poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3018 .



O. S. B.
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Mopete ]

2011-01-28  |     | 



Scurtă biobibliografie a marelui poet bulgar
Oleg Sergheevici Bîrșnievski



181…?, 23 martie: Se naște la Plovdiv, în casa bunicului său, Dmitri Petrovici Bîrșnievski, de origine rusă, Oleg Sergheevici, fiul negustorului Serghei Dmitrievici Bîrșnievski și al Arcadiei Bîrșnievskaia. Este al șaptelea din cei șaptesprezece copii ai familiei.
1819-1827: Studiază în casa familiei de pe Strada Sofia cu Ieremia Nikanorîci Stratos. Este atras în special de istorie, literatură, limbi slave. Învață rusa, pe care ajunge să o vorbească cursiv de la vârsta de 12 ani. Ciornele primelor sale încercări literare sunt tezaurizate de profesorul său, care intuiește potențialul elevului.
1827-1831: Trece neremarcat, fiind o fire retrasă. Scrie poezie lirică (se cuvine să menționăm, ca pe o curiozitate, că Bîrșnieski nu-și intitulează textele, excepție făcând numai poemul epic Krum). Nu publică. Viziune sa poetică, novatoare, de factură romantică, avea să revoluționeze postum poezia bulgară. Traduce literatură populară rusă. Primele proiecte ale epopeii naționale bulgărești Krum. Scrie variante ale primelor cinci mii de versuri, care narează copilăria și prima tinerețe a eroului, hanul Krum, care avea să-l ucidă pe împăratul bizantin Nikefor și să asedieze Constantinopolul.
1832, 26 octombrie: Moare mama poetului.
31 decembrie: Tatăl poetului se sinucide.
1833-1850: Trăiește în casa familiei sale, retras. Continuă să scrie poezie lirică, dar nu publică. Scrie următoarele cinci mii de versuri din epopeea Krum, care narează luptele hanului cu bizantinii (811-814), pe care îi învinge. Are prieteni puțini, cărora le îngăduie arareori să-l viziteze. Între aceștia, fostul său profesor, Ieremia Nikanorîci Stratos. Relațiile cu frații săi se deteriorează treptat, din corespondența lor ulterioară reieșind acuza de indiferență familială aruncată asupra lui Oleg. De altfel, cu excepția unei surori, toți frații emigrează, în anii următori, în Rusia, relațiile dintre ei practic întrerupându-se.
1851, 13 noiembrie: Plimbându-se, poetul constată că preferă ca gulerul hainei sale de iarnă în carouri să fie ridicat, iar unul dintre capete să stea pe jumătate căzut, precum urechea unui câine, care, teoretic, ar trebui să-și țină ambele urechi ridicate. Scrie prima sa proză pornind de la această constatare.
1852, 28 octombrie: Răspunzând invitației unui prieten fizician rus, Piotr Antonovici Tarskov, vizitează laboratorul acestuia din Sankt Petersburg. Moare stupid, electocutat, în cursul unui experiment derulat de acesta. Epopeea Krum rămâne neterminată.
30 octombrie: Este înmormântat în cimitirul Bisericii ,,Sf. Andrei”, de la periferia Sankt Petersburgului, deoarece familia, contactată de Tarskov, refuză să contribuie la costurile de repatriere a trupului neînsuflețit al poetului.
1870, 23 martie: Apare la Plovdiv, rod al strădaniilor lui Ieremia Nikanorîci Stratos, volumul Opere, care cuprinde integrala poeziei lirice a lui Oleg Sergheevici Bîrșnievski, precum și epopeea neterminată Krum. Opinia publică și critica de specialitate sunt literalmente entuziasmate de noutatea și de inestimabila valoare artistică a textelor.
1871: Se țin numeroase conferințe și dezbateri pe marginea operei bîrșnievskiene. Se fac primele traduceri în rusă, germană și franceză. Recunoașterea internațională.
1890: Apare O. S. Bîrșnievski, prima monografie, scrisă de istoricul și criticul literar bulgar Iosif Klam.
1934: Apare prima traducere românească a volumului Opere, la Editura Fundațiilor Regale.

.  |








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!