poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4260 .



Profesorul și criticul Mircea Martin a împlinit 70 de ani.
personale [ ]
La mulți ani, domnule profesor!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Petruþ Pârvescu ]

2010-04-12  |     | 



Îmi este greu, aproape imposibil, să prezint, în câteva cuvinte, personalitatea domnului profesor, imaginea unui Om care, cred, nu mai are nevoie de prezentări: Mircea Martin.
Profesor universitar, director de editură, redactor și editor al unor reviste de prestigiu, membru al diferitelor uniuni, congrese sau festivaluri de creație și literatură, este, înainte de toate, unul dintre cei mai valoroși critici si teoreticieni ai literaturii romane.
Mai mult, în ceea ce ne privește, apropo și de siteul de literatură, Poezie.ro, personalitatea domnului profesor este legată de gruparea literară Universitas. Timp de aproape zece ani (1983-1990), domnia sa, a fost mentorul acestei mișcări literare, din care au făcut parte, printre alții: Adrian Alui Gheorghe, George Ardeleanu, George Arun, Vasile Baghiu, Daniel Bănulescu, Andrei Bodiu, Dan-Silviu Boerescu, Iulian Costache, Andrei Damian, Caius Dobrescu, Aurel Dumitrașcu, Filip Florian, Ramona Fotiade, Mihail Gălățanu, Horia Gârbea, Valentin Iacob, Marian Ilea, David Ioachim, Augustin Ioan, Roxana Iordache, Sorin Matei, Anca Mizumschi, Vlad Niculescu, Fevronia Novac, Marius Oprea, Iustin Panta, Răzvan Petrescu, Ioan Es. Pop, Cristian Popescu, Simona Popescu, Andreea Pora, Răzvan Rădulescu, Dinu Regman, Radu Sergiu Ruba, Gabriel Stănescu, Saviana Stănescu, Sergiu Ștefănescu, Bogdan Teodorescu, Doina Tudorovici, Eugenia Þarălungă, Cătălin Þirlea, Traian Ungureanu, Lucian Vasilescu, Ovidiu Verdeș, Paul Vinicius.




Biografie
Mircea Martin (n. 12 aprilie 1940, Reșița) este un critic, teoretician literar și eseist român. A absolvit Facultatea de Filologie, secția de critică literară a Universității din București în 1962. Și-a luat doctoratul în litere în anul 1980, cu teza G. Călinescu, critic și istoric literar. Privire teoretică. A beneficiat, în 1973, de o bursă Pro Helvetia la Universitatea din Geneva, lucrând sub îndrumarea lui Marcel Raymond. A fost conducătorul mișcării literare Cenaclul Universitas (1983-1990). A fost director al Editurii Univers (1990-2001) și editor al revistei Cuvântul. Este profesor universitar doctor, șeful catedrei de Teoria literaturii a Facultății de Litere din Universitatea București. A publicat peste 1000 de articole și studii în revistele și ziarele culturale românești: România literară, Contemporanul, Cahiers Roumains d'Etudes Litteraires, Revista "22" etc.

Cărți publicate
- Generație și creație, (1969), eseu despre „noul val” în literatura română contemporană, cu trimitere la generația literară șaizecistă;
- Critică și profunzime, 1974, studii despre critica literară franceză de la Sainte-Beuve la Jean Pierre Richard;
- Identificări, 1977, eseu despre marii scriitori români moderni;
- Les Actes du Colloque International Beguin-Raymond, Cartigny, 1977, Paris, Editions Jose Corti, coautor alături de Pierre Grotzer, Joseph Hillis Miller, Georges Poulet, Jean Rousset, Jean Starobinski;
- G. Călinescu și complexele literaturii române, 1981, ed. a II-a, Editura Paralela 45, 2002, studiu asupra tradiției literare românești în context european.
- Dicțiunea ideilor, 1981;
- Introducere în opera lui B. Fundoianu, 1984;
- Singura critică, 1986, eseu asupra deontologiei criticii literare;
- Mircea Martin, UNIVERSITAS - A fost odată un cenaclu..., coordonator, Ed. M.N.L.R., 2008.

Premii și distincții
În 2003 a fost distins de către Guvernul Republicii Brazilia cu Ordinul Național Crucea Sudului pentru promovarea culturii și literaturii braziliene, devenind Comandor al Științelor și al Literelor.
În anii 1981, 1974, 1969 i-a fost decernat Premiul pentru critică literară al Uniunii Scriitorilor din România.

Afilieri
Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, al Grupului pentru Dialog Social și al Centrului PEN Român.

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!