poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 9136 .



Iurie Gagarin
eseu [ ]
monument la Chișinău

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Inereanu ]

2008-02-17  |     | 



De ce nu avem la Chișinău un monument a lui Iurie Gagarin?

Datorită valurilor ideologice care ne-au poluat în decursul istoriei multpătimitei Basarabii, în localitățile noastre, îndeosebi la Chișinău, au fost inaugurate numeroase monumente, plăci comemorative. Și asta se întîmplă din cauză că nu suntem atenți, receptivi la momentele frumoase și clare ale istoriei neamului nostru. Ocupanții sovietici au demolat, nimicind multe dintre monumentele noastre naționale, precum ar fi obeliscul lui Murafa din parcul catedralei, care neapărat necesită să fie restabilit, iar alte monumente nu mai sunt amplasate acolo unde au fost instalate inițial, precum ar fi cel a lui Pușkin. Vreau să vorbesc despre necazul,durerea care mă frămîntă de mulți ani. Noi suntem îmbogățiți de marea cultură rusă. E bine că este placa comemorativă dedicată lui Lev Tolstoi, a lui Fiodor Șaleapin. Dar este destul de dureros faptul că nici pînă în ziua de azi, în inima Chișinăului nu avem monumentul marelui fiu al Rusiei, Iurii Gagarin, omul planetei Pămînt, care pentru prima oară a zburat în cosmos. Această personalitate epocală, este pe nedrept ca și uitat în capitala țării noastre. I-am dat denumirea unui bulevard din vecinătatea gării feroviare și... în capătul acestei magistrale stă amplasat mai mult de jumătate de veac... banditul Grigore Kotovski călare pe cal. Mă uimește neglijența Societății diasporei ruse, lipsa de inițiativă a ambasadei Rusiei de la Chișinău, care de rînd cu preocuparea ei exagerată de problema ocupației Transnistriei, ar trebui atașatul ei cultural să aibă și această grijă. Poporul nostru totdeauna a apreciat adevăratul merit al personalităților Rusiei care au adus contribuții benefice în această parte a lumi. Este regretabil că trece timpul iar memoria lui Iurie Gagarin se aseamănă cu destinul unei păsări maiestoase, pe care a admirat-o lumea întreagă, dar la ziua de azi este... uitată în zborul ei. Iar istoria ne servește temei ca să avem motive de îngrijorare. Dar Iurie Gagarin a mai fost în 1966 și un oaspete al capitalei noastre. Să ne aducem aminte că acest om al planetei Pămînt, prin zîmbetul său pacificator, imortalizat cu un porumbel alb în mîini, a cucerit simpatiile milioanelor de oameni. Iurie Gagarin v-a dăinui peste veacuri, mai mult decît alde Jirinovski, Putin, Elțin, care nu ne-au dorit și nu ne-au adus pacea și libertatea pe plaiul nostru. Fotografie semificativă cu hulubul alb în mînile lui Gagarin la Chișinău în anul 1966, în concepția mea simbolizează nu altceva decît Basarabia care odată și odată SE VA ÎNTOARCE la matca Patriei noastre, ROMÂNIA.
Sunt un om al faptelor și acțiunilor concrete. Deci, care este propunerea mea? Vreau ca în fața bulevardului Gagarin, unde se află faimosul hotel „Cosmos” să fie mai întîi demolată și transferată statuia ecvestră a banditului Grigore Kotovski. Statuia în cauză care constituie o capodoperă de artă a sculptorului nostru, regretabilul Lazăr Dubinovski, să fie amplasat în vecinătatea „casei lui” – pușcăria de pe strada Bernardazzi. Acestei instituții penitenciare să i se confere numele lui „Grigortii Kotovski”. Iar în locul din fața hotelului „Cosmos”, este justificat și logic să fie ridicat monumentul lui Iurie Gagarin. Sunt gata să jertfesc o sumă de bani, să îndemn compatrioții noștri să facă același lucru. Vreau ca propunerea municipiului Chișinău, a omului de o cultură europeană și rafinată, primarului Dorin Kirtoacă, să anunțe un concurs la realizarea acestui monument, fiindcă Guvernul lui Tarlev are grijile de a falsifica adevărata noastră istorie, împreună cu Voronin.
Suntem educați de marea cultură rusească față de care avem o deosebită simpatie, un deosebit respect. Un respect de parteneriat. Oare nu v-ați întrebat și Dumneavoastră, stimați cititori de ce rușii nu au această grijă? Fiindcă lor le place, le convin mai mult elementele șovine, decît de acelea cu valori cu adevărat umamne, universale. Nu este departe ziua cînd în fața hotelului „Cosmos” pe bulevardul Gagarin se va înălța monumentul primului cosmonaut din lume ...

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!