poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2058 .



Dao... calea omului intelept...
proză [ ]
cine a vazut putine se mira mult...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Petre_Andrei ]

2005-09-15  |     | 



Dao… calea omului intelept…


1. Daca omul, acest “varf al lantului trofic”, acest “apogeu al dezvoltarii” nu va intelege ca prezenta materiei cenusii nu garanteaza supravietuirea si in nici un caz nu ii permite sa se comporte ca o specie atotdominatoare, care nu tine cont de nimic, decat de interesele personale, se va autodistruge.
2. Trebuie sa fi obiectiv in orice situatie, sa realizezi pericolul de a fi subiectiv si sa incerci sa-l eludezi. Pentru ca a fi obiectiv si calculat in orice situatie inseamna a fi inteligent.
3. Nu, nici un lucru nu poate fi facut perfect. Perfectiunea nu exista. Exista doar o stare de “aproape perfect”. Acel “aproape” trebuie sa se transforme in “foarte aproape” si sa ajunga intr-un final la acel celebru “99,9 la suta”. Da “99,9 la suta” este perfectiunea, sucesul deplin. Cel putin in perceptia complexa.
4. Omul trebuie sa vada in tot partea rea, de care trebuie sa se fereasca, dar mai ales trebuie sa vada aceea mica parte buna, aceea parte de care se poate agata, acea bucatica de fericire. Pentru ca binele si raul exista in toti si in toate, numai ca in diferite proportii.
5. Omul poate invata sa-si controleze emotiile si sa nu se lase coplesit de ele.
6. Un om multumit de sine este un om fericit, si inteligenta consta tocmai in capacitatea omului de a fi fericit.
7. Invincibilitatea este: 60% munca si calcul, 35% imprejurare si 5% inspiratie. Aceasta este dezvoltarea optima a individului.
8. Oamenii inteligenti trebuie sa invete sa fie si abili, sa se foloseasca de altii, iar pe cei care au ajuns in varf bazandu-se pe mijloace “neortodoxe” sa-i spulbere, sa nu arate mila. Pentru ca demn de mila este un adversar puternic. Un “uzurpator” nu merita decat distrugere!
9. Nimic nu poate sa fie perfect, dar se poate incerca limitarea imperfectiunilor. Greseala trebuie anticipata si evitata. Acesta este secretul existentei.
10. Fiecare dintre noi este responsabil de propia-i existenta. Cel mai bun ajutor ti-l poti oferi chiar tu, pentru ca tu te cunosti cel mai bine, si tu esti cel care poti analiza situatia cel mai bine.
11. Succesul nu trebuie sa fie ceva surprinzator. Succesul trebuie sa fie ceva firesc, venit dupa multa munca si analiza. De aceea, un om inteligent va privi succesul ca pe ceva firesc.
12. O surpriza la care te astepti devine un lucru banal, iar un lucru banal la care nu te astepti devine o mare surpriza.
13. Rezolvati micile probleme, dar nu uitati ca micile probleme sunt doar “bucatelele” unei alte probleme mai importante, si tot asa… Intotdeauna va exista o problema mai importanta decat cea pe care tocmai ati rezolvat-o.
14. Omul, daca poate sa faca un lucru, si analizand situatia, observa ca poate castiga ceva de pe urma actiunii, trebuie sa mearga inainte. Daca nu va obtine nimic, trebuie sa renunte la actiune. Nu trebuie sa faci nimic in van.
15. Viata este frumoasa, dar numai daca omul cunoaste. Cunoasterea este cheia succesului. Invatati sa ganditi, invatati sa conduceti, realizati-va visurile, si veti fi fericit. Si nu uitati, nu sunteti singur! Adevaratii conducatori nu lupta niciodata in primele linii…

16. Respectati mediul care va inconjoara, pentru ca nu va puteti astepta la respect din partea a ceva ce nu respectati.
17. Oamenii se pot lupta intre ei, se pot folosi de natura, dar nu trebuie sa o sfideze. Natura este neiertatoare. Oamenii care nu iau in seama natura, platesc aceasta greseala. Cunoaste mediul…
18. A ignora o albina, inseamna a risca o intepatura. Observa, analizeaza, apoi fereste-te. Nu ignora, nu distruge, respecta. Respecta viata, si viata te va respecta.
19. Doar 1% dintre oameni inteleg cu adevarat ce inseamna viata, iar acestia nu ar distruge in mod gratuit nici o floare.
20. Bazati-va pe precautie si evitati pericolele. Nu incercati sa le invingeti decat daca este neaparat necesar. Nu va angajati intr-o actiune care nu este necesara.
21. Mediul se degradeaza cu o rapiditate uimitoare, dar omul isi continua actiunile ignorand tot ceea ce se afla in jurul sau. Nu traim intr-un palat de sticla indestructibil! Suntem o parte a naturii si daca aceasta este afectata, si noi vom suferii.
22. Cand taiem un copac, nu numai acesta are de suferit. Fiecare copac aduce un plus de oxigen in aer, deci a taia un copac inseamna ca ne distrugem cu buna voie aerul. Si pentru ce? Pentru a construi fabrici, uzine si alte cladiri “marete”. La ce ne vor folosi toate aceste constructii cand aerul nu va mai putea fi respirat… De se chinue oamenii de stiinta sa reuseasca sa construiasca asezari pe alte planete, cand ar fi mult mai simplu sa avem grija de propia noastra casa?...
23. Si nu este de ajuns ca natura ne ofera totul, fara sa fim nevoiti sa facem prea mult in schimb, noi, dupa ce luam ceea ce ne trebuie, distrugem. Suntem un fel de fiinte malefice, care, daca nu pot avea totul, vor sa distruga, pentru ca nimeni sa nu aiba.
24. Natura este calculata. Totul este oranduit cu mare grija. Este un sistem pus la punct perfect. Singurul lucru perfect este natura. In natura toate lucrurile au rostul lor. Nimic nu incearca sa isi depaseasca conditia. Numai omul a ajuns sa se substituie tuturor fortelor. Oamenii incearca sa invinga natura. Ei nu isi dau seama ca nu pot sa invinga. O veriga nu poate fi mai importanta decat lantul din care face parte.
25. Cand un lucru este facut din mai multe parti, pentru ca acel lucru sa functioneze optim, este impetuos necesar ca fiecare bucatica sa fie aproape perfecta.
26. Ceva perfect nu poate fi perfectionat! Singurul lucru perfect este natura, iar oamenii tocmai asta incearca sa perfectioneze! Este hilar, cum incercam intotdeauna sa realizam cele mai greu de realizat, daca nu chiar imposibile, actiuni.
27. Suntem fiinte vii, si chiar daca constructiile noastre se inalta pana la nori, tot trebuie sa traim in armonie cu natura.
28. Omul modern nu numai ca se departeaza din ce in ce de natura, dar o si distruge. Nu ar fi nici o problema daca ne-am izola in “betoanele” noastre si nu am mirosi niciodata o floare, dar cand zdrobim florile pentru a putea construi devine o mare problema.
29. Omul care greseste si apoi recunoaste ca a gresit, cautand solutii, nu este inteligent. Omul inteligent este cel care se gandeste inainte si evita greseala.
30. Sunteti gata sa va jucati viata pe o singura carte? Daca nu, schimbati ceva!!!
31. Constructia unei societati trebuie sa inceapa cu institutiile de corectie. Daca avem legi corecte si pedepse dure, vom putea sa mentinem ordinea.
32. Daca oamenii vor vedea ca pot fi sanctionati, se vor gandi de doua ori inainte sa intreprinda ceva…
33. Mai bine avem doi-trei prieteni adevarati decat 1000 de profitori care ne lauda calitatile, dar ne vor parasi la prima greutate.
34. Nu trebuie sa uitam niciodata ca, chiar si intr-un lucru de care suntem 100% siguri poate exista un sambure de neadevar. De aceea, trebuie sa ne asteptam la neasteptat.
35. Nu exista adevar absolut, ci doar diferite interpretari ale acestuia!
36. Un om destept nici macar nu ajunge in situatia de a fugi. El prevede situatia si o ocoleste, mergand la pas. Asta inseamna inteligenta.
37. Nimeni nu te poate obliga sa inveti. Dar daca alegi sa ramai intr-o patura a mediocritati, acolo ramai. Nu poti emite pretentii. Daca decizi sa refuzi a invata, vei ramane in mocirla. 1000 de mediocri nu fac cat un intelept!
38. Nu incercati sa schimbati trecutul, concentrati-va asupra prezentului si viitorului.
39. Daca esti curat si actiunile tale nu incalca in nici un fel legea, retineti legea, nu normele morale, doar ce este scris negru pe alb, atunci nu trebuie sa iti fie frica de nimeni.
40. Sunt obligat sa-i respect pe ceilalti, nu trebuie sa le urmez exemplul neaparat. Fiecare om este unic. Mai multi oameni care actioneaza ca o singura entitate nu mai sunt indivizi completi. Un om complet este un om capabil sa se descurce la fel de bine intr-o multime si pe o insula pustie.
41. Fiecare om are doua planuri existentiale, unul in care relationeaza cu propia lui persoana si altul in care interactioneaza cu cei din jurul sau. Primul plan trebuie sa fie mai important decat al doilea, deoarece omul este solitar. Prin constructia sa omul este creat astfel incat sa se descurce singur.
42. Intr-o disputa, cand polemizezi cu un adversar, un om care nu stie sa discute calm, nu te enerva. Lasa-i pe ceilalti sa se enerveze! Omul intelept nu se enerveaza, el stie sa ignore.
43. Natura in sine este ceva abstract, vid, dar realizarile ei le putem simti, le vedem zilnic. Nu natura insasi este mareata, ci toate lucrurile care izvorasc din ea.
44. Ce ar insemna materia fara vidul din care provine. Nu exista lumina fara intuneric. Daca nu ar exista vid, materia ar fi doar un surogat. Numai vidul provine din el insusi. Daca nici un factor nu actioneaza asupra lui, vidul nu se modifica.
45. Decat sa actionati gresit, mai bine nu mai actionati deloc.
46. Moalele invinge intotdeauna puternicul. Apa este moale, manevrabila, dar va invinge intotdeauna stanca…
47. Datoria societatii este sa ofere alternative, nu sa invete oamenii cum sa se comporte pentru a reusi. In momentul in care mediul este optim, dezvoltarea nu mai depinde de societate. Intr-un stat optim, reusita si nereusita tin doar de capacitatile oamenilor.
48. Calitatea creierului este tocmai vidul, vid in care informatia poate fi stocata. Este ciudat, dar cele mai importante insusiri ale obiectelor nu sunt solide. Casa nu reprezinta nimic, fara vidul din interior. Nu cu ajutorul peretilor galetii caram apa, functionalitatea galetii consta tocmai in goliciunea ei interioara. Degeaba avem materia, daca nu avem si vidul din mijlocul ei. Invatati sa analizati vidul din jurul vostru, pentru ca doar asa veti intelege cum anume curge seva vitala…
49. Credeti, dar nu uitati ca Tao nu poate fi explicat, deci nu poate fi definit. Fiecare om il vede pe Tao, dar vedem doar o versiune a acestuia. Tao se poate vedea in oricate feluri, dar sensul unic, nu poate fi patruns niciodata, pentru ca nici macar nu putem stii daca el exista cu adevarat.
50. Aveti incredere in voi, pentru ca omul este singur in aceasta lume si trebuie sa se descurce singur. Prietenii si familia ne ajuta, dar nici ei si nici “Dumnezeu” nu pot sa traiasca in locul nostru. Traiti in primul rand pentru voi si abia mai apoi pentru ceilalti!!! Pentru ca Tao este totul si totul este Tao!

51. Odata ce ati ales, trebuie sa fiti gata sa suportati consecintele alegerilor voastre. Pentru ca da, puteti sa va distrati toata viata, puteti sa traiti dupa stupidul dicton “traieste clipa”, dar veti ajunge sa traiti 1000 clipe din care nu veti putea sa reconstruiti nici macar un minut de viata!
52. Daca vreti sa fiti tratati ca niste oameni, concentrati-va intai sa ajungeti la acest statut. Prin nastere avem dreptul la sanse egale, dar daca le ratam, atunci nimic nu ne mai poate salva de le distrugere. Pentru ca o viata traita in mediocritate si fara mari realizari nu reprezinta nimic.
53. Chiar daca sunteti inteligent si realizati ca adversarul nu are nici o sansa, tratati totusi disputa cu seriozitate, pentru ca aceasta nu strica chiar daca este in exces, dar daca lipseste, drumul spre infrangere este deschis.
54. Apa nu forteaza, ea curge firesc. Loveste, este respinsa, dar se formeaza din nou si, in timp, incet, bucatica cu bucatica erodeaza, distruge, isi atinge scopul. La fel cum nici o stanca nu ii rezista apei, la fel nici un obstacol nu va rezista in fata omului intelept.
55. Un adevarat lider nu evita “glontul” in ultimul moment, el este departe in momentul in care se trage. Un om curajos nu este cel care excaladeaza Everestul fara echipament, pentru a se intoarce bolnav, un om intelept este cel care excaladeaza fara nici un efort si fara nici o repercursiune asupra sanatatii sale.
56. Un om intelept se considera destept, chiar daca nu vrea sa recunoasca acest lucru. Iar in momentul in care si recunoaste, atunci ajunge la desavarsire. Pentru ca, mai importanta decat parerea celorlalti este parerea ta. Pentru ca tu traiesti in permanenta alaturi de tine si nu iti poti permite sa nu te placi.
57. Cand un om loveste, arunca, injura, el practic isi arata inferioritatea. Pentru ca omul inteligent cauta argumente, iar cand ramane fara, accepta ca greseste si corecteaza. Pumnul este argumentul prostului.
58. Cand rugam un om sa ne ajute, el poate sa refuze, fara nici o problema. Nu trebuie sa ne suparam, nu trebuie sa ajungem in situatia de a avea nevoie de ajutor. Si daca ajungem, trebuie sa cerem ajutorul de la persoane care tin la noi, pentru ca acestea nu ne vor refuza!
59. Oamenii intelepti nu se chinuie pentru ceilalti, le ofera alternative. Eu deschid drumul, dar nu ii oblig pe oameni sa mearga pe el. Pot sa o ia pe unde vor, dar mai apoi sa nu se supere daca ii voi privi zbatandu-se intr-un sant si voi rade!
60. Conducerea unei tari nu trebuie sa se ocupe de toate rebuturile, de toti somerii, handicapatii, nebunii, nu acestora trebuie sa le facilitam existenta, ci oamenilor inteligenti, cei care conteaza. Ca in natura, mananca intai cei puternici. Apoi, daca mai ramane si pentru ceilalti, bine, daca nu, asta e… Tao curge firesc si nimic nu i se poate impotrivi.
61. Daca prin propia voastra inteligenta si fara sa incalcati legile v-ati invins adversarii, simtiti-va bine, pentru ca meritati. Bucurati-va de succesele voastre, pentru ca aveti dreptul!
62. Legile oamenilor trebuie sa fie create dupa modelui naturii. Tao al omului trebuie sa fie inglobat de Tao al cerului, deoarece Tao este unic, nu poate fi impartit, trebuie sa ramana Tao. Este vid, dar creeaza totul!
63. Nu trebuie sa va fie frica sa urmati drumul corect, chiar daca acesta este arhiplin sau din contra, gol.
64. Cand vreti sa actionati, analizati bine, studiati exemplele anterioare, pentru ca este mai bine sa-i vedem pe altii cum gresesc decat sa gresim chiar noi.
65. Un adevarat intelept are grija sa nu incalce legea, pentru a putea mai apoi sa ii sanctioneze pe cei care o fac!
66. In primul rand ne aparam pozitia actuala si abia apoi incercam sa obtinem o pozitie mai inalta.
67. Trebuie sa-ti iei masuri, pentru ca, daca te pregatesti atent, nu vei putea fi infrant.
68. Ati observat cum ataca leul? Niciodata nu face mai multe miscari decat este necesar. Loveste rapid si fatal. O taietura si gata. La fel si vulturul. Ei nu se lupta, inving!
69. Nu trebuie sa ma simt eu vinovat pentru ca o multime a ales de buna voie sa moara! Bravo lor, eu aleg singur, nu ma intereseaza ce fac ceilalti!
70. Intai te simti tu bine, apoi te gandesti la ceilalti.
71. Nu pot exista doi oameni care sa gandeasca la fel, de aceea polemica este o arta, prin care cultura umana poate progresa. Daca toti suntem de acord, este imposibil sa progresam!


.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!