agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 6173 .



O zi artistică de neuitat la Cluj, pentru toți cei ce se simt români. Cronica lansării de carte - \"Calvaria\"
articol [ Evenimente ]
Adina și Cartea Colecţia: Cronici culturale

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Adina Ungur ]

2007-06-21  |     | 




(Cronica evenimentului din 15 iunie, 2007, Cluj-Napoca)

E 15 iunie 2007.

Emoțiile multora se canalizează spre finalitatea unui an scolar, dar și spre începerea unor activități cultural–artistice care vin să reamintească poporului frumusețea obiceiurilor și a tradițiilor românesti, într-o lume în care modernul primează în detrimentul tradiționalului.

La Polul Cultural din Cluj-Napoca, un spațiu aflat în Librăria Universității, mai mulți oameni inimoși și-au propus să reunească talente artistice din diferite domenii ale artei fără a se îndepărta de natură și tradițiile românești. Astfel, au reunit arta fotografică cu cea picturală, și cea literară cu cea artistică. Sub titlul generic Diversitate prin artă. Tradiții și obiceiuri românești. Natură s-au desfășurat mai multe activități atractive care au pus în valoare interesul românilor pentru reprezentarea prin artă a obiceiurilor și a tradițiilor românești.


Ora 12,30.

Sala începe să prindă viață prin prezența participanților și invitaților, care sosesc în număr neașteptat de mare. Se observă lucrările fotografice ale celor cinci inițiatori ai acțiunii de azi:

Ioan Parțilă (București)
Bogdan Borza (Cluj-Napoca)
Adina Ungur (Cluj-Napoca)
Iulia Chende (Cluj-Napoca)
Camelia Simona Chiroșca (Lupeni)

Lucrările fotografice expuse (50 la număr) reprezintă imagini din țară: peisaje, arhitectură specific românească, locuri și monumente istorice, costume populare românești, obiceiuri tradiționale.
Sala este plină de oameni de toate vârstele care apreciază arta fotografică. Discută între ei. Comentează. Apreciază. Lucrările peisagistice ale domnului Ioan Parțilă și ale Adinei Ungur sunt remarcate în mod special de domnul Eugen Coța, vicepreședintele Asociației Artiștilor Plastici din Cluj-Napoca. Se remarcă lucrările elevului Borza Bogdan, din clasa a XI-a, de la Colegiul Economic „Iulian Pop”, Cluj-Napoca și sunt apreciate ca fiind reușite, așa încât este încurajat pentru o continuitate în arta fotografică. Lucrările doamnei Simona Chiroșca sunt apreciate ca fiind de mare calitate fotografică și seriozitate artistică în oglindirea arhitecturii românești vechi. Lucrările doamnei Iulia Chende atrag prin expresivitatea portretelor și locurilor istorice surprinse. Sunt apreciate ca fiind foarte bune de către publicul prezent și se fac încurajări pentru tinerii fotografi amatori de a expune pe viitor lucrări tot atât de valoroase și atractive.
Sunt prezenți copii îmbrăcați în costume populare. Sunt însoțiți de părinții și bunicii lor care azi participă la o activitate ce dorește a trezi în inimile românilor sentimentul dragostei pentru obiceiurile și tradițiile românești prin artă diversă.
Această expoziție se dorește a fi un punct de pornire pentru tineri și copii și un exemplu de artă calitativă, dar și o continuitate a expunerii talentelor în arta fotografică .


Ora 13

Moderatoarea acțiunii de azi, doamna Mariana Enache de la Polul Cultural Clujean prezintă programul acțiunilor și dă cuvântul invitatei speciale, Minodora Susana Luca, primar Băișoara, reprezentant al României în U. E., la Comisia de Cultură și Educație, pe tema: „tradiții și obiceiuri românești”. Domnia sa vorbește despre lucrările celor cinci artiști amatori ai expoziției fotografice, despre calitatea și respectarea subiectului propus. Aduce încurajări pentru activitatea lor viitoare. Face referiri la importanța cunoașterii de către tinerele generații a obiceiurilor și tradițiilor românești atât de valoroase prin intermediul artei fotografice. Scoate în evidență buna colaborare între exponenții din diferite județe ale țării și unitatea acestora pentru propulsarea tradiționalului în această lume modernă. Felicită inițiativa lor de a aduce o contribuție activă la educarea tinerei generații prin arta fotografică.


Ora 13,30

Invitata specială Marinela Zegrean Istici (Gherla), cântăreața de muzică populară prestigiu în țară, chiar și peste hotare adresează publicului auditor câteva cuvinte despre importanța unei expoziții fotografice cu asemenea temă pentru arta românească. Oglindește nevoia acută de educare a tinerei generații în cunoașterea tradiției și mai ales pentru păstrarea acesteia. Intonează o doină specific someșeană care mișcă inimile celor prezenți prin mesajul transmis și linia melodică autentică. Felicită inițiatorii acestei activități cu impact direct și real asupra publicului.
Invitații de onoare de la Școala cu clasele I-VIII Băișoara și de la Școala „Ioan Lupaș”, Cluj-Napoca, elevii claselor a II-a, îndrumați de doamnele învățătoare Maria Roșa și Iulia Chende, prezintă un program cultural-artistic cu tema: „Obiceiul nunții la români. Descântatul cununii. Descântatul găinii. Jocuri populare”. Se remarcă faptul ca tinerele generații sunt interesate a cunoaște aceste obiceiuri și de a le prezenta în mod artistic. Elevii sunt direct motivați să le cunoască, să le prezinte și altor semeni prin acțiuni ca cele de azi. Sunt mândri că sunt români! Pe chipul lor se vede bucuria faptului că azi sunt protagoniștii obiceiurilor lăsate de înaintași, comemorând amintirea lor prin această acțiune cultural-artistică de mare valoare care reunește mai multe generații de români din diferite locuri ale țării, într-un cuget și aceeași simțire.


Ora 14,00

Doamna institutor Iulia Chende apreciază valoarea lucrărilor picturale ale lui Darius Negrea, elev în clasa a II-a A, Școala „Ioan Lupaș”, Cluj-Napoca, care pentru prima dată în viață le expune publicului clujean într-o expoziție personală.
Darius, micul artist în vârstă de 8 ani, plin de emoții își prezintă lucrările realizate cu multă seriozitate și dorință de a demonstra cum anume receptează el frumosul în viață. Este încurajat să își valorifice talentul în pictură prin noi lucrări. Putem fi mândri că avem așa români talentați. Curaj, Darius! Deși mic la vârstă, cutezi să faci lucruri mari. Succes! îi spune publicul.
Doamna învățătoare Maria Moțiu de la Școala „Iuliu Hațieganu”, Cluj-Napoca, responsabila „Comisiei Învățătorilor” din municipiul Cluj-Napoca la clasele a II-a face referiri legate de importanța acestui moment unic în viața micului artist, ca fiind un prim pas încurajator în cariera sa artistică. Menționează faptul că a început cu o temă atât de grea și diversificată pentru vârsta lui ”Tradiții și obiceiuri românești”, dar în același timp, atât de atractivă ca temă și antrenantă. Prezintă creațiile plastice ale micului artist (20 la număr) ca fiind reușite, prin grafică si colorit, prin proporționalitate, reprezentare, dar mai ales originalitate. Îi recomandă prezența la cât mai multe astfel de expoziții care să îl consacre în timp ca devenind un artist plastic de mare valoare.


Ora 14,20

Invitata de onoare Elena Dârjan (Cluj-Napoca), învățătoare pensionară, prezintă colecția sa de obiecte și costume populare românești autentice, din diferite regiuni ale țării. Colecția sa a fost admirată înainte de începerea activităților într-o frumoasă expoziție ce a adus aerul moșilor și strămoșilor în spațiul clujean, dar și în inimile românilor prezenți.Ne uităm impresionați la această româncă ce adună de mulți ani cele mai frumoase costume din țară cu gândul de a le arăta tinerelor generații și a le păstra pentru cele ce vor veni.Sunt costume vechi de peste 100 de ani, de o mare valoare artistică. E încurajată în acțiunile domniei sale mai ales de dragostea reală pentru neamul și meleagul strămoșesc. Un real exemplu pentru cei prezenți. Felicitări!

Domnul Mircea Luca, directorul Școlii cu clasele I-VIII Băișoara, împreună cu soția sa, doamna Minodora Luca, prezintă un steag românesc din zona Băișoara confecționat de dânșii după modele vechi autentice. Este foarte interesant modelul și simbolul specific românesc din aceste locuri! Copiii ascultă atenți explicațiile date. E un moment cu adevărat emoționant și comemorativ. Mulțumim pentru aceste clipe unice trăite datorate strădaniilor băișorenilor!


Ora 14,50

Are loc lansarea de volumului de poezii al Adinei Ungur, cu titlul „Calvaria”. Această carte vine în sprijinul înțelegerii trăirilor sufletești ale românilor contemporani în spațiul nostru geografic specific. Se fac aprecieri de către oameni specializați din domeniul artei literare la simbolistica titlului, la conținutul lucrării, ca o chemare peste ani a glasului semenilor și mai ales o optimizare a contemporanilor pentru propulsarea talentului literar specific românesc. Adina Ungur este un scriitor contemporan pe care îl apreciez a fi de valoare. Lucrările ei literare exprimă în viu grai trăirile ei, dar și ale semenilor noștri în lumea modernă, dar care nu vor uita niciodată de valorile tradiționale.


Ora 15,25

Încheierea programului. Felicitarea exponenților. Interviuri. Păreri ale publicului.



Concluzii:

Această activitate cultural-artistică și-a propus :

- să pună în valoare obiceiurile și tradițiile românești
- să medieze și să se păstreze tradiția românească
- să propulseze tinere talente în domeniul artei fotografice, a picturii, a literaturii și a artei în general
- să reunească și să faciliteze o comunicare reală între oameni din mai multe județe și de diferite vârste
- să existe acțiuni comune ale tinerei generații din mediul rural și cel urban într-un mediu cultural specific și cu tradiție, respectiv spațiul clujean
- să antreneze activ instituțiile statului si mass-media

Unul din obiectivele principale ale expozițiilor noastre a fost să reunească colaboratori de mare valoare din mai multe orașe ale țării: București, Cluj-Napoca, Băișoara, Gherla, Lupeni. S-a dovedit că astfel de oameni, diferiți în comportament, pot comunica și colabora eficient într-o acțiune de mare importanță cultural-artistică, în care arte diferite exprimă aceeași temă într-un mod unic.

Pe această cale inițiatorii acestui program cultural-artistic mulțumesc tuturor colaboratorilor și îi felicită pentru reușita reală a acestei acțiuni!
Tinerelor talente prezentate în expozițiile noastre (fotografică, de pictură, de obiecte și costume) li se urează succese în viitor! Adinei Ungur! Mulțumiri se aduc și presei locale, care a ajutat în mediatizarea acestui eveniment, cultural și artistic, „Adevărul de Cluj”, precum și postului local de televiziune NCN, care a prezentat aspecte din acțiunile desfășurate în această zi de neuitat pentru români.


Institutor Iulia Chende, Școala „Ioan Lupaș”, Cluj-Napoca
_____________________________________________________














Adina și Cartea


Brațe cu flori coborând pe trepte la pol.

Mi-am pus părul și ochii verzi. Mi-am pus și un tricolor mic, tricotat, primit cu o zi înainte de doamna Elena Dârjan, protagonistă și ea la evenimentul legat de tradiții. L-am prins cu un ac de siguranță pe pieptul rochiei cusute în dimineața aceasta, de mână. Apoi, am pornit la Librăria Universității, cu un căruț de cărți, unde deja invitații mă așteptau. M-am strecurat eu printre unii dintre ei, am coborât la subsol unde fotografiile mele și ale prietenilor mei mă așteptau pe pereți. Telefon de la Iași, telefon de la București, telefon de la București. Trei oameni de departe îmi sunt aproape, îi iau cu mine și îmi întâmpin invitații. Căldură așa de mare și îmbulzeală și mai și, încât nu am cum ajunge la pupitrul unde mi se anunță numele, printre autorii fotografiilor expuse. Dar asta e, rămân mai în spate, unde se mai poate respira și mă bucur că am răgaz să vorbesc puțin cu dragii și importanții mei invitați: Hanna Bota, domnul Brudașcu și domnul Cristofor. Coboară încă, invitați. Râuri de brațe alunecând în subsolul Polului Cultural, cu flori. Pesemne că ghiciseră ei de undeva cât îmi plac. Dar nu știu de unde fiindcă povestirea cu mine-copil, când furam flori, nu e pusă pe undeva pe la vedere. Părul meu verde, probabil, le-a inspirat faptul că am o sensibilitate aparte pentru vegetația florală.
- Sărut-mâinile! Să știți că Marcel Mureșeanu vine doar pentru cartea dumneavoastră!
- Știu! răspund domnului pe care îl văd foarte des, îl știu foarte bine din vedere, dar spre ignoranța mea, nu i-am reținut numele.
- Mi-a zis că vine la Adina. Care, Adina? am zis. Ungur! mi-a răspuns. Aha, Adina Ungur, păi așa spune! Adică, păpușa sau marioneta aceea care nu are nevoie de sfori ca să se miște. Sigur că da, o știm! Păi, mergem și noi!
Știam că domnul Mureșeanu mă va onora cu prezența, doar eu îl invitasem să spună câteva cuvinte despre carte, la lansare. Altcineva, extrem de inspirat îmi spune că astăzi voi interpreta rolul de poetă. Și cât adevăr grăise!
Căldură mare, cum ar spune Caragiale, copii, părinți, bunici, artiști, scriitori, prieteni, căldură, înghesuială, forfotă, zid de oameni peste care nu reușesc să văd nimic, căldură, copii și iarăși căldură. De aceea, nici nu pot spune prea multe despre celelalte evenimente, așa că voi reda doar cuvintele ce s-au spus la evenimentul la care am fost protagonistă în mod direct și anume, lansarea de carte.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Mariana Enache, gazda Polului Cultural, moderând evenimentul.


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Marcel Mureșeanu

Nu am văzut de mult o poetă care să semene atât de mult cu cartea sa și nici o carte care să semene atât de mult cu autorul ei.

Adina Ungur așadar există, cartea ei există, se numește “Calvaria” și dintr-un început trimit înspre dumneavoastră ideea aceasta că nu am văzut de mult o poetă care să semene atât de mult cu cartea sa și nici o carte care să semene atât de mult cu autorul ei. Iată doar câteva idei care mi se par ieșite la suprafață: “sunt infatigabile amândouă și Adina și Cartea, sunt fugoase și alunecoase amândouă, sunt atente amândouă și Adina și cartea să nu scape cumva lacrimi în ochii care aproape tot timpul lăcrimează. Sunt negustori buni de surâsuri, sunt aventuroase și au în același timp o mișcare care ne înșeală, sunt tremurătoare ca oglinda apei sunt temătoare de răul celorlalți, sunt neguroase și de asemenea, aș putea zice, oarecum, în cele din urmă, ele se așează atât de bine una lângă alta încât nu știm, cunoscându-le pe amândouă, ce să preferăm: o întâlnire cu Adina Ungur în postura ei de actriță, în rolurile pe care le joacă sau o întâlnire cu cartea sa în lipsa sau în prezența în același timp a Adinei Ungur.

Eu am scris câteva cuvinte la începutul acestei cărți și nu mă dezic de nimic din ce am scris acolo. Poate că ar fi trebuit doar ultimele două trei fraze de acolo să vi le citesc și să vă incit să intrați într-adevăr în această carte, pentru că se poate intra în ea. Ea este chemătoare, dulce-amară în același timp. Ea își merită acest titlu atât de sugestiv, care se cheamă: “Calvaria” și sper să fie una dintre treptele pe care Adina pășește în literature ei, care de abia acum înainte începe.

Aș vrea să termin dăruindu-vă o frază care n-a fost publicată până acum și care aparține scriitorului de lângă noi, care se cheamă Adrian Popescu, o frază care a ajuns la mine datorită faptului că am avut un dialog care va fi publicat de-abia peste câtva timp, o frază despre poezie, o frază pe care o meritați, o frază pe care o merită și autoarea de față, înainde de a o citi într-o revistă. “Poezia e o consolare pentru ceea ce nu am reușit să înfăptuim dar și o putere interioară, un dar pentru a înfăptui ceea ce ne-a fost dat, este alegerea noastră să o slujim sau să o alungăm, printr-o vanitate distructivă. Poezia e umbra noastră care ne însoțește, este dublul nostru astral. Vocea cu care vorbim invizibilului nostru însoțitor”. Iată ce poezie îi doresc eu Adinei Ungur, de-acum înainte. Din toată inima o felicit și îi promit că voi fi, ca și până acum, lângă ea. În stânga ei, eu fiind un stângaci notoriu. Vă mulțumesc!



Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Hanna Bota
Calvaria și suferința mântuitoare


Mi-am pus problema de ce și-a intitulat Adina cartea „Calvaria”? M-am întâlnit cu Adina de mai multe ori după ce am aflat lucrul aceasta și nu am întrebat-o. După ce am să spun eu, am să o întreb în particular să vedem dacă am avut dreptate pentru că vreau să aflu în ce măsură am putut să înțeleg volumul ei. N-am vorbit despre el chiar nici un cuvințel, urmează să stăm de vorbă de-aici înainte.

“Calvaria” face referire la calvar. Clar! În poezie este foarte multă sufeință, dar nu este o suferință neagră, nu este una încărcată, ci este o suferință mântuitoare. Din această suferință se iese mântuit, salvat. De aceea aș spune că este o suferință soteriologică, pentru că autoarea care transmite această sufeință, transmite și eliberarea. Devine o pasăre Phoenix pe care o vezi luându-și zborul și te bucuri zburând alături de ea, de aceea în momentul în care citești poezia Adinei, suferi în același timp. Există foarte mult joc în această suferință. De aceea există o plăcere în a relua poeziile. În felul acesta îmi spun că a dorit “Calvaria”. Dar aș mai vedea încă un lucru care se descoperă în volum și anume, un toponim aici, în Cluj: Dealul Calvariei, Biserica Calvaria. De ce? Pentru că Adina are în volum trei personaje. Poate că n-ar fi cazul să vorbim aici într-un volum de poezie despre personaje. Dar volumul Adinei cuprinde foarte multă poezie în proză. E foarte multă poveste în ceea ce scrie ea, așa că aș putea să spun că regăsim trei personaje. Un personaj este autoarea, care se manifestă prin “eu”. Celălalt personaj este tu sau celălalt, căruia i se adresează tot timpul, îl ceartă, îl blestemă, îl ridică, îl iartă, îl neiartă, apoi al treilea personaj foarte clar conturat este orașul. Clujul! Nu orice oraș, ci Clujul. Cu atâta bucurie am regăsit străzile Clujului: Piața Păcii, B. C. U., Statuia Lucian Blaga, Statuia Matei Corvin, vorbește despre calul lui Matei Corvin, are o poveste întreagă despre grupul statuar, despre gangul din centru unde sunt afișate filmele, într-o zi de ploaie regăsite acolo, așa că s-ar putea ca titlul să bată și spre toponimul acesta clujean. Dacă personajele amintite apar foarte clar, printre ele mai apare și mama și tata și mâinile de catifea ale cuiva și degetele cu falange scurte, iubite, ale altcuiva, așa că Adina descrie în tot volumul o întreagă poveste. Poeziile ca și stil sunt foarte variate. De obicei urmăresc să văd în ce măsură există unitate stilistică într-un volum. Adina scrie și versuri cu rimă, scrie ritmat, când vrea, dar scrie și poezie în proză, poveste de trei- patru pagini. O poezie la ea poate să fie cum sunt mottourile la început de două rânduri sau să cuprindă 3-patru pagini. Cu rânduri lungi, dar care nu sunt obositoare de citit. E foarte plăcut de citit volumul și mi-a fost drag să-l citesc de mai multe ori, deși mărturisesc că astăzi am văzut petnru prima dată cartea în forma ei tipărită, așa că a trebuit să citesc în format electronic și sus și jos, sus și jos în calculator vedeam alb-negru, dar mi-era drag să revin la poezii ca să pot să găsesc corespondențe între ele. La un moment dat exită chiar și o poezie bacoviană. La citit se simte clar izul bacovian și cred că și acest lucru a încercat Adina să ne transmită prin poezia “AmarAmarAmar.”

Adina ghicește cuvinte noi sau le leagă. Sigur, pentru că ea este foarte prezentă pe site-urile de poezie și este poate mai prezentă decât oricare dintre noi, dintre clujeni pe aceste site-uri ea a publicat destul de puțin în formă tipografică, în schimb a scris foarte mult pe internet, eu o cunosc de acolo. Înainte de a povesti cu ea am citit poeziile ei de pe site-uri și am reușit să o cunosc pentru că Adina se mărturisește. Nu știu dacă devine vulnerabilă, cred că devine tot mai puternică prin faptul că se mărturisește și foarte echilibrată. Nu-i pasă că o să aflăm tot ce este în sufletul ei. De la momente absolut intime pe care le descrie și o să le regăsiți, până la momente de suferință profundă, de îndrăgostire, de dezîndrăgostire, ea le poate scrie foarte deschis, dându-ni-le nouă, făcându-ne părtași trăirilor ei, astfel încât ne putem regăsi noi-înșine în îndrăgosteală, dezîndrăgosteală și așa mai departe. Dar cuvintele noi pe care le formează, clar, au influențe de pe internet. Sunt cuvinte legate jos cu underline, câte cinci cuvinte legate între ele, ca ele să devină un cuvânt întreg. Cuvinte legate împreună cu literă mare la mijloc, ceea ce n-ar fi normal și aș sublinia, iubirea ei foarte mare pentru adverbe. Foarte des apar adverbele de loc aici, acolo, dincolo, dincoace apar adverbe de mod, așa, cum, des, des. Adverbe de timp: azi-mâine. De ce? Mi se pare că iubește adverbele pentru că ele sunt partea inflexibilă de vorbire și dau o starornicie. Nu aluneci în adverbe, adverbele te țin. Și încă un lucru pe care îl iubește, cred că nu există poezie fără repetiție. Repetiția dă seriozitate textului. Ar vrea să spună, „chiar luați-mă în serios”. Spun o dată, spun a doua oară, spun a treia oară, spun a patra oară același lucru într-o poezie, „chiar luați-mă în serios”, chiar dacă este și joc în rest trebuie să vă spun că dincolo de joc, trebuie să mă luați în serios, viața este o chestiune serioasă. Vă mulțumesc că m-ați ascultat!




Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Dan Brudașcu
Un volum al simțirilor, al trăirilor profunde, un un dialog permanent scris într-o cheie extrem de modernă.

Am zis că dacă tot lipsesc o serie de persoane importante de la acest eveniment cultural de excepție mă gândeam să nu las greul pe umerii patriarhului poeziei clujene (Marcel Mureșeanu) și să încerc să iau și eu cuvântul, pentru a vă spune în câteva cuvinte că sunt încântat să particip la această lansare! Într-adevăr această carte de poezie este unul din evenimentele importante ale Clujului, din această vară toropitoare, care se lasă și asupra orașului atât de iubit al autoarei.

Calvaria este de fapt calvarul pe care vrea să ni-l transmită poeta nouă, este un volum al simțirilor, al trăirilor profunde, un un dialog permanent scris într-o cheie extrem de modernă. Adina Ungur este una din poetele care încearcă să impună în peisajul poeziei românești formele specifice poeziei contemporane de pe alte meridiane. Ea este din acest punct de vedere, aș putea spune, fără să greșesc unul dintre poeții care vibrează la unison, cu marea poezie a Europei și lumii contemporane. Ca traducător a peste 800 de poeți din întreaga lume, de-a lungul carierei mele, pot spune că ea scrie o poezie într-adevăr valoroasă și o poezie care nu este cu nimic inferioară poeziei celei scrise la Londra, Paris la Roma sau în alte mari metropole ale culturii contemporane.

Am sesizat și eu ceea ce antevorbitoarea mea precizase, faptul că într-adevăr este și un omagiu adus locurilor. Autoarea se autocitează, un lucru care este de asemenea, de nuanțe moderne, dă citate din ea-însăși, momente cu care își amplifică unele din ideile majore ale unor titluri. În acest sens am sesizat la ea versuri spunând: „nu cunosc locuri mai frumoase lăsate de dumnezeu, ca-n preumblarea prin burta orașului meu”. Iată și confirmarea faptului că știe să scrie și cu rimă, nu numai această scriitură modernă, care o face, dacă vreți, un căutător modern prin burta orașului, descoperind acele dimensiuni, acele locuri care vibrează în raport cu sentimentele pe care ea le are în momentul scriiturii.

Adina Ungur pe de altă parte, nu are numai personajele pe care le-a invocat doamna Hanna Bota, are, cred, două personaje importante, ea însăși și cel căruia i se adresează. Acela fiind, fie „tu”, cum spunea Hanna Bota, fie cel care îi este aproape în momentele ei de singurătate, de secătuire. I se destăinuie, încearcă, îl mângâie cu vorbe frumoase, dar în același timp îl avertizează în legătură cu sentimentele pe care le nutrește față de el.

Evident că acest volum de poezii, așa cum vă spuneam, este unul de scriitură modernă. Să nu vă așteptați să găsiți aici ceea ce deobicei să găsește într-un volum de poezie. Spunea cineva la o altă lansare de carte că în general poezia feminină este – să-mi fie iertată această exprimare, nu vreau să jignesc nici o poetă prezentă aici – este „o adunătură de sentimentalisme și blegoșenii”. În această carte nu veți întâlni asemenea formule siropoase, ea este o ființă rațională, dar în același timp plină de sensibilitate și de profunzime. Nu știu dacă ar trebui să îmi traduc „Calvaria” prin perspectiva profundă pe care a făcut-o Hanna Bota, dar am convingerea că de fapt este o descătușare a eului poetic și o transpunere în versuri care vor propune cititorului o lectură plăcută, o lectură incitantă, o lectură interesantă, o lectură altfel. Cred că prin acest volum s-a reușit să se scrie și despre Cluj altfel, Clujul devenind astfel un personaj important de poezie a începutului de mileniu III. O felicit din tot sufletul, îi aștept în continuare colaborările cu mult interes în revista „Cetatea culturală” pe care o conduc și am certitudinea că în viitor ea va confirma prin celelalte lucrări pe care sunt convins că le va realiza, atât ca poetă cât și mai ales ca un avizat critic și comentator literar, ea se va impune ca un nume important în cultura Clujului mileniului III.



Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Eugen Coța

Ne-am întâlnit mai mult în reviste literare, domnișoara Adina Ungur a aprticipat și la o revistă dintr-un județ din sud “Dor de dor” și la “Calvaria” am să-mi permit o epigramă:

O-ntâlneam la Dor de dor
Că-și extinse aria
Noci la Pol nu mi-e ușor
S-o văd în Calvaria



EU
Câteva gânduri.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


Mulțumesc celor care au colaborat la apariția acestei cărți și au scris primele referințe la ea, scriitorii Marcel Mureșeanu, Luminița Suse, Florin Þupu și cei care deja au rostit câteva cuvinte prezentând-o, Hanna Bota și nu în ultimul rând domnului Dan Brudașcu, pentru dorința pe care au avut-o de a se apropia și de a prezenta „Calvaria” mea.
Mulțumesc tuturor celor prezenți la lansare pentru faptul că și-au rupt câteva ore dintr-o după-amiază călduroasă!
Invit pe cei de doresc să parcurgă volumul să îl citească de la început până la capăt, chiar dacă nu într-o singură lectură, ci una segmentată. Însă și una aleatorie este bine venită!
Cartea, în cele trei cicluri distincte, cuprinde 33 de poeme, număr egal cu vârsta mea. Am auzit adeseori aceste cuvinte: „Nu se mai citește poezie! Ar fi bine să-ți publici proza!” Am răspuns cu toată convingerea că va veni și rândul acesteia, dacă voi trăi până atunci. Fiindcă cele șase manuscrise care așteaptă de ceva timp să fie finisate și tipărite, nu pot fi publicate deodată. Însă, exact așa cum un actor simte în clipa în care este pe scenă că interpretarea lui a captat atenția și sufletul publicului și eu am convingerea că poeziile mele ajung deja la sufletele celor care vibrează cu ea. De aceea, mulțumirile mele se îndreaptă și către toți cititorii mei pe internet, cei care au citit, rezonat și emis păreri, dând în acest fel, un rost poeziei mele.
Celor care cred în mine și în poezia mea, le mulțumesc!
Mulțumesc celor care au fost alături de mine, în momentele dificile!
Mulțumesc mamei mele care probabil se bucură cel mai tare de această apariție editorială, de acolo, unde este.
Nu este ușor să faci un copil care să-ți semene atât de mult, deși e confortabil să simți că versul are aceeași consistență cu tine. Riscul poate apărea ca atunci când începi să nu te placi pe tine, să începi să nu-l mai placi, mai ales pe el. Dar mi-l asum și cu voia dumneavoastră, merg mai departe!


Adina Ungur


Prețul cărții este 10 Ron. Pentru comenzi, vă rog să scrieți la codri_ro@yahoo.com. Modalitatea de expediere se face prin poștă, cu plata ramburs (la primirea volumului).



Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!