agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3483 .



Florentina Borgovan: idealismul conștiinței constituante și realismul lumii vieții (Vol. poezie « Un secret bine păzit » Editura Eminescu, 2014)
articol [ Presa ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [angegab ]

2015-05-19  |     | 





Poeta Florentina Borgovan a publicat recent: « Un secret bine păzit » la Editura: EMINESCU (2014)
Descinsă din tenebrele și absurdul straniu al lui Kafka, din existențialismul camusian, din tragedia, dar și filozofia greacă, poezia Florentinei Borgovan se alcătuiește din secvențe (voit) abia conturate, tulburi. Poeta construiește puzzle-uri ilustrative ale subconștientului uman, pentru metamorfozele lui, impuse de tragica tutelă tiranică a societății. Univers absurd, inflexibil, dar Florentina Borgovan nu uită sensul libertății, ține piept traversării deșertului comunist:

autobuzul frânează brusc. ușile se deschid cu zgomot de aer
comprimat scăpat din supape. vântul ridică în vârtejuri
zăpada subțire de pe trotuarul pustiu.
șoferul coboară grăbit cu o sticlă de un kilogram în mănă.
mi-e frig, foarte frig. pe trotuar, șoferul dă energic picioare
cișmelei înghețate. cei câțiva călători strâng înfrigurați
paltoanele pe ei. șoferul se întoarce grăbit cu sticla goală
sub braț. ambalează motorul, cutia de viteze mugește teribil
până ce roțile angrenează în viteza întâia. autobuzul pornește
ușor.

Cartea traversează o lume moartă, sinistră, devine imensa parabolă în care spiritul sensibil e condamnat, încearcă să respire dincolo de ușa închisă, e dependent (și prizonier) de bunăvoința cerberului. Uzura psihologică, setea de a forța acest perete în care autoarea se simte zidită de vie, o situează alături de semenii deveniți marionete dezarticulate, care execută un număr de pantomimă, desemnat și programat cu precizie. Viața omului nu mai are sens ori culoare, se trăiește de la bun început un SFÂRȘIT interminabil. Poeta ne demonstrează că omul este liber din moment ce a acceptat „așteptarea” forțând porțile închise nu cu pumnii, ci prin forța cuvântului eliberator.
Ființe somnambulice rătăcesc într-un labirint glacial, traversat de siluete diforme, fantomatice, surde și mute. Abordând o atitudine lucidă, detașată, poeta se încăpățânează să abordeze rațional o lume absurdă în cotidian căci aparține parțial acestui curent literar. Satira, hazul de necaz, autoironia sunt utilizate inteligent. Situațiile și personajele sunt nefirești, împotriva legilor firii și a gândirii logice. Spleen-ul pare înrădăcinat, incapacitatea umană de a comunica e flagrantă, tragi-comică:
mărunți slujbași ai deznădejdii mărunta
tropăială și aripioarele subțiri în țevăria
libertății
înfrigurarea de-a nu fi (idilă)
balans periculos - crenguța
întunecată a vorbirii
iar țărmul era ca suflarea care îndată ce pierea.

Dominați de automatisme, exprimând banalități sau enunțuri absurde, lipsiți de consistență caracterială, reprezentativi pentru anonimii ce alcătuiesc omenirea, autoarea plimbă peste acest univers o oglindă incomodă, caricaturală și grotescă, absorbind un prezent sufocant:
poem independent


deschid.

- douăjcinci de lei, bună dimineața. a venit apa.
luna asta e mai mult că lipsesc ăia trei și vetrice nu vrea să dea
în plus, zice că dă-i în ăia mă-sii de infractori și nici domnu’ jean
nu vrea, nu m-am așteptat, zău așa, că zice că ăștia din gang..... pe cuvânt
de onoare că m-am săturat și bețiva aia, lăsați
nu mai căutați că pun eu și-mi dați mâine. nu mi-ati văzut
pisica?
Ca la Eugen Ionescu, principala modalitate artistică este galimatiasul (vorbire sau scriere încurcată, confuză, ilogică - n.n.), prin care se anulează judecățile de rutină, a ideilor cu care este obișnuit cititorul.
Tragismul existenței este sugerat prin efecte comice, caricaturale, grotești, distanța dintre comic și tragic este absentă. Citându-l pe Eugen Ionescu, „Eu n-am putut niciodată să înțeleg diferența care se face între comic și tragic. Comicul, fiind intuiția absurdului, îmi pare mai disperant decat tragicul. Comicul nu oferă nicio ieșire. Spun «disperant», dar în realitate, el este dincolo sau dincoace de disperare sau de speranță”. (Eugen Ionescu - „Note și contra-note” - l962) Astfel, descifrarea textelor enigmatice este facilitată:

doi bărbați trag, apoi bat cu rigla de trei metri betonul.
sunt crispați și nervoși, trag în contratimp de mânere
se înverșunează unul împotriva celuilalt, obosesc repede
mâinile și genunchii tremură imperceptibil, strigă unul
la altul.
gesturile se sincronizează treptat. mișcarea e din ce în ce mai amplă. sub riglă
betonul se deplasează dintr-o parte în alta, în ritmul mișcării celor doi.
massa amorfă, ce nu se lăsa lucrată, prinde viață pe nesimțite, însuflețită de gâfâitul
sacadat
de spinările lor arcuite și de picioarele cabrate.
se simt și se înțeleg la cel mai mic gest, la cel mai mic impuls transmis
de unul sau de celălalt de la capetele riglei.
Autoarea surprinde aspecte societale, șocurile care marchează epoca pe care o trăiește, traversată de episoade represive, paralizante, de neconceput.
Cartea Florentinei Borgovan conține aceste frământari sufletești, ale unei ființe libere și într-o totală opoziție față de această perioadă obscurantistă și fără sens, care a ales scrisul envers et contre tout.
Un lirism delicat, impresionist, permite și spații de respiro, de pauze delicate într-un marș forțat, în câmpul de munci silnice soljenitzian.

STUDIU DE URMÃRIRE

motto:

detaliu fragil - dintre căile
domnului - sau greierii de jad din gura
morților: indestructibil.


se duce și vine, cade pe scară, studii fabuloase
cu frunzulițe de argint și robinete moarte
capul sub mările sudului
crește
și râsul amoros, glicina

pe scurt: primejdios, freatic
pălărioara roșie
pe ape.

Poetul Viorel Padina, cunoscut poet dizident, îi face o prezentare emoționantă și la obiect pe blogul său, autoarei care este un monument al discreției, al rezervei, al rigorii... Pentru că nu găsim multe analize, aceasta mi se pare demnă de a fi reprodusă, pentru a fi adusă la cunoștința cititorilor:
„După îndelungi ezitări, născute din scrupule artistice și morale chinuitoare – din câte îmi dau seama acum -, Florentina Borgovan, una dintre cele mai atente, mai civilizate și mai cultivate semnături din Hyperspatz – cum îi zic eu cyberspațiului -, mi-a încredințat spre publicare pe my blog, neapărat (deși eu i-am propus la un moment dat să-i fac un blog aparte), niște texte excepționale, texte pe care – dacă nu cumva greșesc – le-a avut în mână la vremea nașterii lor și Nicolae Manolescu, mentorul optzeciștilor, însă din păcate criticul nu le-a putut publica la vremea aceea, din pricina faptului că Cenzura le-ar fi hăpăit fulgerător, vezi bine, dar și pentru că Florentina n-a participat la bătaia ocleiului prin Bucurescii Mateiului comunizat sau la Cenaclul de luni cel supravegheat și doar printr-o minune salvgardat peste mode și timpul ce s-a curbat nesperat… Faptul că puternica poetă Florentina Borgovan apare în public abia aici și acum, cu un text care nu se deosebește decât prin certă originalitate și valoare, cum ar veni, de textele optzeciștilor vremii, ne-arată încă și încă o dată că habent sua fata libelli (așa cum a scris dl Manolescu la apariția „Poemului de oțel”, cartea mea iepocal premiată, dar nepublicată la vremea sa și apărută când nimeni nu se mai aștepta, întrucât pentru nașterea-i supergrea trebuia să moară comunizmu, chiar așa…). Cartea Florentinei se cheamă Un secret bine păzit – lașitatea savantului secretar și, după ce o veți parcurge mai jos, veți realiza că e după chipul și asemănarea aleasă a unei poete de nobilă clasă, paradigma cea mai adâncă a cărții și a autoarei ei, totodată, neavând de a face cu lumea vulgară, gregară și deșuchiată de-acuma, ci cu-o lume spiritualizată, demnă și rafinată, de dinainte de a fi de colectivism invadată.
E stilul ei, sarcastic înmănușat, pe cât de pătrunzător pe atât de prevenitor și misterios pân’ la os, o carte cu nimic mai prejos decât a oricăruia dintre optzeciști, de sus până mai jos.”

Pentru a completa acest portret al unei personalități umane de excepție, reproduc cuvintele unui fost elev din Brașov, care întregesc un profil uman tulburător, exemplar:
„Nu am mai întâlnit o asemenea persoană cu o asemenea anvergură culturală. E bine să reții tot ce îți povestește. Încearcă să ne formeze. Este o profă super”.
Poeta are mult talent în a găsi ilustrări ori a pune în scenă situații-limită, extreme și crede că există întotdeauna un mijloc de a ieși prin decizii personale, morale și spirituale.
Subiectul cărții este libertatea prinsă în capcană. Poezia devine motor, sens central al existenței demne și rezistente. Poeta a găsit acest altundeva numai al ei, pentru transcenderea glorioasă a realului biografic strâmt.
Poetă a marilor spații ale gândirii, a marilor concluzii, amare, lucide, universul este negru, melancolic, infinit precum singurătatea într-o chilie de poet.
Florentina Borgovan scrie o poezie straniu de frumoasă. Cuvântul „frumoasă” nu definește nici pe departe esența lirismului poetei, departe de módele pasagere ale acestor vremuri intempestiv-ostile.A.N.M -Franta


Angela Nache Mamier –Franța

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!