Comentariile membrilor:

 =  oare?
Simona-Ioana Cucuian
[08.Feb.05 10:18]
oare? poate că lipsa acută de idei este chiar esenta modernitatii cu tot tacamul, adică cu toata asamblarea, colajul, partitura jucata, intentionat falsa in spirit ludic...toate nu fac decat sa depaseasca viteza civilizatoare cu care nu mai avem timp decat de unica criza posibila - cea a spiritului. Modernismul, zic eu, este distanta perfecta, reglatoare dintre vechi (antici) si nou (postmodernismul)... Nu mi-o lua in nume de rau sache...subiectul ramane deschis! Incercam o cenaclizare a intrebarii tale cu retorica usor dictatoriala!
un pupic civilizat si de consolare :)
simona

 =  eu
dana stanescu
[08.Feb.05 10:21]
ia spune ultima carte citita? si apoi mai discutam... revin cu un coment mai tarziu

 =  Sache, tie, Ela - nu gluma
Ela Victoria Luca
[23.Sep.05 01:23]
Sache in Eseu.
Sa citim o lecuta: "Nu te misca", "Albastrul nemarginit,aproape transparent", "Pianista", "Femei"...
Apoi ne intoarcem la clsici. Si revenim la moderni. O clepsidra a scrierilor, Sache drag.
Si dupa rima greu se scrie albul versului. Si apoi revii la rima.

Imi place ca ai pus eseul in tine, cu greu.
Sa reflectam impreuna. Noi toti.

Drag,
Ela

 =  doar o parere...
Vlad Catalin
[08.Feb.05 10:30]
Simona accept pupicul, dar nu de consolare :) Pai, asa arat eu, neconsolat? E doar o parere, Simona - atat. Multumesc de vizita.

Bursucel, ultima carte citita este o corespondenta veche, unita interesant intr-un volum cu numele Am iubit o fata. De ce intrebi?

Cu drag,
st

 =  erata
Ela Victoria Luca
[02.Oct.05 19:06]
a se citi mai sus "clasici"

 =  daniela
Vlad Catalin
[08.Feb.05 10:33]
Nu te-am inteles Daniela, mai ales la sfarsit. Poate la urmatorul comentariu sa ma prind... Scuze.
st

 =  revenire cu limpezire :))
Ela Victoria Luca
[23.Sep.05 01:23]
E o miscare ca in clepsidra: citim clasici, citim moderni, citim si clasici si moderni. Scriem cu rime sau versuri albe. Si ne intoarcem. Scriem iar. Modernismul pare greu de "digerat" uneori, dup Mari clasici, insa titlurile romanelor pe care ti le-am scris mai sus, in primul comentariu s-ar putea sa iti schimbe optica.
Iar la sfirsit am spus ceva simplu. E greu eseul, insa cu totii vom reflecta asupra lui. Caci vei stirni la reflectare, acum ca l-ai postat, si la comentarii. Fierbinte subiect, intr-adevar.
Scuza-ma si tu ca uneori nu ma fac limpede inteleasa tie.
Sper ca acum e mai clarut. :))

Drag, Ela

 =  despre romanul modern , o intrebare si o observatie
Marius Andrei Gherghea
[02.Oct.05 19:06]
E pasionant subiectul. Intrebare: ca sa poti citi literatura este necesar sa ai o pregatire speciala ? (reformulare: literatura, arta in general, este pentru popor sau pentru o elita care are pregatire si o poate intelege?). Din punctul meu de vedere, scriitorul (artistul) trebuie sa concentreze o experienta extraordinara, sa poata face o analiza si o sinteza prin opera lui a lumii in care traieste, sa fie acel soldat vizionar care ia steagul cazut si merge inainte in razboi. Si alt aspect esential: trebuie sa poata sa o faca, adica sa aiba talent si acea sensibilitate extrema care sa ii permita sa vada si sa inteleaga viata si mersul istoriei. Daca ar fi usor, pe strada am intilni numai scriitori mari, fiecare cu cele 5 romane proprii sub brat, subscriu la comentariul lui Vlad Catalin. O observatie: interesant cum ai separat definitiv ideile de talent.

 =  marius
Vlad Catalin
[08.Feb.05 13:47]
Buna Marius

Daca literatura este scrisa sofisticat atunci este necesara o pregatire speciala pentru a putea fi inteleasa, ceea ce nu cred ca este idealul nimanui. Interesant e sa faci pregatiri suplimentare pentru a intelege ce-a vrut X sau Y sa zica si sa descoperi ca de fapt n-au vrut nimic. Atunci incepi sa faci socoteli: oare am cumparat aceasta carte doar pentru coperta?

Un roman actual ar trebui sa spuna ceva, nu sa insiruie fraza dupa fraza si sa nu aibe scop. Dintr-o carte trebuie sa inveti ceva, sa te simti mai destept cu cele cateva sute de pagini citite.

Legat de idei? Aici ne confruntam cu o problema mare. E cam lipsa si apare pericolul de-a prelua idei pe care doar sa le imbracam in haine noi, sofisticate, greu de digerat.

Cu drag,
st

 =  revin
dana stanescu
[08.Feb.05 15:19]
Sorin, tu de fapt te plangi ca nu intelegi literatura moderna, fie proza sau poezie, mai mult sau mai putin experimentalista.

problema ta e ca nu te regasesti in ce se scrie acum. sau poate nu ai gasit cartile care trebuie. la asta nu te-ai gandit?

e destul de exagerat sa spui ca in lume sunt doar 50 de romane care merita sa fie citite. si tare curioasa care ar fi acelea.

Sorin, depinde ce cautam fiecare cand deschidem o carte. eu de multe ori caut experimentul si imi tin mintea cat mai deschisa la orice.

clasicii isi au rolul lor, e bine sa ii citim... dar spune-mi ce roman scris de un tanar scriitor ai citit de curand. eu am citit Exuvii de Simona Popescu.

sau mai gandeste-te la cate carti nu avem acces datorita barierei de limba...

 =  bursucel
Vlad Catalin
[08.Feb.05 16:09]
Bursucel, eu cam pricep cuvintele. Si printre cuvinte... Am fost de multe ori in librarii si am cumparat aiurea tot felul de carti pe care apoi le-am dus in beci. Diseara o sa trec pe acolo si-o sa-ti scriu numele romanelor cumparate si cate ceva din ele. Poate nu stiu eu sa aleg, stiu si eu, am mana proasta :) Apoi am mers in anticariate si-am gasit o multime de lucruri interesante. De aceea am facut afirmatia asta. Repet, e doar parerea mea.
Cu drag,
st

 =  revin
Ela Victoria Luca
[23.Sep.05 01:23]
Selectia cartilor cumparate din librarii nu este intimplatoare. Grija, cunoasterea, lectura, indrumarea, simtul cuvintelor, deschiderea, poesis-ul, propria fire si viata, artele, cartile din totdeauna citite, scriitorii pe care ii sim sau dorim sa ii stim - toate astea nu sunt decit citeva conditii necesare si nu foarte suficiente care ne fac sa alegem o carte fara sa o ducem in beciuri; Atunci de ce o mai iei, de ce nu o lasi acolo, sa devina balast? Sau sa fie de altcineva citita? De ce nu alegi alta carte?
Alegerile astea vin din noi mereu. Si crede-ma ca ai, ai slava Domnului de unde alege, si de bun calitate.
Ela

 =  erata
Ela Victoria Luca
[02.Oct.05 19:06]
a se citi: stim; atunci; de buna calitate

 =  Sa nu uitam de valoarea...romanului modern
STANICA ILIE VIOREL
[02.Oct.05 19:06]
Vlad tu uiti ca de la antici,clasici,contemporani...raman in istorie doar valorile,restul...
Tego.

 =  care sunt regulile, domnule Vlad?
Chereches Maria
[02.Oct.05 19:06]
Domnule Vlad, afirmi "ca-n lume exista doar cincizeci de scrieri care se incadreaza in categoria prozei ca arta.". O sa-ti dau dreptate in totalitate daca imi dai o definitie coerenta si a 'prozei ca arta'.

Despre numar... pot spune doar ca pentru a face o clasificare, un top, ai nevoie de reguli. Care sunt regulile domnule?

Este adevarat, sunt asa zise 'opere' sustinute doar din snobism. Dar stau si ma intreb... ma afecteaza pe mine acest fapt? Nu! De ce m-ar afecta? Ca se mai intampla sa cumpar asa ceva si apoi sa consider ca am irosit bani cumparand si timp citind? E adevarat, dar a doua oara rasfoiesc mai bine inainte sa cumpar, deci tot raul spre bine.

Orice scriere care-mi infloreste un zambet pe fata, ma tremura intr-un fior ori mi-aduce aminte sa simt ce n-am simtit in propria-mi viata este pentru mine o opera de arta. O picatura de suflet si o adiere de constiinta amestecate bine printre fraze lungi sau scurte imi dau mie dovada unei opere de arta.

Ma gandesc de ce anume o opera trebuie sa vorbeasca anume despre ceva nou? Viata insasi e aceeasi de mult timp.

 =  erata
Chereches Maria
[02.Oct.05 19:06]
A se citi in prima fraza in loc de

 =  maria, viorel, daniela
Vlad Catalin
[09.Feb.05 09:20]
Maria, ma iei atat de protocolar... Stii bine ca nu ma cheama Vlad si nici Catalin. 'Domnul Vlad' si-a expus aici doar o parere, iar cu asta n-ai ce sa faci. Este opinia mea legata de operele contemporane fie ele carti, filme...

Nicolae spunea ca e un curent si el trebuie sa existe. Cu toate ca nu tot ce e la moda e modern.

Cu un singur lucru nu-s de-acord: Ma gandesc de ce anume o opera trebuie sa vorbeasca anume despre ceva nou? Pai cum altfel, Maria? Printre atatea legi si hotarari ce-ar fi sa apara una care sa stabileasca: anul acesta sa se scrie numai despre copaci. Anul urmator numai despre calendare si asa mai departe. Chiar nu te-ai plictisi?

Daniela, da, iti dau dreptate. Tocmai am aflat ca s-a bagat carte la libraria Eminescu. In pauza de masa ma duc repede cat e proaspata. De fapt, poate ai dreptate...

Viorel spui Vlad tu uiti ca de la antici, clasici, contemporani... raman in istorie doar valorile, restul.... Nu, nu uit. Doar ca sita bunului simt e cam larga. Atat.

Cu drag,
st

 =  scuze pentru 'tonul protocolar'
Chereches Maria
[09.Feb.05 12:27]
"Maria, ma iei atat de protocolar... Stii bine ca nu ma cheama Vlad si nici Catalin."

Scuze... sunt destul de noua pe agonia si am foarte putin timp de petrecut pe aici... Chiar nu stiu cum te cheama, dar promit sa renunt la 'domnule'.

Despre intrebare... sigur ca m-as plictisi. Totusi, pentru un artist contemporan este aprope imposibil sa se asigure ca nu repeta ideile altcuiva, zic eu. Pentru asta ar fi necesar sa cunoasca intr-o forma sau alta tot ce s-a realizat in domeniu de-a lungul timpului. Crezi ca e posibil?

Punem pariu?
Maria

 =  maria
Vlad Catalin
[09.Feb.05 14:03]
Alta viata, Maria. Sunt Sorin Teodoriu si mi-a placut mult sfarsitul Punem pariu.

Vezi? Si eu ma incadrez prin incercarea aceasta de roman contemporan (pe care poate o sa-l continui) la ceea ce am afirmat mai sus. Cu cate alte carti seamana...

Cu drag,
st

 =  Destul de tarziu am venit, dar e interesant ce vrei sa afli si nu m-am putut a
Maria Prochipiuc
[09.Feb.05 15:12]
Este poate pentru prima data când citesc comentariile ca să nu mă repet, dacă eram prima la comentarii cred că era altceva, dar nici așa nu e nici o problemă, eu îmi expun doar părerile mele, se pare că datorită vitezei, cică vitezei civilizatoare (?)cu care parcurgem timpul, totul e întors invers, că ideile trebuie scrise altfel că modernismul și …

Și apoi îndrăzneala ta de a scrie un eseu referitor la un subiect atăt de sensibil mi se pare ieșită din comun, tu nu ai înțeles că aici se vrea literatură, dar văzută doar din anumite puncte de vedere, care puncte? Da, aici e durerea, când vrei să afli îți vin sugestiile precum unele comentarii la texte ( mi-a placut, ești rămas în urma cu o sută de ani, aceste cuvinte au mai fost folsite… și exemplele pot continua… Cand vad un roman sau o poezie cu rima alba de calitate multi striga si critica doar pentru a-si ascunde propria infirmitate. Discutabil este daca cei ce striga sunt sanatosi sau cu adevarat infirmi. Daca s-ar pune un premiu substantial pe-o cursa de o suta de metri, la care e liber sa participe oricine, ologii ar urla de ciuda, s-ar razvrati si desigur ar merita compatimiti. Un om sanatos nu are dreptul sa se comporte asa, el urla doar ca sa-si ascunda neputinta, ii proclama bolnavi pe toti concurentii ca sa-si evidentieze propriile merite – aici ai mare dreptate!!), dar când vrei să afli concretul, atunci e cu totul altceva.

Mi s-ar fi parut interesant să supui discuției un autor cu cartea respectivă, să dai pasaje, poate în felul acesta să zicem ai fi fost mult mai înțeles. Tu vorbești la general, și în general se scrie foarte mult nu numai proză, ci și poezie. Uite am citit cartea unui coleg de pe site, Costel si ce pot spune e ca, acolo găsești idei simple expuse cu o frumusețe deosebită ( e doar unul din exemple), dar am citit și alte cărți care sunt faimoase prin faptul că sunt atât de actuale mai ales în vocabularul vulgar folosit Iar cei care socheza prin pornografie si injuraturi sunt declarati adevarati oameni de cultura. Daca mai au si-o coperta deocheata succesul este asigurat - aici ai perfectă dreptate… și pot continua, dar nu uita dragul meu, că, totuși facem parte din alte generații…(fără nici o suparare)

Ai venit cu niște exemple din antichitate, Homer, Virgiliu, și spui că și-au pus ei canoane cum și în ce fel să scrie, erau canoanele timpului respectiv, poate mulți de atunci nu-i înțelegeau așa cum nici noi astăzi nu-i înțelegem pe alții…

Apoi vii spre romanul modern, mulți dintre consacrații romanului se ocupau doar de literatură, noi (ma refer doar la noi doi) încercăm să înțlegem anumite lucruri prin prisma noastră, vrem ca totul să fie limpede, cunoaștem niște reguli consacrate, trecute undeva prin teoria literaturii, undeva prin file de istoria literaturii și când vedem altceva se pare că ne deranjează sau poate ne depășesc… nu uita Sorine, că aici e doar un atelier unde fiecare vine își expune starea sufletului din acel moment, poate fi ceva genial sau, nu… cel mai grav e atunci când susții cu tot dinadinsul că ești genial și că nimeni nu este ca tine.

Că mergi mai departe e bine, dar aici nu sunt de aceeași părere cu tine : Merg mai departe si afirm ca-n lume exista doar cincizeci de scrieri care se incadreaza in categoria prozei ca arta. Nu e chiar așa, sunt multe cărți nu bune, excelente, sunt scriitori care au scris poate o carte și… a fost cartea vieții lor și pot continua..
Spui tu: Un prozator ar putea scrie un roman in douazeci de pagini, folosind trimiteri catre alte carti deja aparute. Am fost tentat sa compun un astfel de roman aici, pe site, folosind scrierile membrilor prezenti si nimic mai mult. De exemplu, daca actiunea se petrece intr-o camera de hotel de cinci stele pot pune o steluta si o trimitere catre pagina cincizeci din proza X al autorului Y…I-ai descoperi usor, caci ei se ascund in randuri stufoase, complicate, care ametesc cititorul si-l trimit de multe ori la DEX si toate astea pentru a-si ascunde o lipsa acuta de idei. Nu de talent, doar de idei. Te rog ar fi foarte interesant și chiar te provoc la asa ceva , pot colabora cu tine, ar fi poate cel mai interesant lucru care se poate face.

Lectura acestor texte ne deschide unele perspective neașteptate asupra fenomenului literar, pe care nici una dintre ramurile științei literaturii nu e în măsură să ni le ofere. Observând spectacolul înfățișat de anumite evocări găsim de plidă sugestii pentru persistarea în timp a unei opere de o scăzută valoare artistică sau… Ne formăm o idée despre familiile de spirite, despre afinitățile selective dintre cei ce scriu, putem astfel, să explicăm mai ușor legăturile și consonanțele dintre operele lor. Avem posibilitatea să surprindem mai ușor diferențele dintre modalitățile lor artistice.

Câștigul cred că este altul, cel care îndrăgostit de o anumită operă își dorește să cunoască modalitățile și formele folosite în creația artistică, este interesat ce semnificație a dorit scriitorul să-i incifreze, de ce modele s-a servit, în ce raport stau personajele față de autor, cum reflectă opera realitatea trăită de acesta…sunt doar câteva întrebări cărora, într-o măsură mai mare sau mai mică le-am putea afla.

O caracterizare a romanului în general ar fi din partea mea: să schițeze cât mai fidel profilul fizic și spiritual al omului, să sugereze adevărata dimensiune a existenței sale, care să fascineze adesea pe contemporani… să descoperi comori de artă în clădiri, zugrăveli, notând tot ce merită să fie admirat sau cunoscut să reușești să prinzi sub pana scrisului tău expresia și mai ales privirea cititorului, care să-ți deslușească focarul expresiei, să ai ca normă a vieții chiar și acest romantism învechit, dar să expui cu genială plăcere, sentimente , lucrui, oameni, să poți expune viața cu miile ei de izvoare ale plăcerii, să-ți îndrepți gândul și către alte lumii, chiar și a celor săraci, undeva prin văgăuniile societății…

În viață , în simțire, în scris, în gând, când te uiți bine, rămâne mai ales ce ai dat altora, ce ai lăsat de la tine și uneori chiar timpul tău supus jertfei. Astfel poți rămâne pentru multe timpuri un stâlp de lumină caldă în jurul căruia crește și înflorește viața, altfel poți să rămâi ca statuia de sare a soției lui Loth, uriașă , clară, rece, și amară în mijlocul pustiului veșnic..

Poate voi mai reveni!

 =  maria
Vlad Catalin
[09.Feb.05 15:44]
Exceptionala lectie, Maria.

Ai dat aici definitiile si explicatiile de care aveam nevoie si-ti multumesc. Da, ai dreptate cu tot ce-ai scris... Mi-a dezarmat.

In legatura cu ideea de-a compune un roman format din scriierile celor de pe Agonia, da, vreau sa-l fac. Am si incercat copiind o gramada de proza si poezie in word ca sa pot face referirile, dar n-am avut vreme sa termin. E destul de laborios..., insa tot voi face colajul asta. Poate vom colabora.

Iti multumesc inca odata, Maria.

Cu drag,
sorin

 =  Sorine, Marie, e bine
Ela Victoria Luca
[23.Sep.05 01:23]
Marie, ce bine ca tu ai rostit vertical si ferm ceea ce eu pentru Sorin niciodata nu am putut si nici nu o voi putea face, din altfel de trairi indicibile aici vreodata. Am lasat in comentariu doar cit am putut.
Sorin, chiar m-ar bucura sa intelegi din cuvintele Mariei si subintelesurile.
Iar proiectul acela cu linkurile catre textele celorlalti din care tu sa faci un alt text stii bine ca am considerat-o excelenta. Ma bucur ca Maria iti va alaturi in acest proiect. Este un foarte bun indrumator pentru scriitura si pentru lectura.
Drag voua,
Ela

 =  erata
Ela Victoria Luca
[23.Sep.05 01:23]
de citit mai sus:
"Maria iti va fi alaturi"
"stii bine ca e o idee pe care..."

 =  Vlad
Octavia Vasile
[09.Feb.05 23:39]
Ai dreptate! Subiectul romanului modern a devenit atat de comun incat putem citi primele randuri si ne putem da seama ce urmeaza.
Au aparut elemente exagerate de romantism iar realismul si el este tras de par sau neinteresant.
Multi scriitori au inceput sa-si expuna biografia in romane de sute de pagini neavand nimic atractiv de povestit. Astazi oricine isi poate publica un volum daca are banii necesari si astfel se publica romane “moderne” identice .
Ai foarte mare dreptate.

 =  evanghelia după sache
Alin Pop
[11.Feb.05 18:29]
Am citit și n-am zis nimic. Am mai citit o dată ca să fiu sigur. Apoi am făcut un experiment. Am un amic de 17 ani, i-am dat link - citește, zic, și dă-ți cu părerea. Omu' citește și zice, "super adevărat, mi-a plăcut mult". Apoi îl întreb, câte romane moderne ai citit? - "Nici unul".
No comment.

Care "romanul modern"? Romanul contemporan, cel de după '89 sau cel de după '60? Și apoi, nici asta nu ne spui, romanul românesc sau universal?

În toate timpurile, radiațiile generate de frământările societății, revoluțiile și desigur învoluțiile ei au produs mutații în pana născătorilor de litere, adesea fără ca ei înșiși să fie prea în temă cu fenomenul. Cărămidă peste cărămidă, în straturi recunoscute sau nu la vremea lor, diversele tendințe s-au sedimentat și s-au coagulat de regulă în jurul unor personalități sau grupuri cu forță de impact. Inepții sau mediocrități s-au scris mereu dar timpul și-a făcut necruțător datoria de filtru. Tone de romane polițiste, SF-uri elucubrante sau biografii plicticoase s-au pitit pe nesimțite și în biblioteca mea. Sunt prea mândru ca să mă plâng, ce vină au ele săracele? E deja multă vreme de când îmi selectez cu mare grijă lecturile. Și am citit cărți superbe scrise după 89. Ba chiar un roman scris în 2004 mi s-a părut lectură obligatorie, chiar dacă a stârnit nenumărate controverse (Codul lui da Vinci, Dan Brown).

E drept că în anii din urmă pare a fi din ce în ce mai ușor să publici ceva sau chiar să inventezi ad-hoc un pseudo-curent literar. Dar pe undeva e firesc, dacă mă refer strict la peisajul românesc, suntem încă în febra oportunităților, dreptul primului venit, avem senzația că numai acum și în regim de urgență se pot lansa idei și afaceri din nimic. De unde și buluceala de influențe cu diverse izuri, apusene, răsăritene și locale deopotrivă. Faptul că se publică mult gunoi este evident, la fel și faptul că cineva trebuie să aibă curajul de a se opune valului. Numai că a vorbi la modul general, mai mult, a descalifica din statutul de artă toată proza înafara unor misterioase 50 de romane, nu va fi de nici un folos. Alunecând pe panta unei "bune-credințe" extremiste aș putea ajunge chiar la afirmații de genul (dau un exemplu oarecare) "înafara Bibliei nu există scrieri adevărate, sau mai mult, înafara Evangheliei după Ioan, nimic nu are valoare." Iar asta n-ar fi de nici un folos, nici măcar Bibliei.

 =  alin
Vlad Catalin
[14.Feb.05 09:31]
Aline, am exagerat un pic in textul asta. Ar fi trebuit sa fac referiri mai clare (cum spunea si Maria) - dar asa a iesit. Iti multumesc pentru comentariu, ai punctat bine. De fapt textul a vrut sa trezeasca pareri pro si contra (locul lui era la polemica, dar n-am dreptul asta, asa ca a devenit eseu).
Multumesc,
st

 =  ok
Alin Pop
[14.Feb.05 15:45]
ai făcut o treabă bună aici, noi îți mulțumim pentru prilejul de a broda ;)

 =  sic
dana stanescu
[15.Feb.05 15:40]
ia te uita , Sache ce mai zic unii :) hi hi citeste partea cu femeile
http://atelier.liternet.ro/articol.php?art=2143

 =  dana s
Vlad Catalin
[15.Feb.05 15:58]
Ceea ce am avut de demonstrat :)
st




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0