poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Pașadine în vers alb (73)
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-10-23 | | Dacă umbra a fost recuperată și convertită din culpabilă și păcătoasă ispită în oază de taină prielnică vieții umane, este firească pentru poet tentația contemplării momentelor ei de superlativă manifestare – asfințitul zilei, toamna anului, scăpătatul luminii, amurgul vieții -, clipe de amară și delicată slavă, de glorioasă și apoteotică stingere. Subt scutul umbrelnic al amurgului lucrurile înfruntă o suprafirească și paradoxală împlinire. Printr-o blîndă diminuare, printr-o consimțită și esențializată istovire, "în asfințit cind lucrurile toate se desăvirșesc, / făcînd un pas, și încă unul, înapoi spre schiță" (Prezență), prezența lor devine tot mai acut resimțită de sufletul înfiorat de taină. Stingerea e ca o mîntuire, ca o spovedanie a tainei, al cărei tîlc întîrzie indefinit să se rostească, ca un ecou mut, meditativ, reveriac al constestării ce încă dibuiește: "tîlcul vetrei nu e scrumul..." (Tîlcuri) Se presimte deja în ceremonioasa amînare înfrigurarea unui ritual de trecere, a unui amurg divin, al zeilor: "Pe-o lină, aurie apă Thule și Orplid, țară dupa țară, toate trec prin soare ca printr-un inel. Se curmă ziua, vine seară. Un fluviu purtător a toate duce plute, vîrste mute, către cele nevăzute 'n marea noapte." (Götterdämmerung) Imperiul umbrelor către care și în care toate curg, întru care, într-o mîndră procesiune se petrece alaiul ființelor, tresare atunci ca atins de fiorul unei speranțe mai presus de împlinire: "In noapte undeva mai e tot ce a fost și nu mai e, ce s-a mutat, ce s-a pierdut, din timpul viu în timpul mut. În Hades e - tot ce-a trecut, Prierii și iubirile". (În noapte undeva mai e) Căci astfel, trecerea devine spiritualmente reversibilă și, cînd și cînd, în privirea versată, pusă in slujba minunilor, a poetului, "din Hades cîntînd / privighetorile vin, / s-așează pe masă / 'ntre pîne și vin", iar uneori din sicriele desfăcute-n adînc zboară spre cer fără de număr ciocîrlii. Încrederea poetică în ciudata autenticitate și vîrtoșie a neființei umbrei îi conferă acesteia reale puteri magice și revelatoare: "umbra ce-o purtăm pe drum e un fum? O, nu e fum. Toate-n preajmă vor să spună: e și umbra-ntruchipare a nimicului din soare, a nimicului din lună". (Umbra) Descurajat de umbrele adverse, înrăite pe care ochii lumii le aruncă peste soarta iubitei, poetul pare să se recuze resemnat: "Să te apere un zeu, / numai el dacă mai poate", dar imediat, împuternicit de superbul mister al asfințitului propriei vieți, de jocul apoteotic al umbrelor ce fac aură păcătoasei-sfintei vieți, revine cu o biruitoare tandrețe: "El și eu, el și eu. Vino să te-ascund, iubito, în amurgul meu". (Subt scutul amurgului)
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate