Comentariile membrilor:

 =  frumos!
Marius Surleac
[24.Nov.08 11:39]
Să fie oare o vizualizare directă a lunii printr-o trimitere indirectă spre observator? Claritatea unei seri senine. De asemenea, un alt tablou ar fi cel al vizualizării pe suprafața apei.

Nice!

Cu prietenie,
Marius

 =  haiku
eugen pohontu
[24.Nov.08 12:04]
pictural, senin, clar ca un râuleț de munte cu o frumoasă luna răstignită pe unde...
te ferești să-i zici haiku, dar este un haiku foarte frumos...
felicitări Teo, bine ai poposit printre 'chinuiții' de haikuuri.
cu prietenie,
eugen

 =  *
Andrei Trocea
[24.Nov.08 13:32]
pt ca percep mai ales vizual un poem ,nu pot trece fara sa las un semn pt acele umbre de pietre.

cu prietenie,
andrei ot tgocna

 =  re: marius surleac, eugen pohontu,
Teodor Dume
[24.Nov.08 13:35]
da, marius, unghiul tău e potrivit. depinde acum ce ți-ai dori să observi.
interpretările tale sunt gemene și indică starea pură din cuvânt.
te mai aștept, cu mult drag,

eugene,
ai un ochi fin. ai țintit bine. și așa este. mă feresc să-i spun haiku, deși poate, în mare, respectă canoanele genului, pentru că frumusețea genurilor noastre literare nu mă lasă. prefer să-i spun micropoem în trei versuri, pentru că așa și este. filonul limbii române este viu și joacă un rol important aici pe acest teritoriu. ori mie nu-mi pasă cum i se zice. mie îmi pasă de ceea ce simt, iar stările nu au dimensiuni, așa că nu le putem pune piedici prin numărarea silabelor. respect genurile literare ale altor popoare, dar , respectându-mă pe mine îmi respect semenii.
mulțumesc pentru popas și graiul tău cald.

toată dragostea cu voi,
cu prietenie (fără umbre),
același, teo dume

 =  da, andrei, umbre de pietre...
Teodor Dume
[24.Nov.08 13:43]
andrei,
da, umbre de pietre. am vrut să scot în relief mult mai mult frumusețea serii de vară. nu-mi motivez expresia, dar în astfel de scurtime literare ,concentrările sunt riscante . am vrut, de vrei, un inedit pentru a nu prea semăna, ca mesaj, (de fapt ca și exprimare săracă) cu alții care au scris hauku-uri pe această temă. în toate cazurile asemănările sun izbitoare tocmai pentru că nu este permisă metafora, și nu poți individualiza starea, clipa într-un alt mod care să nu pară la fel.

da, și ce plimbare...

mulțumesc mult de semn. ești mereu lângă umărul meu. sunt în siguranță.

cu prietenie,
teo dume,

 =  marius, revin cu varianta inițială...
Teodor Dume
[24.Nov.08 14:14]
inițial, în loc de "noapte de vară" era "noapte senină", dar am schimbat...
și mai aveam o variantă

noapte senină -
printre umbre de pietre
singură luna

*

noapte senină -
printre umbre de sălcii
doar eu și luna

asta pentru că făceai referire la claritatea unei seri senine.
poate comentatorii mei vor face referire (ori paralelă)
mulțumesc, prietene
teo dume,

 =  senină...
eugen pohontu
[24.Nov.08 14:28]
mie mi se pare excelentă și varianta
noapte senină -
printre umbre de pietre
singură luna
poate chiar mai interiorizată decât varianta inițială, dar, există un dar, dacă n-ar fi noaptea senină, nu s-ar oglindi luna 'printre umbre de pietre', dar tu n-ai vrut haiku, deci este OK

 =  un semn
Doru Dorian David
[24.Nov.08 14:37]
Dume, nu stiam precis daca primul vers este titlul unui poem! Batrane , nu te speria, imi place, chiar ca are un efect deosebit aceasta strecurare, cuprindere a gandului si cuvantului bacovian in acest spatiu inchis din umbrele pietrelor, aceasta tacere/singuratate astrala! Ganduri bune

"Noapte de vara - (George Bacovia)


Noaptea-ncet ticnit se lasa -
Poezie, sau destin -
Luna urca, somnoroasa
Vino, vin!

Este liniste, racoare,
Codrul e de farmec plin -
Pe sub tei inca-n floare, -
Poezie, sau destin.

PS
Mi se pare ca are ceva din Minulescu-Cosbuc acest poem bacovian !

 =  Teo,
Doru Emanuel Iconar
[24.Nov.08 14:47]
Remarcabile versurile pentru seninul pe care nu prea îl întâlnești în poeziile tale. Dar haiku nu este așa că reținerea ta e binevenită. Mai bine un micropoem excelent, decât un haiku nereușit. Luna spune deja că este noapte, deci nu mai e nevoie de sublinierea din primul vers. Nu am acum timp de variante, sper să pot reveni.

cu prietenie

Doruleț

 =  re; eugen pohontu,doru dorian david, doru emanuel iconar...
Teodor Dume
[24.Nov.08 15:23]
eugen,
da, nu am vrut haiku. am accentuat ca fiind vorba de o noapte de vară unde luna își plimbă silueta agale mângâind umbrele de jos desfătându-ne privirea...
mulțumesc de revenire

doru dorian,
prezența ta e bine venită, ea nu sperie chiar dacă vine cu tăișul ascuțit.
mulțumesc de interpretare. ai privit dintr-un unghi poate mai puțin accesibil primei privirii. îmi place.
mulțumesc mult. te aștept, poate revii cu o paralelă între textul inițial și variantă. m-ar bucura analiza ta.

doruleț,
încântat de remarca ta. sigur că n-am pretenția unui haiku reușit pentru că acest gen atât de simplu și sărac în expresii e de fapt o concentrare grea din care privești felurit.
da, e un micropoem, poate nu prea strălucit, dar am surprins o stare concentrând-o în câteva cuvinte comune, uzuale, fără a abuza de imagini și metafore întru gătire de sărbătoare, așa cum se obișnuiește în celelalte genuri și stiluri din poezie.
așa este. luna spune deja că este noapte dar nu una oarecare. e o noapte de vară, senină.privirea cea mai pătrunzătoare în ceea ce vroiam eu să remarc e a lui doru dorin dorian. asta cred că explică nedumerirea ta. vezi și răspunsul adresat lui eugen.
mă bucur că ești alături printr-o analiză responsabilă. cu drag

bucuros de vizita voastră printre umbrele pietrei, vă las mulțumirile mele
cu sinceritate și adâncă prietenie!
teo dume,

 =  Re: Teo,
Doru Emanuel Iconar
[24.Nov.08 15:34]

prietene, nu era nedumerire, doar precizare. De vară sau nu, luna tot noaptea răsare. Și dacă nu este senin, sigur nu vom vedea luna. Dar poemul îmi place plin înțelesurile lui, și așa cum am subliniat prin seninătate ce-o simt în tine.

D.E.

 =  completare!
Marius Surleac
[24.Nov.08 15:55]
Doru, ea răsare seara dar mai apare și ziua pe cer la apusul soarelui și până la răsăritul total al soarelui. Astfel exista și posibilitatea ca Teodor să fi pus în loc de "noapte de vară" (când e deja răsărită luna) doar "dimineață". Atunci cum ar fi fost considerat poemul de față?

Un exemplu:

"o dimineață -
printre umbre de pietre,
singură luna"

Sau se pot găsi și alte exemple.

Cer scuze Teodor pentru intervenție, dar doream să delimitez că luna nu e dedicată 100% nopții!

Cu prietenie,
Marius

 =  Re la completare,
Doru Emanuel Iconar
[24.Nov.08 16:23]

Marius, zău că nu e nevoie să îi iei apărarea lui Teo. Îl cunosc de la prima poezie postată aici, îl apreciez ca prieten și poet, poemul este bun, am subliniat acest lucru. Varianta ta împacă și capra și varza. Dar nu este ideea lui, ci a ta și exprimă cu totul altceva, departe de ce vrea să spuna Teodor.
Până la urmă gândesc că îl cunosc și mă știe bine, nu numai de aici. Deci, fii sigur că a înțeles corect vorbele mele.
Hai să nu facem din pagina lui, una despre teoria haiku. Păcat de poem.

D.

 =  erata
Doru Dorian David
[24.Nov.08 16:24]

Imi place si cred ca micropemul intruneste feeria unui crepuscul mai ales prin ultimele doua strofe:

"printre umbre de pietre
singură luna "


Eu prefer "noapte de vara", gandind ca premerge/ighite si sensul inserarii si al celui de curgere inspre dimineata, este un gand din noapte ce ne imbraca!
Nimeni n-a pus coada la cireasa,inclin sa savurez puterea cuvantului care se rupe din altul... dintr-o alta poezie, ca legatura, ca semn ca nu putem fi decat
nascuti nu facuti cautatori de minuni! si sa nu uitam ca pana la dumnezeu ne mananca ingerii, cautandu-ne! Iata de ce rostirea simpla este biruitoare!
Cararile batute sunt sigure... sub titlu se poate pune o referinta... care sa ne impinga si la un altfel de a intelege poemul!


 =  ok Doru!
Marius Surleac
[24.Nov.08 17:01]
Doru, eu nu am insinuat nimic ci am făcut doar o completare. Nu am luat apărarea nimănui. Varianta mea vine pur și simplu ca un exemplu care nicidecum nu l-am oferit pentru a înlocui varianta lui Teodor, ci pur și simplu un exemplu la completarea mea. Nu pricep de ce s-a înțeles cu totul altceva din completarea mea și de ce ai aprins spiritele așa. În plus nu am zis nimic că e sau nu haiku, nici nu am menționat acest lucru.

În fine Doru, ai dreptate. E bine așa?

Încă odată cer scuze și ție și mai ales lui Teodor pentru intervenție.

Cu prietenie,
Marius

P.S. Cer editorilor dacă se poate ca ultimile două comentarii ale mele să fie trecute ca off-topic, pentru a nu lăsa vreo urmă de idee de influențare a textului într-un fel sau altul.

 =  hei, dragilor...umbrele pietrelor se sting...
Teodor Dume
[10.Dec.18 14:27]
doruleț,
da, ai dreptate. era o precizare și bine ai făcut prin rewvenire.îți mulțumesc mult. te simt tot mai aproape.
în legătură cu re la revenire, precizez și eu că varianta lui marius, pentru care îi mulțumesc, era o sugestie. evident că mesajul meu rămâne nealterat.
eu vă apreciez intervențiile pentru că ele au fost constructive. cu așa cititori(prieteni)mă mândresc.

marius,
îți mulțumesc pentru intervenție. părerile tale contează mult. mă bucură revenirea ta.
nu știu de ce vrei să ștergi ultimele tale comentarii (cerând asta editorilor) pentru că tu n-ai făcut altceva decât să reliefezi o variantă care ar veni în sprijinul micropoemului.
chiar eu îmi cer scuze pentru micul incident literar, dar e benefic.
scuză-mi intervenția, dar era necesară. ai toată aprecierea și stima mea.

doru dorian,
da, rostirea simplă este biruitoare. îți mulțumesc pentru revenire. îmi place modul tău de interpretare, așa cum am mai precizat. ai un unghi prin care rareori poate privi cineva. este o încântare trecerea ta.

vouă tuturor acelora care ați contribuit la înțelegerea și împlinirea cuvântului meu, dându-i strălucire,
un cald și prietenesc; MULȚUMESC!

același,
teodor dume,

 =  Constat cu stupefacție...
razvan ducan
[24.Nov.08 18:35]
Constat cu stupefacție atenția exagerată ce se dă unor versuri, relativ, comune!

 =  stimă pentru oprire, domnule ducan,
Teodor Dume
[24.Nov.08 18:50]
așa este domnule ducan, limba română este o limbă comună și nu putem reinventa, de fiecare dată, cuvintele , deja existente în vorbirea curentă.
numai că stările sunt individualizate și fiecare le trăim în feluri diferite.

aici nu este vorba de atenție dată unor cuvinte comune, ci mai degrabă se vrea o aducere la același numitor a părerilor, care după cum vedeți, sunt diferite.
dacă vreți sunt opinii de cenaclu, ori nu ați participat la o ședință de cenaclu?

mulțumesc, domnule ducan, pentru oprirea în pagină, (fiind prima)și pentru semnul citirii

toată stima și considerația mea,
teodor dume,

 =  părere
Maria Tirenescu
[24.Nov.08 21:22]
Vreți și o părere de matematician? Eu nu aș fi precizat din titlu că poemul e în trei versuri. Se vede.

Apoi, eu nu văd luna printre umbre de pietre. Ca matematician. Admit expresia. Într-o poezie. Atunci când e vorba de creație, sunt de acord cu ea.

Marius și-a imaginat luna pe o apă, într-un lac. Corect.

Eugen Pohonțu fuge la haiku. Eu, nu. Nu trebuie să vedem la fel. Văd că nu sunt singura persoană care nu vede un haiku. De fapt, nici autorul nu spune că a scris haiku. Totul curge frumos, dar unde e broasca lui Basho? O contradicție, un zgomot, un poc, un plici, o interjecție, un contrast măcat. E singură luna, dar nu avem doua planuri: un eveniment continuu și unul efemer. Eu nu le văd.

Poate vine cineva și completează. Sper că domnul Răzvan Ducan nu se supără. Ce dacă se vorbește mult despre trei versuri? Se lămuresc niște lucruri.

Cu prietenie, Maria

 =  re: maria tirenescu...
Teodor Dume
[24.Nov.08 21:54]
maria,
un matematician e bine venit în pagină.prezența bucură și onorează.

poemul se vede că e în trei versuri și desigur nu era bine de precizat, dar am făcut-o pentru a nu se luneca spre haiku. și bine am făcut, zic eu, pentru că s-a crăpat firul în patru, deși poemul e în trei versuri.

n-am avut și nici n-am pretenția că aș fi scris în gen haiku. e doar o creație,puțin mai concentrată, doar atât, cum bine ați precizat legat de umbre de pietre. e admis pentru că e creație, repet.
doru dorian a venit în sprijinul creației fundamentând. și cred că el e singurul care a pătruns în adâncimea cuvântului.

poate vine cineva și cu alte completări, așa cum ați sugerat, doamna maria

până atunci luați acest text ca pe o creație sau ca pe o simplă spunere. oricum ceea ce văd eu nu poți tu vedea și ceea ce văd alții nu vedem noi. iată planurile, dacă tot vorbim despre planuri.

mulțumesc de trecere și semn
stimă și considerație, maria

același,
teodor dume,




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0