poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1259 .



O altfel de noapte: Noaptea Bibliotecilor
personale [ ]
Și deschiderea salonului anual de carte la Slobozia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Florinel ]

2011-10-04  |     | 



http://www.noapteabibliotecilor.ro/noaptea-bibliotecilor-tara/biblioteca-judeteana-stefan-banulescu-dinslobozia/


„Și cum scoboară noaptea, altdată așteptată,
Îmi pare veche luna - și steaua ce se-arată...” 1)

Numai inițiativa este nouă și remarcabilă. Ideea de a desfășura un astfel de eveniment în timpul nopții mi se pare strălucită. Noaptea se face simțită o undă de mister și chiar o emoție în plus, misterul și emoția fiind „ingrediente” compatibile cu literatura.
La Slobozia, ca și în alte orașe din țară, Noaptea Bibliotecilor (fericită coincidență cu prima zi a Salonului anual de carte) a început seara și s-a putut întinde până dimineața. O noapte ceva mai lungă. Dar binevenită.
Deschiderea oficială a fost făcută de către doamna Mihaela Racovițeanu, Directoarea Bibliotecii „Ștefan Bănulescu” Ialomița. A vorbit, ca de obicei cu multă căldură, unui auditoriu numeros căruia a transmis entuziasmul și bucuria organizării unui eveniment cultural care a stârnit interesul iubitorilor de carte, aparținând diferitelor categorii de vârstă și profesionale.
Domnul Silvian Ciupercă, Președintele C.J. Ialomița, deja cunoscut pentru pasiunea domniei sale pentru cultură, a avut un discurs nu doar elevat, ci și extrem de adecvat timpurilor și provocărilor pe care le trăim. A suprapus profilul „consumatorului” de cultură peste cel al „devoratorului” de Prime Time News, felicitându-i pe cei din sală pentru că fac parte din prima categorie.
Vice-Președintele Consiliului Județean, domnul Ioan Martin a vorbit puțin, comasând esențialul în câteva fraze, după care a pasat, cu modestie, microfonul. Atipic, pentru o țară în care se vorbește mult și se face puțin.
Au fost apoi prezentate programele editoriale ale editurilor: ANCA din Urziceni (prezentare: George Călin, directorul editurii), STARTIPP din Slobozia (prezentare: director Eugen Cristea) și HELIS (Slobozia, prezentare Gheorghe Dobre, care nu mai are nevoie de prezentare). Desigur, nu ne-am propus să facem o enumerare a tuturor cărților lansate, nici a tuturor celor prezenți sau care au luat cuvântul. Rog pe cei omiși să nu se supere. Pentru că tot vorbeam de emoție la începutul materialului, voi încerca să mă extrag din stilul jurnalistic, rigid, în care am prezentat până acum evenimentul, reintrând în „pielea” mea de cronicar atipic, apolitic, a... nemic și toate a- urile care vă mai vin în minte.
Mie, de exemplu, îmi vin în minte alte nopți. Hei! Unde vă gândiți? Ziceam de „Noaptea Generalilor”, filmul pe care, cu siguranță, l-ați văzut, ori dacă nu, încă mai e vreme, „Noaptea de Sânziene” a lui Eliade, „Nopțile” lui Macedonski și chiar „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, care ne-a rămas moștenire (literară) de la Camil Petrescu. Și pentru că mintea mea neastâmpărată e-n căutare permanentă de analogii și conexiuni care mai de care mai ciudate, ori neașteptate, mi-a cășunat că Noaptea Bibliotecilor de la Slobozia, din data de 01 octombrie 2011, a avut câte ceva din fiecare dintre nopțile amintite. Din noaptea generalilor a împrumutat sobrietatea, din noaptea de Sânziene – misterul, din nopțile lui Macedonski – poezia și emoția, iar din nopțile lui Camil – dragostea. Căci din ce alt motiv veniseră cei prezenți acolo, dacă nu din dragoste pentru literatură, pentru actul cultural? Cât despre război... nu, acolo nu și-a avut locul. Dar mă gândesc că trebuie să fi izbucnit pe undeva vreunul, în care probabil s-au înrolat (voluntar sau involuntar) marii absenți ai acestei frumoase și interesante manifestări. Vorbim chiar de câțiva dintre cei care fuseseră incluși în program, din păcate chiar helisieni, pe care eu mi-aș fi dorit să-i revăd, dar sunt convinsă că nu doar eu: scriitorii Dan Elias, Titi Damian și Vasile Radu. Parol, domnilor! Dacă tot v-ați dus la răzbel, sper să vă întoarceți măcar generali de acolo! (Nu știu ce-am, mă bântuie generalii!). Ca să ne mândrim și noi că Asociația Culturală Helis a intrat în rândul lumii. Se poartă generalii, mai ceva decât marca Chanel. Au fost, în schimb, prezenți, poetul Costel Bunoaica, scriitorul Alexandru Bulandra cu „Minunata istorie a cărții lui Iov” și scriitorul Ioan Neșu care a lansat două cărți: romanul „Ãștia” și „Iepurașul cel viteaz” – carte pentru copii. Ce bine că se mai gândește cineva și la ei! În materie literară, vorbim. Adria Bănescu, de asemenea membră a Asociației Helis, ne-a adus aminte de o fostă revistă – Tribuna literar-culturală ialomițeană – din care ne-a prezentat o pagină îngălbenită de vreme - și de doi scriitori ale căror nume sunt acum scrise în cer – Anghel Macedon și Ion Ianole, în memoria cărora a propus un moment de reculegere. Poetul Theodor Răpan, o prezență discretă, modestă și amabilă ne-a onorat cu discursul domniei sale, iar Nicolae Puiu Iliescu a stârnit zâmbete cu fabule inspirate. Colegul nostru drag Florin Ciocea a stat tare cumințel – să nu-i fie de deochi! – nedorind să spună ori să citească ceva. Iar domnul profesor Vitalie Buzu ne-a amenințat a nu știu câta oară cu vizita noastră la Chișinău, pe meleagurile sale natale. Dar nici noi nu ne lăsăm mai prejos: de câte ori ne amenință el că ne invită, de tot atâtea ori îl amenințăm și noi că acceptăm. S-ar zice că suntem chit. Deocamdată, până să ajungem noi acolo, aud că vine Chișinăul la noi, prin Președintele Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova, domnul Mihai Cimpoi. Veste pe care am primit-o cu mare bucurie.
La un moment dat, m-am trezit și eu cu microfonul în mână. Ca de obicei, când trebuie să vorbesc în public, fie spun lucruri neesențiale, fie vorbesc prea repede, de teamă să nu „înghit” microfonul, privându-i pe alții de acestă bucurie, fie mă lungesc inutil, fie uit exact ce mi-am propus. Oratoria nu e punctul meu forte, nu. Ca și acum, când am uitat să mulțumesc doamnei Racovițeanu pentru invitație și includerea cărții mele în program, domnului Gheorghe Dobre pentru încrederea și publicarea constantă în paginile revistei Helis, etc. Mă prevalez de acest prilej pentru a le adresa mulțumirile mele călduroase. Mulțumesc, de asemenea, doamnei profesoare Mariana Tărăcilă pentru frumoasa surpriză pe care mi-a făcut-o vorbind cu sensibilitate la adresa cărții mele – „Scrisori netrimise” – căreia i-a făcut o succintă, dar emoționantă descriere, încât mă întrebam „oare despre cine vorbește” și mă gândeam că trebuie neapărat să intru și eu în posesia acelei cărți. Voila! Mulțumesc și altor două doamne care au dat curs invitației de a ni se alătura: doamna economist Ana Papacu și scriitoarea Nina Beciu (atenție! O cheamă Beciu, nu Pivniță, așa cum îmi povestea, cu umor, că o striga cineva pe stradă: „doamna Pivniță! doamna Pivniță!”). Și, nu în ultimul rând, celui care ne-a onorat în mod deosebit cu prezența, P.C. Pr. Dumitru Drăghici, Protoiereul Sloboziei.
La ieșirea din Centrul Cultural, am inspirat puternic și mi s-a făcut deodată toamnă. Emoția și poezia mi-au adus în suflet versurile stănesciene: „A venit toamna, acoperă-mi inima cu ceva/ Cu umbra unui copac, sau mai bine cu umbra ta” 2).

Se cuvine a adresa felicitări truditorilor pentru reușita acestui eveniment, iar dacă a existat și o oarecare abatere de la programul anunțat, să-i înțelegem, întrucât nu sunt singurii responsabili de aceasta. Iar la edițiile următoare să ne vedem cu bine, din ce în ce mai mulți, mai buni și mai... iubitori de carte!

Personal, ca urmare a trăirilor din această Noapte a Bibliotecilor, pot afirma precum poetul: „Niciodată toamna nu fu mai frumoasă...” 3)

Slobozia, 02 octombrie 2011

1) Tudor Arghezi – „Toamna”
2) Nichita Stănescu – „Emoție de toamnă”
3) Tudor Arghezi – „Niciodată toamna”

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!