poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4896 .



Bunicul Enoh și nepotul Elias sapă la negru Marea
scenariu [ Teatru ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Tulceanul ]

2010-04-06  |     | 



- Ce te-ai sculat așa devreme? Nu puteai să mai dormi?
- Eh! M-am sculat ca să nu faci mata retenție urinară.

(Enoh se duce în tufiș. Apoi, după micțiune, se-ntoarce. E apostrofat.)

- Asta – ca să nu mă mai dojenești în fiecare dimineață…
- Știi ce-am văzut? M-am dus puțin mai departe. Un pom hidos.
- Ia arătă-mi-l și mie. Să văd: nu ți se năzare? Eu nu-l știu.

(O iau printre ruinele cetății Tomis, până spre portul antic, la terme.)

- Bătrânul Eli mi-a spus odată că am ochii foarte curați. Marini.
- Eli nu se poate înșela. A răsădit în loc de soare un pom care face mutre.
- Nu. Iată! Trunchiul lui nu-i sculptat de nimeni. Taman capul lui Buddha!
- Poate fi și capul lui Mahomed. Sau al lui Odin, cu ochiul barosan și sfânt.

(Amândoi se uită lung la minune. Scoarța-i puțin cenușie. Maro spre negru.)

- Din acest cap al fragedului bulb lemnos ies crengi subțiri. Înfloresc.
- Da. Și se aud păsări. Sunt pe-acolo și năpărci. Jderi, veverițe, pești.
- Ei, na! Uite și-un rechin. Și-a pus aripa laterală pe-o pisică de mare!
- N-o sfâșie! A luat-o pe sub manta. Ce soi o să iasă din ei, derbedeii?!

(Enoh și Elias au halucinații, săracii. Au fost angajați să sape negrul țărm.)

- Știi ce-am făcut în vis? Îmi luasem, cu gașca din tinerețe cameră la hotel…
- Care gașcă? Ce hotel? Mata n-ai avut parte nici de una, nici de alta!
- Ia mai lasă-mă-n pace, nepoate! Am văzut atâtea până când mă treziși.
- OK. Și eu m-am plimbat până la regina din Saba. Acum o admir pe Riana.
- Nu Riana, fraiere! Se zice Raiana! Se vede că nu ți-a plăcut deloc engleza.
- Tu erai internaționalist de mic. Eu, în schimb, am spart idoli, am tăiat…
- Ce-ai tăiat, a răsărit iarăși! Mulți Barabas ți-au călcat pe urme… Degeaba.
- D-aia m-a pus bătrânul Eli să mă răzbun pe nori. Să măcelăresc atmosfera.
- Ai zis-o! Îți spuneam că mă instalasem în hotel aici. Colega de cameră...
- Aaa! Făceați muzică de cameră... Multe locașuri sunt în al nouălea cer!
- Da. Urma să avem concert de chitară și vioară. Ea a primit telefon de la soț.

(Nepotul Elias se întristează. Bolta frunții pare să-i asude. Cu adieri de ploi.)

- Și, și, nimic? Păcat. Nu mai zi că era cameră. Era o sală de festivități.
- Da. Însă uitasem denumirea. Când am văzut-o atât de-adâncită în mobil...
- Primise telefon cu taxă inversă din șeol, cred. Altfel nu se explică apelul.
- O fi cum zici tu. Nu mă-ndoiesc. După ce săpăm tot, o să se interzică asta.
- Da, păcat. Asta-i tare dureros. Femeia sus, bărbatul ei jos! Poate-l scapă.
- Să continui. Eram încălțat. Nu m-am uitat cum am ieșit îmbrăcat pe terasă.

(Enoh își aprinde pipa sa, a păcii. Îi dă un fum și nepotului. Ãsta fulgeră.)

- Ce-i cu porcăria asta? Altceva inventat de Baal, de sicofanți. Mai dă-i în…!
- Habar n-ai ce-i aia Stufstock. Rolling Stone. Doors. Bob Dylan. Joan Baez.
- Nici o treabă n-am cu ăștia. Mie mi-a plăcut muzica populară și clasică.
- Să revin. Printre hoteluri erau pietre mari, ovale. Mai încolo Marea Neagră.
- Erau calde, era plajă, era soare. Of, lucrăm numai primăvara și toamna aici.
- Și am constatat că ieșisem fără slip. În halatul nostru de casă, obișnuit.
- Da, în toga aia, în care nu dormim niciodată de fapt, ci veghem, lucrăm…
- Nu mai suportam. Voiam să-mi răcoresc gambele. M-am dus încolo.

(Enoh indică fluturând cu mâna, nu cum face Eli, pe bolta Capelei Sixtine.)

- Vrei să spui pe la Cazino! Pe scara aia, din dreapta clădirii. La cormorani.
- Nu știam că-i zice Cazino. Tu te pricepi la istorie și geografie. Ce văzui?!
- Ei, ce ți s-a mai arătat, contemplativule? Poate te-ai întâlnit cu vreo Medee.
- De Medeea am auzit și eu. Nu, văzui turiști din țară, stând în apele termale.
- Ieșeau apele ca gheizerele prin stabilopozi? Sforăia monstrul, leviatanul...
- Nu se vedea, nu mirosea urât. Oricum, intrai descălțat. Am pășit pe trepte...
- Ca la vechile terme din apropiere, de la Edificiul cu Mozaic, bizantin.
- Exact. Brusc, efectul vindecării mă făcu să zăresc jos o arenă de amfiteatru.
- Curios! Apa e doar aburi. Este sulf lichid, mângâietor. S-a retras dintre voi.
- Da. Eram înghesuit, pe trepte. O femeie avea un ghiveci. M-am ferit de ea.
- Poate venise cu planta ei preferată, care-i murise. Spera s-o învieze în ape.
- Îți spun că aveam încălțările cu aripi în mână. Ghiveciul a căzut. Să bea.
Eu am fost însă cel admonestat de-un custode al vechilor terme bizantine.
“Ce cauți neechipat, tinere, venind și cu adidașii ăia rupți în apa sfântă?”
Răspunsei: “Am martori pe toți din jur. Nici n-am atins-o pe femeie. Nu?”
Ceilalți mi-au răspuns: “Și dacă o atingeai puțin, puștiule, se supăra?”
- Da, se pare că localnicii ăștia de-acum stau să se uite la ridurile femeilor.
- Așa-i, Elias. Eu unul am trăit o sută de ani, până m-a răpit. Uite ce față am!

- Bătrâne Enoh ! Dă-ți jos fața zbârcită de crocodil. Ești de fapt Bodhisattva.
- Și tu mai lasă aerul ăla marțial, nipon-chinezesc, maestre Bodhidharma!

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!