poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1713 .



Marea Manipulare
personale [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [aid ]

2005-12-30  |     | 



În societatea noastră actuală, hățișul informațional creat - și la care punem umărul fiecare dintre noi - se pare că a dus la realizarea celei mai mari "babilonii" de la începutul timpurilor și până astăzi. Tot mai mult avem impresia că fiecare vorbește pe limba lui, că oamenii nu se mai ascultă și nu se mai înțeleg, că fiecare încearcă să-și impună adevărul, că nu mai există nici o idee diriuguitoare (călăuzitoare) a societății contemporane. Ce-ar fi dacă v-aș spune că este doar o impresie și ca în spatele acestei "babilonii" există totuși ceva? Eu doar am încercat să privesc dincolo de adevărul oficial. Prin acest articol nu vreau decât să vă spun ce am observat.

Voi începe cu manipularea prin mass-media pentru că are o pondere extrem de mare și în plus are și un impact uriaș asupra publicului. Spuneți-mi, vă rog, când ați văzut ultima dată în mass-media, o emisiune, un articol, un film, etc. care să îndemne omul la o creație adevărată, care să clarifice adevăruri istorice (mă refer la istoria adevărată și nu la cea măsluită în scopul manipulării), care să aibă un caracter "militant", de îndemn la cunoaștere sau la descătușarea energiilor enorme ce zac nefolosite în fiecare din noi?

În schimb, ce putem vedea pe ecranele televizoarelor sau prin ziarele noastre? Știri fără nici o noimă, care în mod firesc nu ar trebui să intereseze pe nimeni ("Nea Ion din satul X, a bătut-o pe baba Floarea și a violat-o"), îndemnuri la violență, la abuzuri, la consumul de droguri și băuturi alcoolice, pornografie, telenovele ("formă fără fond" - parcă astăzi este mai de actualitate ca niciodată articolul lui Titu Maiorescu), scandaluri, vedete "de carton" etc.

Mi se va replica, că acesta nu este decât un simplu mecanism economic, legat de cerere și ofertă. Mi-aș dori să nu cădeți în această capcană. Pentru o astfel de afirmație, eu am două argumente: primul este legat de faptul că așa-zisa "cerere" este o creație artificială a mass-mediei (un produs al manipulării perverse) prin publicitate agresivă, iar cel de-al doilea - folosind exact armele lor - este acela că și eu, și multi alții alături de mine, avem anumite nevoi spirituale (legate în principal de cunoaștere), iar ele nu-mi sunt deloc satisfăcute de această mass-medie, care "respectă legile economice ale cererii și ofertei".

O să mi se aducă în plus, argumentele democrației, că majoritatea dictează. Eu nu doresc, însa, decât să se respecte proporția corectă, pentru că nu pot crede că toți oamenii doresc să vadă, să audă și să citească, exact ceea ce mass-media proliferează la ora actuală în societatea contemporană.

Un alt aspect al manipulării, mult mai subtil de această dată, este acela al exercitării puterii în general. Mă refer aici în primul rând la stat și la marile companii multinaționale, a căror putere economică a ajuns, în mod paradoxal, să o depășească pe a multor state. Nu se poate să nu observați cum în societatea contemporană, omul tinde din ce în ce mai mult să fie aruncat în anonimat, să-și piardă individualitatea și identitatea.

Puterea în general, a reușit să creeze niste "roboți" extrem de bine dresați. O să vă dau un exemplu din societatea occidentală, care nu va întârzia să apară și la noi. Aici, oamenii sunt extrem de bine plătiți (aș spune mai degrabă, corect plătiți), dar credeți-mă, că viața lor nu este chiar roz. Există un echilibru extrem de precar, care se poate deranja imediat ce individul a ieșit de "pe culoarul de alergare" ce i-a fost impus. Salariile mari încurajează achiziționarea de bunuri extrem de scumpe (mașini și case în special), care nu se pot cumpăra decât prin împrumuturi. Aceste împrumuturi nu se pot plăti decât din salarii extrem de bune, salarii care nu pot fi decât rezultatul unei munci susținute. Și iată, cum am creat "roboțelul"!

Dacă nu muncește îi luăm casa! Când a terminat de plătit casa... sau pur și simplu, doar i-a crescut salariul, îl încurajăm să-și cumpere o mașina mai scumpă ("cea veche de trei ani nu mai este bună!") prin reclamă și prejudecăți ("Cum? Ai salariul de ... $ și nu-ți cumperi Porsche???"). Întelegeți cum funcționează mecanismul? Omul trebuie din răsputeri să muncească pentru salariu, pentru că dacă n-are salariu, n-are nici asistență medicală și nici pensie la bătrânețe.

Oamenii liberi din punct de vedere financiar, nu sunt foarte bine văzuți. Impozitele pentru aceștia sunt enorme (de exemplu în Statele Unite, la primirea unei moșteniri, deci a unor bani sau bunuri, pentru care s-a mai plătit o dată impozit, statul ia pur și simplu 40%), prețul locuințelor atinge cifre astronomice (pentru că un om care are o casă are ceva, un bun material, care îl poate lăsa moștenire și care îi oferă un grad de libertate în plus).

Alt aspect al manipulării: prin idei "destabilizatoare". Totul în jurul nostru încurajeaza lenea (vezi emisiunea Teleshoping, prezentă într-o formă sau alta la mai toate televiziunile din lume, și nu numai), mita (ai să auzi pe toată lumea de la noi spunându-ți că fără un ciubuc nu faci cutare sau cutare lucru), parvenirea (marile atracții ale societății au devenit miliardarii de "carton" care "au reușit")etc.

Ce influență poate avea asupra unei personalități neformate sau în formare (cum sunt copiii și adolescenții) următorul fenomen, pe care îl vedem reflectat în mass-media sau îl auzim pur și simplu? Ni se prezintă o "vedetă", i se aduc laude, e prezentat ca un personaj de invidiat (astfel încât să ne dorim să fim în locul lui) și... la sfârșit, sau așa... "din greșeală", ni se oferă și informația că n-are terminat liceul, că în adolescență a fugit de-acasă, că a consumat droguri, că a fost alcoolic sau mai știu eu altceva. Ce influență are asta asupra personalităților de care vorbeam? Și ne mai întrebăm de ce ne auzim copiii sau adolescenții spunând fraze de genul: "Lasă că se poate și fără muncă (sau școala)!... Uite... X a reușit... și acum are mai mulți bani decât unul cu facultate!". Prin aceasta puterea exemplului a fost deturnată de la scopul ei inițial.

Dar dintre toate aspectele manipulării, există unul extrem de pervers și periculos, pe lângă care întreaga societate românească trece cu o indolență fantastică... indolență pentru care personal n-am nici o explicație. Acest aspect se referă la distrugerea valorilor morale, materiale și spirituale ale acestui popor. Valorile morale prin încurajarea lenei, lipsei de creație, prin îngustarea orizontului general uman (droguri, pornografie, alcoolism) și mai ales prin slăbirea forței educației naționale (după cum știți probabil, după revoluție, întregul popor a asistat cu nepăsare la distrugerea școlii românești, iar acum rezultatele se văd prin calitatea adolescenților noștri).

Valorile materiale - într-un cuvânt, bogățiile și resursele acestei țări - au fost distruse de asemenea cu bună știință. Cu toții știm de devalizarea băncilor, vinderea combinatelor ca fier vechi, tăierea cu bestialitate a pădurilor, distrugerea sistemelor de irigații, deteriorarea până la distrugere a construcțiilor începute înainte de decembrie 1989, falimentarea cu bună știință a vârfurilor de lance ale industriei românești, slăbirea monedei naționale prin încurajarea importurilor concomitent cu reducerea drastică a producției interne și implicit a exporturilor, încurajarea exportului de materie primă în detrimentul produselor finite, etc. Vă mai aduceți aminte de rechizitoriul cuplului Ceaușescu? Unul din punctele pentru care au fost executați a fost subminarea economiei naționale. Dacă ceea ce a făcut Ceaușescu se cheama astfel, atunci cum poate fi numită această crimă împotriva României, efectuata de americani, cu sprijinul lui Basescu si al altor trădători de țară.

Dar poate cel mai important aspect, se constituie în distrugerea valorilor spirituale. Aici lupta se dă la nivel mondial și nu doar la nivelul României. Acest aspect se referă în principal la distrugerea ideii de creație (creativitatea, motorul progresului umanității, calitate de bază a individului liber de orice constrângere, a devenit un lucru desuet, marii creatori aflându-se în umbra marilor companii, necunoscuți maselor, niște anonimi robotizați prin manipulare, așa cum am explicat mai sus)... se mai referă la distrugerea rădăcinilor istorice (cazul poporului nostru, împotriva căruia se dă această luptă, de câteva sute de ani), precum și la desacralizarea ideii de apartenență la ceva: organizație, idee, popor, rasă, credință.

Toate acestea au fost înlocuite treptat, chiar sub nasul nostru, de capitalism (idee de origine iudeo-masonică, aflată în totală contadicție cu cele mai elementare judecăți de bun simț, și care nu presupune decât cu numele celebra forma de guvernare a cetăților antice grecești), drepturile omului (transformate peste noapte când nu au mai corespuns scopurilor politice, în dreptul popoarelor, respectiv al minorităților) și un sistem de justiție, în care forța banului a înlocuit bunul simț, și care abia dacă mai păstrează o pâlpâire a ideii de dreptate.

Acestea fiind zise, se impune o concluzie, prin definirea acestui concept numit manipulare. El reprezintă arma cea mai perversă, cea mai rafinată și cea mai inteligentă de luptă împotriva "luminii", ideii de creație, valorilor general umane, și implicit a progresului umanității (progresul așa cum îl cunoaștem noi, ar fi putut fi enorm, fără aceasta).

Să înțelegem bine: acolo unde se luptă împotriva acestor valori supreme, există MANIPULARE, dar poate mai important decât aceasta este faptul că, acolo, unde există MANIPULARE, se luptă împotriva acestor valori, deci a OM-ului.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!