru text si linkuri

un articol binevenit

+ un ghiavol îmi dă ghes!
Adrian Firica
[08.Oct.03 20:43]
Splendidă ideea ta. Și realizarea e pe potrivă.

... însă îmi dă ghes un "ghiavol" și nu mă pot abține. De fapt voiam să fac o trimitere la "incultura" noastră plastic-vizuală. A noastră de aici, pe care publicitatea ne-a surprins complet nepregătiți după '89.

Ceea ce este mai jos este o glumă. Găsiți și spotul la www.admaker.ro.



'Caldurica de la pasarica'?
Un dealer Saunier Duval o face de oaie
8 octombrie 2003
de Matei Perahim
In lipsa unui cod de conduita publicitara venit de la centru, un dealer din Brasov al lui Saunier Duval a facut din intiativa si din banii proprii un spot care depaseste in imaginatie creativa, destule campanii. Saunier Duval este unul dintre cei mai mari constructori de centrale termice de apartament din Franta.

Delectati-va cu mesajul halucinant al acestui "must" al publicitatii.
Iata textul integral:

"Pasarelul are pasarica, pentru ca are cuib si are caldurica.
De la centrala termica Saunier Duval.
Caldurica de la pasarica!
Incepand cu 1 milion de lei pe luna, centrala termica Saunier Duval in rate, cu avans zero si garantie 3 ani, iar service-ul este asigurat de Modisan(d)(?) Invest.
Caldurica de la pasarica. Acum si in rate. De la Saunier Duval."

Pentru cei care doresc sa-l vada, ii rugam sa acceseze "Caldurica de la pasarica"? (cu putina rabdare - 3,8 Mb), din sectiunea "Spoturi".

Daca aveti unul "mai tare" va rugam sa ni-l trimiteti pe [email protected] si toata lumea o sa-l vada.

 =  multumiri
liviu dascalu
[08.Oct.03 23:58]
Am aflat mai multe despre poezia vizuala de la Ion Amariutei, foarte interesant comentariul sau.
Initiativa Neisei e demna de laude.
"Mi-e frica, deci creez". E cel mai profund adevar legat de actul de a scrie. E ceva atat de intim, incat cred ca il gandeste fiecare, cu teama de a o spune. Cand te lupti cu ingerul, trebuie sa-i oferi o masca impasibila.

 =  multumiri, asteptari
Stefana Daos
[09.Oct.03 01:30]
Da, asteptam sa faca in cele din urma cineva pasul. Ma bucur ca a fost facut, Neisa.

Consider articolul tau ca fiind o provocare si pentru alti autori de pe siteul nostru care au cunostinte serioase despre acest fascinant univers al limbajului vizual,astfel incat sa ne impartaseasca tuturor cate ceva din ceea ce stiu.
Am venit cu lacomie sa citesc, nerabdatoare tare, dar drept sa spun, ma asteptam totusi la ceva mai consistent, nu doar la citarea unui interviu si la cateva consideratii personale (foarte frumoase de altfel)(cel mai frumos lucru din articol de altfel)
E adevarat ca nu avem de a face cu un eseu.( poate pe viitor?), probabil nici nu ti-ai propus asta si deocamdata vrei sa deschizi apetitul poezistilor(presupun) care sa investigheze navigand un pic pe cont propriu, ca dupa ce se vor fi familiarizat cat de cat, sa revii cu un nou, mai bogat articol.
Dat fiind ca domeniul pe care l-ai abordat in acest editorial este extrem de vast, s-ar fi simtit, (zic eu) nevoia unor lamuriri, mai ales ca asa cum bine remarcai, nu este chiar atat de nou pe cat s-ar putea crede.
Sigur, nu e neaparat nevoie sa pornim o analiza amanuntita de la pictograme, de la miniaturile din textele sacre medievale, ori de la gravurile cu caracter alchimic, si de la scrierea impodobita a Islamului, dar poate merita spus ceva mai mult despre autorii de caligrame, precum si de acei scriitori care si-au ilustrat ei insisi cartile, precum Saint-Exupery cu Micul Print.
(unde imaginea nu e simpla ilustratie,ci intra in dialog cu textul si in complicitate cu cititorul).
Revenind la visual poetry ca arta web, ea se manifesta extrem de divers: de la autori care lucreaza numai cu textul: utilizand doar o grafie speciala care le permite sa obtina efecte optice si (poli)semantice datorate : variatiei de culoare si de dimensiune a fonturilor(inclusiv a tipurilor de font, dar fara a abuza de varietatea caracterelor). In felul acesta procura fie jocuri de cuvinte , fie mici poeme in sine in cadrul unor texte mai mari si alte sugestii care tin de simbolistica (poli)croma.
Ramanand in sfera stricta a "scrisului", sa mai amintim si ca unii autori folosesc animatia .O artista care propune lucrari caracterizate de un spirit ludic nesofisticat, cu impact puternic (obtinut cu economie de mijloace)este Anamaria Uribe. Ea reuseste sa ne trezeasca nostalgia primelor clase primare, lansand o perspectiva noua , proaspata tocmai intru-un act de meta- scriere.
Un artist care utilizeaza astfel de efecte, de poezie animata este si al nostru Ion Amariutei:)
Exista apoi cei care dimpreuna cu textul, lucreaza cu"imaginea" in sensul cel mai larg: fotografiile prelucrate in fel si chip, texturi, desene, picturi celebre, elemente preluate din arhitectura si desen tehnic, efecte tridimensionale etc. Altii au inclus filmul si sonorul.
De ce am tinut sa amintesc toate aceste lucruri?pentru ca visual poetry este un domeniu infinit si care, dupa cum am precizat, se manifesta teribil de divers, implica deci coduri diferite, vorbim de o gramatica si de o semiotica diferite in functie de tipul de visual pe care il practica si care , in consecinta, cer la randu-le moduri de percepere si lectura diferite, asadar moduri de abordare si analiza diferite. De aceea cred ca lucrurile trebuie nuantate si nu ar strica sa avem parte de niste indicatii privind chiar strucura(rea) imaginii in functie de coordonatele spatiului, campul vizual, perspectiva, precum si alte rigori plastice si de grafie(chiar elementare, nu strica)privind integrarea textului, ori simbioza acestuia cu imaginile
Asadar chestiuni mai "tehnice" sunt binevenite, dupa parerea mea. Sunt sigura ca se vor gasi cititori pentru ele. Iar cei care se vor ocupa de scrierea unor astfel de eseuri vor face un adevarat act de cultura, aducand lamuriri de care ducem atata lipsa.
Eu una, astept cu sufletul la gura, pentru ca si eu ma plimb prin creatiile respective ca un simplu consumator, sunt dornica de informatie cat de cat calificata.
Sunt asteptati in continuare la rampa: Neisa,Ioan Dan, Ion Amariutei(?), Magul Dan(?)

 =  Asdf, adrian_nairda, Magister, Stefana, Eden (in lipsa)
Neisa Conta
[09.Oct.03 02:42]
Asdf & Stefana: Aveti perfecta dreptate in ce spuneti voi, va asteptam de altfel pentru completari. Intr-adevar, lucrarea de fata s-a vrut mai mult un teaser, ca sa (ne) vina pofta mancand... Poate ca la un moment dat sa stam deoparte impreuna si sa comitem chiar un eseu documentat in toata regula, care sa acopere cam tot ce-ar fi de in domeniu... Desi daca ma gandesc bine, (din cat e zona de stufoasa) ar putea iesi mai degraba o carte!
:))

adrian_nairda: Am singura mare tristete: ca am fost in situ AdMaker, si am gasit locu cu spotu, si am dat clik pe el, si a aparut ecranul video... si atat!
:(((
M-am frustrat ingrozitor, fireste... Baietii aia de acolo ar putea sa te intrbe si ei ma nene, matale cu ce vrei/poti sa vezi vidou nostru?!
:D
Asa ca daca il ai cumva downlodat, ma inscriu si eu pe lista de primitori.
Multam oricum de link, nu stiam de nenii astia.

Magister: Ma bucur ca ai rezonat la feliuta mea de vorba... Se poate, iata!
:)))

As mai avea eu o vorba cu Eden, care mi-a dat de fapt ideea de a scrie pe acest subiect. Draga Eden, era ca un fel de prinsoare... Eu scriu asta, tu scri "despre disconexiunea interemisferica pentru limbaj si perceptie vizuospatiala".
Nu?!

Va multumesc tuturor de prezenta (sau absenta :)) si... pe cai sau pe curand!
:)

 =  Ai aparut la timp!
Cristian Grigorescu
[09.Oct.03 12:57]
Sunt nou pe poezie.ro; am intrat din curiozitate si am ramas un cititor activ, si o sa vezi...nu numai. Te-am descoperit cu uimire ieri; ti-am devorat toate lucrarile cu grafica...ti-am vazut fotografiile si m-am gandit la Georges de la Tour...apoi am revenit pentru a citi comentariile...eram plin de tine...rezonam: fac Visual Poetry de 2 ani. Evolutia extraordinara a softurilor de grafica m-a impins la prezentari in slide show, cu efecte si cu muzica; Poeziile \"mele\" (nu sunt autorul nici uneia) sunt ilustrate cu pictura universala, iar fundalurile sunt de obicei Bryce5. Love Poems (119 poeme in engleza, cele mai frumoase din lume), Eminescu poezii (bilingv), Luceafarul (bilingv), Minulescu poezii, Magda Isanos poezii sunt cateva din lucrarile mele. In scurtul timp de cand sunt pe site, am facut doua prezentari (60 poezii, Trandafiras si Dorasara). In aceasta foame de tine, ai venit cu editorialul Despre Visual Poetry; ti l-am citit de multe ori, am citit parerile colegilor de site....si m-am hotarat sa-ti scriu. Te admir, te felicit, voi fi alaturi de tine; ai aparut la timp! Pentru inceput, as fi onorat daca mi-ai comunica ID-ul tau de pe Yahoo, unde eu sunt cristian47.:)

+ felicitari
Radu Herinean
[09.Oct.03 13:10]
aplauze pentru initiativa si pentru metoda de punere in aplicare. sper sa te revedem cu noi articole, pe tema asta si pe alte teme.
articolul tau nu va ramane foarte mult pe site fiindca azi trebuie sa anunt intalnirea de duminica asta, insa in noul site va exista mult mai mult loc pentru articole.
am editat un pic continutul textului pentru a avea link-uri catre copii locale ale pozei utilizate.

 =  Explicatii suplimentare
George Brasoveanu
[09.Oct.03 15:31]
Drept e ca mi-ai tras concluziile de par, de aproape nu le-am recunoscut...Oricum as vrea sa remarc niste lucruri ciudate...Nu toate comentariile mele apar, desi eu le consider OK din punctul de vedere al limbajului folosit. Atitudinea comentariului e personala si greu imi vine sa cred ca ar putea fi influentata altfel decat prin cenzurare. Eseul meu a fost initial un comentariu la editorialul tau, care comentariu a fost refuzat. Mare mirare ca a intrat sub forma de eseu...
Dar sa revin la visual poetry: ai fost destul de agresiva si ai tras concluziile mele de par ca sa iasa conform parerilor tale proprii. N-am zis nicaieri ca trebuie abandonata experimentarea, am zis ca anumite modele de inregistrare a informatiei sunt create corespunzator unor intentii practice (foarte putini oameni scriu de dragul de a scrie...de obicei exista foarte multe alte intentii in spatele acestui act). Fortarea unei intentii practice intr-una estetica (cum e cazul visual poetry in varianta alfabetului fonetic, semito-arian) mi se pare o exagerare si un abuz. Ceva in genul limbii sparga, inventata de Nina Cassian (un experiment fascinant, crearea unei limbi din nimic, si cel mai interesant aspect e ca are o sonoritate similara cu cea a limbii romane, cu alte cuvinte respecta frecventele vocalice si consonantice). Drept e ca de multe ori experimentele artistice nu au nici o finalitate si e normal sa fie asa. Insa criticarea rationala a unui experiment este de asemenea normala. Asa ca transformarea mea intr-un traditionalist si ecologist extremist mi se pare exagerata si fara sens. Scuze pentru pocirea numelui, n-a fost intentionata.

 =  Domnului Brașoveanu
Paul Bogdan
[09.Oct.03 15:36]
Dragă Domnule Brașoveanu, singurul motiv pentru care comentariul dumitale nu a apărut sub editorialul Neisei este acela că nu a fost trimis. Crede-mă, am pagina în față și nu apare nici neverificat, nici refuzat.
De altfel, mai ai un comentariu sub acest text. Sper să nu suferim de mania persecuției.

 =  animatie curand
ion amariutei
[09.Oct.03 22:02]
voi posta curand un articol despre animatia simpla, cum e cea folosita de Ana Maria Uribe, pomenita in comentariul Stefanei

 =  Cristian, Radu, G. Brasoveanu, Pan, Asdf
Neisa Conta
[10.Oct.03 11:54]
Cristian, bun venit pe poezie.ro! Ma flateaza elogiile pe care mi le aduci, iti dai seama... incerc si eu sa-mi pun mai mult feelingul in ceea ce fac, de fapt, si mai putin constructionismul, ca sa zic asa. Pe YM sunt neisaco. Tinem legatura!

Radu: Am crezut ca am intrat in alta parte cand am intrat de dimineata pe pezie.ro...
:)))
Nu ma asteptam sa-mi vad editorialul pe post de... editorial!
Voi incerca sa recidivez in acest sens, daca e asa de bine primit, eventual cu ceva mai multe detalii si exemple.

George Brasoveanu: Vad ca tu esti dintre aceia care dau in cap la om dupa care incep sa strige viol!
:D
Agresiva, zici tu?! Zic eu ca e ceva mai mult decat mania persecutiei care se manifesta la tine... Am impresia ca nu intelegi exact semnificatia vorbelor mele. Se prea poate ca nici eu pe ale tale. Poate ca de aceea nici eseul meu nu prea ti-a fost clar, asta in cazul in care l-ai citit. Sa recapitulez pe foarte scurt: din pacate, NU eu am inventat aceasta forma de arta. De asemenea, daca ai fi citit si comentariile lui Ion sau ale Stefanei ai fi aflat mai mult despre cum devine cazul cu arta asta care n-a aparut asa din senin asa cum susti tu (in primul comentariu al tau spui de altfel ca nu prea cunosti subiectul, si ca "visual poetry asta se ocupa cu marirea capacitatilor de exprimare a sistemului fonetic de scriere" de unde rezulta clar ca vorbim despre chestii diferite) numai pentru ca vroiam sa intram in randul lumii sau sa procedam la "fortarea unei intentii practice intr-una estetica (cum e cazul visual poetry in varianta alfabetului fonetic, semito-arian)". Conform teoriei tale, functia scrisului (n-ai zis nimic despre cea a pictatului, de exemplu) este exclusiv una practica. Dar vin eu si te intreb: estetica dupa tine este sau nu o functie practica?

Si ca un corolar al comunicarii mele cu tine: iti multumesc pentru comentarii, chiar ai adaugat lucruri noi in domeniul despre care discutam. Hai sa incercam sa ne mai si definim zonele si termenii mai bine pe viitor, ca sa nu mai existe confuzii. Asta ar fi in legatura si cu respectul reciproc, de altfel... Sti? Poti avea o parere diferita si fara sa o desfiintezi pe cea a vecinului. Asta m-a deranjat la tine, atitudinea superioara, si de asta si reactia. Vorba aceea, e loc sub soare pentru toti...

Pan: Ma si bucurasem ca te-am vazut in vizita la textul meu... cand colo... erai in misiune!
:)))

Asdf: Este minunata Ana Maria Uribe! Multumesc pentru link. Si astept cu mare interes articolul tau!

Si pentru toti cititorii: voi posta in curand un episod doi cu acest subiect, pentru ca sesizez ca s-ar cam impune noi precizari. Asta si datorita comentariilor voastre, pentru care va multumesc mult!

+ despre "visual poetry" si poezie
Michel Martin
[11.Oct.03 18:42]
Nu pentru ca as fi de acord cu visual poetry, ci pentru ca mi-a placut cum ai spus-o. Manifestul tau literar. Frica e umana. Lipsa fricii te face nemuritor. Poezia combinata cu grafica NU este viitorul exprimarii artistice a secolului 21. Este acelasi soi de evolutie creatoare ce i se poate atribui si tehnologiei pana la urma. NU e inovatie, e refugiu, e aproape fuga de inovatie. Adica a sta deoparte de la a recloci cuvantul si a lasa culoarea, semnul, sa-si faca show-ul.
Poezia va fii intotdeauna cuvant. Si numai cuvant. Iar ceea ce apare drept "visual poetry" nu este nimic mai mult decat ce e posterul fata de Rembrandt.
Frumoasa incercare. As spune chiar reusita pentru cei care cred in ea.
Ai spus-o bine, crede-ma, dar ai spus-o despre ALTCEVA.

 =  Stefana, pleonasm
Stefana Daos
[24.Oct.03 17:50]
Stefana mama, ia uite ce pleonasm de toata frumusetea ai trantit acolo in comentriu: "primelor clase primare".

asadar fara primele, rectific, rosie-rosie de rusine, dar totusi nu mov.




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0