poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2221 .



RAS O TERAPIE
eseu [ ]
Azi, oamenii au cam uitat sa rida.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [liv77 ]

2005-01-11  |     | 



RAS O TERAPIE


Azi, oamenii au cam uitat sa rida. Din pacate, oamenii isi cenzureaza acest bun obicei,crea-
tor al unei bune dispozitii. S-a ajuns chiar a include in categoria persoanelor cu un comportament
vulgar pe cei care risca sa rida cu pofta atunci cind se afla intr-o colectivitate.
Psihiatrii sint de parere ca risul a fugit de pe chipul nostru pentru ca nu mai avem modele.
Parintii nostri au ris mai putin decit bunicii, la scoala ni s-a tot impus sa stam cuminti, eventual sa nu ne miscam, iar distractiile copiilor nu mai sint atit de hazlii ca altadata.Pina si unele desene animate au devenit foarte serioase. Si asa, omenirea este in pericol sa se robotizeze, deoarece motivele de ris s-au diminuat foarte mult. Exista insa o terapie a risului care s-a nascut in Asia. Asa se explica faptul ca, dintre toti pamintenii, asiaticii sint cei
mai veseli. Asiaticii au invatat sa se bucure din orice: ca s-au trezit dimineata si au sansa de a admira soarele, ca infloresc pomii, ca sint sanatosi. Astfel, persoanele cu ochii oblici si-au creat singure motive de a zimbi, plecind pur si simplu de la faptul ca este lumina in jur. Un masaj interior care tonifica organele si stimuleaza sistemul imunitar...
Terapia asiatica promoveaza risul,datorita capacitatii acestuia de a pune in miscare foarte multi muschi si de a stimula secretiile neuro-hormonale. Risul actioneaza sub forma unei unde, care strabate foarte multi muschi. Este un soi de gimnastica care antreneaza ochii, gura, umerii, abdomenul, diafragma.De asemeni, in timp ce ridem cu pofta, beneficiem de cresterea secretiei de endorfine, hormon care provoaca o stare de euforie, permitind atenuarea temporara a durerii, stresului si angoaselor. Risul a fost comparat cu un masaj interior care tonifica organele si stimuleaza sistemul imunitar.Motiv pentru care terapia risului a intrat in spitale, a dus la formarea de cluburi pe toate continentele. Primele cluburi de acest gen au aparut in India, fiind fondate de dr.Kataria. Apoi, formula s-a raspindit cu mult succes in S.U.A., Germania, Italia, Danemarca, Franta.La o risoteca se pot aduna aproximativ 15 cursanti. Metoda medicului indian combina exercitiile respiratorii din yoga cu diferite metode de a ride. La inceputul unei sedinte se spune buna ziua fara vorbe, ci prin ris.Treptat, se atinge scopul principal al acestei terapii: de a redescoperi risul spontan, asemanator celui al copilariei.
Hohotele ar trebui sa faca parte din arsenalul terapiilor legate de bolile de inima,un grup de medici din cadrul Univ.Maryland (Baltimore), a efectuat un studiu prin care a reusit sa demonstreze ca exista o legatura intre ris si sanatatea inimii. De asemenea, cercetatorii au intentionat sa stabileasca efectul risului asupra cordului. Ei au tinut sub observatie 300 persoane de virste apropi-
ate, care au fost impartite in doua grupe: de o parte suferinzii de inima si de cealalta parte cei sanatosi. Autorii studiului au observat ca suferinzii de inima s-au dovedit a fi persoane foarte serioase si stresate. Astfel, 40 la suta din persoanele din grupul cardiacilor au afirmat ca rid foarte rar, nici macar atunci cind, in mod normal, ceilalti nu se mai satura de ris. Cercetatorii sint de parere ca risul actioneaza ca un scut impotriva afectiunilor cardiace, sustinind ca hohotele ar trebui sa faca parte din arsenalul terapiilor recomandate in cazul bolilor de inima.Eficacitatea vaccinului este legata de starea de spirit;pentru a ne proteja de gripa, pina la sfirsitul lunii mai avem timp sa ne vaccinam. Dar, daca este sa dam crezare unui studiu american, pentru ca acest vaccin sa fie eficient trebuie sa-l facem doar cind sintem veseli. Asadar, vaccinati-va cu zimbetul pe buze. Noi dovezi in sprijinul ipotezei ca stresul si raspunsul imunitar al organismului sint direct legate, astfel, emotiile si gindurile negative reduc considerabil raspunsul imunitar la vaccinul antigripal.
Cercetatorii au inclus in studiu 52 de persoane intre 57 si 60 de ani, ce au fost vaccinate contra gripei.Înainte de vaccinare, acestor persoane li s-a cerut sa rememoreze un eveniment placut si, dimpotri-
va, unul trist din viata lor. Apoi, ele au pus pe hirtie aceste evenimente, sub forma unor mici compuneri care trebuiau incheiate in cinci minute. Cercetatorii au pornit de la ideea ca persoanele care vor descrie o amintire vesela vor avea o stare afectiva pozitiva, comparativ cu cele care au notat un episod trist, care vor avea afectul negativ.

***Rideti din toata inima ca sa scapati de stres***
Nu va simtiti deloc bine si aveti impresia ca lumea se sfirseste. Decit sa dramatizati, mai bine incercati sa rideti din toata inima. Umorul va va ajuta sa luati in calcul partea buna a vietii.
Gimnastica, generata prin ris, maseaza organele, stimuleaza functiile lor, amelioreaza circulatia oxigenului, declansind buna dispozitie si euforia. Specialistul Bernard Raquin spune ca risul este o gimnastica
interna, echivalenta cu o sedinta de dans. Asemenea excitatiei, risul actioneaza asupra pielii si a sist.neuro-simpatic, pe care il stimuleaza si-l accelereaza. Risul destinde numeroase parti ale corpului: fata, gitul, pieptul, abdomenul, bratele, picioarele. Diminuind tonusul muscular, risul elimina tensiunile si agresivitatea.
De asemenea, circulatia sangvina se accelereaza, ca si procesul de eliminare a toxinelor acumulate, digestia este usurata prin contractii abdominale si se evacueaza tensiunea nervoasa. Prin urmare,corpul cedeaza irezistibil unei destinderi binefacatoare si regeneratoare.
Este efectul endorfinelor, aceste morfine naturale secretate de creier in momentele in care ridem din toata inima. Pe scurt, risul scade tensiunea, amelioreaza digestia si garanteaza un somn linistitor. Se spune ca oamenii bolnavi care rid din tot sufletul se vindeca mai repede decit cei tristi.
Un raspuns pozitiv la stres: Binefacerile risului si umorului nu se opresc insa aici. Producind endorfine, substante apropiate din punct de vedere chimic opiaceelor, risul produce un sentiment de buna dispozitie si, uneori, extaz. Psihoterapeutii spun ca risul reduce riscul accidentelor cerebrale si vasculare si previne depresia.
Risul, practicat zilnic, trezeste spiritul, stimuleaza memoria, dezv. creativitatea si reduce anxietatea.
Diafragma, acest organ care separa plaminii, se relaxeaza si participa foarte activ la decontractare. Singurele activitati sportive cu care se obtine acelasi efect cu cel al risului sint sporturile intense, cum ar fi: aerobicul, joggingul, tenisul sau actul sexual.
Specialistii spun ca risul atenueaza durerea si stresul, are un efect benefic asupra intelectului nostru, creste libidoul si ne protejeaza contra multor boli, mai ales bolile moderne. Risul creste capacitatea noastra respiratorie, este cel mai bun masaj pentru abdomen (previne aparitia constipatiei) si stimuleaza, fara doar si poate, sistemul imunitar.
************************************************************

Cind ati ris ultima oara?...Nu un ris sarcastic sau un pic fortat, ci ris din toata inima, cu folosirea gitului? Cind ati pufnit in ris sau v-a apucat un ris nebun? Raspunsurile la aceste intrebari banale pot spune intr-adevar ceva despre sanatatea dumneavoastra.Detasarea de realitate este un factor important; nelinistea, ritmul alert al vietii sint in ceamai mare parte responsabile de aceasta degringolada a risului printre obiceiurile noastre. Se pare ca risul nu se mai produce decit in situatii in care sintem foarte linistiti. Detasati-va si priviti viata ca un spectator, pentru ca multe drame se pot transforma in comedii!, ne sfatuieste filozoful Henri Bergson in lucrarea sa consacrata risului si comicului. De asemenea, el propune ca, atunci cind ne uitam la niste tineri care danseaza, sa ne astupam urechile pentru a nu mai auzi muzica (sau sa dam sonorul televizorului incet) si spectacolul poate deveni foarte repede amuzant. Motivul il reprezinta detasarea de ceea consideram pina atunci ca facind parte din realitate.
Binefacerile risului are efecte considerabile asupra organismului. Atunci cind ridem, utilizam cel putin 12 muschi ai fetei. Muschii abdomenului se relaxeaza, iar apoi si cei ai gambelor. Tensiunea musculara dispare putin cite putin. In cursul unei crize de ris nebun, capacitatea de schimb respirator este multiplicata de patru ori. Plaminii se afla in situatia de suprapresiune si pot elimina aerul cu o viteza de pina la 100 de kilometri pe ora. De fiecare data cind ridem in mod sanatos, oxigenul se manifesta in cantitate mare in singe, ceea ce permite o eliminare mai rapida a toxinelor, a zaharurilor, a grasimilor si a colesterolului. Risul produce o gimnastica abdominala. El lupta contra constipatiei, pentru ca izbucnirile de ris favorizeaza digestia, si accelereaza producerea de sucuri gastrice si de enzime necesare digestiei. Risul declanseaza o reactie hormonala, dar si o stimulare a catecolaminelor - hormoni insarcinati cu alertarea anticorpilor dispusi cu apararea organismului contra virusilor si a microbilor. Acest hormon reduce procesul inflamator, mai ales inflamatiile articulare. Mai actioneaza si asupra endorfinelor, care sint hormonii placerii si ai bunastarii. Ele au o actiune antidepresiva. Aceste morfine naturale sint de aproximativ 200 de ori mai puternice ca morfinele chimice. Mai exista si o stimulare a serotoninei, care controleaza somnul, inlatura gindurile negre, elimina tensiunea si micsoreaza stresul. Pe de alta parte, risul sustrage atentia. Atunci cind unui copil ii este rau si incepe sa priveasca la televizor un desen animat - amuzant, de exemplu -, el uita pentru moment de starea sa. Este in acelasi timp un puternic stimulent psihic, care favorizeaza optimismul, alunga tristetea si provoaca o veritabila dezintoxicare mintala. Astfel, dispunem de o forma de relaxare naturala. Se spune ca un minut de ris echivaleaza cu 45 de minute de relaxare, iar citeva minute pe zi valoreaza cit o ora de cultura psihica. Pina si relatiile noastre sociale sint afectate de aptitudinea noastra de a ride; oamenii reusesc mai bine in afaceri daca au simtul umorului dezvoltat. Chiar daca putem ride singuri, perioa-dele in care ridem sint adesea un fenomen de grup. Risul are nevoie de un ecou, inainte sa recurgeti la tratamente costisitoare si complicate, ginditi-va la apararea dumnea-voastra naturala: risul. Faceti ce doriti - vizionati o banda desenata, mergeti sa vedeti un film amuzant, cititi povestiri comice, spuneti glume, dar pastrati in viata dumneavoastra cotidiana timp si pentru ris. Iata o idee: inspirati scurt, timp de doua sau trei secunde, faceti o pauza respiratorie de la 5 la 10 secunde, expirati sacadat de la 5 la 10 secunde, un astfel de exercitiu repetat de mai multe ori declanseaza inevitabil risul.
Anthony Ludovici explica in 1993 ca risul provenea de la un reflex animal, care consta in aratarea dintilor pentru a speria inamicul. Daca aceasta afirmatie v-a facut sa rideti, cu atit mai bine! Risul pare inca sa fie un fenomen inexplicabil si specific omului.
Cluburile de ris pot fi un ajutor ;destul de recent au luat nastere cluburile de ris,formula a fost importata cu succes de multe tari: Statele Unite, Germania, Italia, Danemarca, Franta etc. Metoda pusa in practica de doctorul indian combina exercitii imprumutate din yoga si diverse tipuri de ris. La inceputul sedintei se spune buna ziua fara a vorbi, ci doar cu ajutorul risului, continuindu-se exercitiile cu mime. Fiecare dintre aceste exercitii are un nume: risul oamenilor stresati, al telefonului mobil, al leului etc. Pe masura ce sedinta avanseaza, risul, devenit mai putin fortat, apare mai usor si se manifesta in adevarate explozii de ris. Scopul este de a descoperi acel ris spontan, infantil, care apare fara motiv si care face bine atit corpului, cit si mintii.
Umorul ca medicament: in anii'70 au fost precizate si explicate stiintific binefacerile risului asupra stresului, a somnului si a durerii. Totul a inceput in SUA cu povestea lui Norman Cousin si cu pretinderea vindecarii acestuia prin ris, de fapt prin filmele lui Charlie Chaplin si ale fratilor Marx. Aceasta vindecare miraculoasa a fost posibila prin capacitatea risului de a mari secretia de endorfine - neurotransmitatori care actioneaza pentru a reduce durerea - inlocuind astfel analgezicele. Suferind de spondilartrita anchilozanta (maladie care afecteaza coloana vertebrala), acest reporter american suferea de dureri datorate bolii si era intr-un scaun cu rotile. Privind la televizor, nimereste din intimplare un film comic, care l-a facut sa rida, uitind in acest mod de suferinta. A retrait experienta cind a citit o carte de acelasi gen. Prin acest exemplu se poate spune ca este deci adevarata teoria prin care risul stimuleaza secretiile de endorfine, care au capacitatea de a atenua temporar durerea, stresul si tristetea.
Complement al terapiilor:Fiind calmant, risul declanseaza in corp o unda musculara, un fel de gimnastica care, rind pe rind, permite contractarea si decontractarea ochilor, buzelor, a abdomenului,a umerilor etc.Un masaj interior care tonifica organele si care stimuleaza apararea imunitara. Risul a fost integrat in
arsenalul terapeutilor, in spitale devenind un complement al ingrijirilor, prin prisma proprietatilor sale antistres importante.Umorul nu este numai una dintre singurele arme naturale de care dispunem contra tristetii vietii, dar este un mijloc de a realimenta sist.imunitar prin cresterea nivelurilor de imunoglo-
bulina.Prin proces invers, cei care se lasa condusi de emotii negative sint mai adesea afectati de maladii.
Risul, care altadata era considerat ca nepoliticos de catre societate si diabolic de catre biserica, a devenit o unealta in tratarea multor boli.Constientizati importanta risului:
desi toata lumea cunoaste calitatile risului, dar in ultima perioada, el este ignorat. Astazi, pentru a-si arata seriozitatea in toate circumstantele si spiritul de responsabilitate, oamenii au mai multa nevoie sa fie seriosi.Si este adevarata si logica afirmatia conform careia se spune ca nu putem ride de toti si de toate, dar trebuie sa reinvatam sa ridem, asta in cazul in care am uitat, pentru a ramine sanatosi si tineri pentru o perioada indelungata.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!