poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1836 .



Þiganca
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Florinel ]

2006-07-22  |     | 



Fetițo,- îmi zicea țiganca, descântându-și bobii – tu ești ursită pentru dragoste mare! Ai să iubești mult și-ai să pierzi ca la carte. Ai să te bucuri, da’ vai de bucuria ta! Cu lacrimi amare-ai să inunzi pământul...uite bobii cum s-așează!
Taci, că ești proastă! Ia-ți bobii și cară-te!

Coniță – ofta țiganca în colțul basmalei – ai tras din cărți pe valetul de verde. Cum e ăla? Înalt, bine făcut, cu ochi verzi, cum să fie? Uite și dama de roșu – de roșu te-am pus – cum i se scurg ochii după el. Da’ vezi, el stă cu spatele, asta nu-i de bine.
Minți, vrăjitoare! Eu sunt de ghindă, nu mă zăpăci! Ba nu! De roșu! Femeia care iubește mult nu poa’ să fie de altă culoare. Io-ți zic – da’ știu că-ți zic degeaba – să fugi de ăl’ de verde cât te-or ținea picioarele. Știu că n-ai să poți...și nici n-ai să vrei...uite cărțile cum arată!
Mă laaași? Nu ești decât o țigancă proastă, fără carte. Ce știi tu de viață, de dragoste și de alte alea?
Da’ tu ce știi? Poți să te duci la școlile-alea-nalte cât oi vrea, ca mine n-ai s-ajungi. Și tot n-ai să scapi de dragoste.
Strânge cărțile, că ți le-azvârlu-n ochi!

Dom’șoară – se tânguia țiganca, adâncindu-și privirea neagră în ochii mei care căutau după soare – uite cum vorbește cafeaua! Ia și pune deștu’ acolo-n fundu’ ceștii! Vezi? Io ți-am spus, da’ nu vrei să crezi. Uite colea ce inimă neagră ai. Se vede și-o literă, e fix în inima ta. Uite,-l vezi? Tu-l ții în brațe, în suflet, el stă să plece, cu gândul în altă parte. Vezi drumu-ăsta, uite-aici? Ai să te tot uiți în urmă și-ai să tot îl aștepți. Atâtea suspine...
Sparge ceașca aia, nebuno! Nu cred o iotă din tânguielile tale. Dragostea-i dragoste și-atât. Nu poate să-ți dea decât fericirea. Ești o cobe care toarnă minciuni pentru un ban de cinci lei. Ia zece și du-te-nvârtindu-te!
Mă duc, mă duc, fetițo, da’ tu, când te-oi face mare și-oi afla că dragostea-i de mai multe feluri – și bune și rele – adu-ți aminte de baba Zina și de vorbele ei fără interes. Ia-ți banii-napoi. Nu-mi trebuie. Da’ mă uit la tine și zic că-i păcat, că prea ești frumoasă...
Ieși!

Așa-mi proorocise țiganca, niște ani în urmă, stând pe o bancă între castani, într-o frumoasă zi de toamnă. Am râs și-am aruncat cu bobii și cărțile după ea.
S-a dus țiganca, la soroc, s-a dus ca noi toți într-o bună zi. Așa-i trebuie! Castanii mai foșneau uneori în urma ei, ca un ecou: „de verde...de verde...” I-am tăiat, să mă răzbun, și i-am sortit uscăciunii.
Într-o seară, mi-a apărut în vis. Așa cum o știam – puțintică, neagră și mult adusă de spate. Mi-a zâmbit și mi-a aruncat de sus: „Coniță, ce mare și frumoasă te-ai făcut! Hm...Ia zi, tot mai crezi că sunt proastă?”

Am vrut s-o întreb, am strigat-o. N-a stat. A dispărut precum venise,lăsând în urmă doar foșnet de castani. Și n-am apucat s-o întreb – de unde le știa așa bine pe toate?

.  |








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!