agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 14499 .



Eminescu interzis minorilor
articol [ Evenimente ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [honney ]

2006-01-09  |     | 



Joi, 12 ianuarie, de la ora 18.00

Club A vă invită la


“Eminescu interzis minorilor”


deschiderea seriei de întâlniri “poeticile cotidianului”
pe anul 2006

Eminescu așa cum nu a fost citit în public prea des, cu toate cuvintele prescurtate în cărți s-ar putea să șocheze urechile publicului de azi, chiar dacă de prea multe ori se crede că totul a fost spus ori limba română s-a învățat cu multe.
Directorul editurii Vinea, Nicolae Þone a oferit poemele șocante (cuvântul corect este licențioase) din opera lui Eminescu pentru această primă ediție din 2006 a “poeticilor cotidianului”.
Credeți sau nu, o parte consistentă din poezia lui Eminescu a rămas și astăzi mai rar accesată. Cu toate că multe din poemele pe care le vom citi în Club A, la “poeticile cotidianului” sunt publicate deja în “Opere”, cuvintele crude au fost, de regulă, prescurtate pentru a nu răni retina sensibilă a cititorului.
Păstrați-l în minte pe Eminescu, poetul neîmplinirii erotice, al sentimentelor delicate și al furiei sociale elocvente, dar pregătiți-vă pentru un poet al expresiei directe… tot Eminescu.
Prima întâlnire a “poeticilor cotidianului” din 2006 este interzisă minorilor.
O întâlnire prezentată de Răzvan Þupa

Mai greu ne-ar fi putut convinge cineva să citim din Eminescu o seară întreagă în fața unui public… de fapt în fața oricărui public. Dacă ne interesează clișeele nu e prea greu să ne dăm seama că, pe măsură ce un subiect revine mai des în discuție, cu atât mai multe și mai solid constituite sînt locurile comune care riscă să confiște discursurile. În general se acceptă ideea că nu ai cum să citești tot ce a scris Eminescu. Iorga e autorul unuia dintre clișeele care apar pe neașteptate, te miri unde: Tot ce a scris Eminescu trebuie publicat. Am ajuns în momentul în care să ne dăm seama dacă publicul din România este în stare să îl recunoască pe poetul exemplar în cuvintele și temele care îi sunt reproșate așa numitei Generații 2000.

Un exemplu de timiditate:
„Amorul lui cel dentâi fusese foarte sensual . Pierdut pân' atunci într-un platonism deșert și cufundat cu capul în curiozități romantice și subtilități filozofice, se 'ntâmplă să ia o odăiță la o femeie măritată care avea o fetiță de 12 ani și un bărbat ce toată ziua nu era [a]casă. Amalia o chema pe femeie. Era naltă, plină la făptură, cu părul blond și ochii mari verzi. Cuminte * nu era tocma *, dar nasul avea ceva moquesc și era nespus de grațios, asemenea gura. El, având bani, făcea cu dânsa escursiuni în păduri și pe la birturi de vară împrejurul orașului universitar, împreună cu fata, care era mare piedică, încât nu putea vorbi decât cu ochii. Într-o sară, pe când rătăceau * în pădure, el îi spuse c-ar fi având o taină a-i spune, pe care o știa altfel de mult. Apoi se suiră în trăsură — ei în fund, fata pe banca dinainte, înnoptase bine. El puse brațul împrejurul taliei ei și-o strânse tare, ea nu zise nimica. Venind acasă, fata plânse puțin în altă odaie și ea căuta chibrituri s' aprindă lumânarea. În întuneric el o cuprinse și o sărută pe gură.(...). Dar ea urma iară să plece la țară și el
se topea din picioare, căci bogățiile ei trupești erau într-adevăr admirabile. Având cunoștința acestor bogății , ea purta o rochie neagră de tul subțire care lăsa să se 'ntrevadă niște sâni de albeța marmurei, plini și rotunzi, și brațele rotunzi și pline se vedeau pân subsuori. Însfârșit într-o zi, înainte de-a pleca, el o zăvorâ într-o odăiță , o ridică în brațe, o așeză pe o mesuță naltă de noapte [...] 5 și se 'ntâmplă păcatul de două ori.
Ea plecă a doua zi la țară cu fetiță cu tot și el îi scrise.
Peste patrusprezece zile veni 'napoi și începu o viață vinovată.
Noaptea fetița dormea la părinți atunci ea intra numa-n cămașă în odaia lui și *** 6 el se 'mbăta de frumusețile ei. (...)

________________________
5. în manuscris: „îi desfăcu cu putere picioarele unul de altul” 6. în manuscris : „sau pe jos sau (pe șters) de-a npicioarelea”

M. Eminescu („Amalia” în „Opere” vol VI)

Și o mostră din Eminescu neprescurtat:
„Ah cum nu-i aicea nime
Să mă scap de mâncărime
Să storc boțul între craci
Să-i sug măduva din saci”

Dar în Club A, vor fi ascultate și poeziile lui Eminescu din cuvintele tari ale limbii române.

Gabriela David
PR Club A
www.cluba.ro




.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!