Comentariile membrilor:

 =  Nicolae
Mahmoud Djamal
[20.Apr.07 07:56]
Cred că acest poem a fost gândit mai mult decât simțit, are câteva versuri forțate" zbor sclipitor, fiorul respirației etc.
Cu respect

 =  O Biserica din Cuvinte Luminoase - lui Mahmoud Djamal
Nicolae N.Negulescu
[21.Apr.07 20:14]
Djamal drag,

De o viata terestra eu imi "zidesc" o Biserica din Cuvinte Luminoase.
In centrul Ei imi fiinteaza in asceza spiritul, contempland pe Dumnezeu.
Este o daruire harica, implinita cu piosenie prin transcendenta, si revelata in actul poetic creator.
Intr-o asemenea comuniune cu energiile cosmice ,un poet metafizic , nu pacatuieste "fortand cuvintele", si nici nu are cum, sa isi desavarseasca ipostazierile fara o inalta "temperatura" a "simtirii".
Sa remarcam o distintie valorica: intre dinamica creatiei poetice pe dimensiunea orizontala (stapanita de fortele centrifuge ale turbionului gravitational, caracteristic Lumii materiei, cu cea mai joasa densitate vibratorie) si "zborul sclipitor" al creatiei poetice pe dimensiuni verticale.
Si, in grai mai omenesc , rostim : una este manopera si alt/ceva opera si capodopera.
Asa incat , vai de poetul care L-a pierdut pe Dumnezeu, primind stigmatele secatuirii!
Tu, cel care vii dintr-o profunda filosofie a Orientului mijlociu-si nu pot trece nepasator peste nume sonore ca Al-Kindi,Al-Farabi si Abu'Ali Ibn Sina (Avicena pentru latini) trebuie sa intelegi bine ce spun.
Prin descifrarea exgezezei hermeneutice a lui Al-Farabi de catre Jacqueline Russ, aflam " A te ridica astfel pe scara cunoasterii Intelectelor inseamna a percepe ingerii , realitatile vii si persoanele care exprima infinitul divin fara a-l epuiza".
Si: "...a concepe un inteligibil inseamna a-l contempla.Intelectul este cu totul altceva decat o abstractie, iar procesiunea realitatilor spirituale formeaza un prelom ( din grecescul preloma , totalitate ) arhanghelic unde se manifesta divinitatea".
In continuare pentru iluminarea ta , iti ofer cateva citate din Martin Heidegger:
* "Cine are intr-adevar stiinta fiintarii stie ce vrea cand se afla in cuprinsul fiintarii".
* "Vrerea este lucida iesire-din-inchis (Ent-schleossenheit) a depasirii de sine proprie existentei, iesire care se expune deschiderii fiintarii, asa cum este ea pusa in opera.
In felul acesta , staruinta se transforma in lege.
Ca stiinta pastrarea si adeverirea operei este staruinta lucida in neobisnuitul ( im Ungeheueren)adevarului ce survine in opera".
* "Stiinta aceasta , in ipostaza ei de pastrare si adeverire, este cu totul diferita de competenta minora care deriva din degustarea laturei formale a operei, a calitatilor ei si a farmecului ei de suprafata; si aceasta tocmai pentru ca pastrarea si adeverirea reprezinta o stiintta".
* "Adevarul nu poate fi niciodata dedus din realitatea imediata si din obisnuit".
* "Adevarul ca loc de deschidere si ca ascundere a fiintarii survine prin demersul poetic. Lasand sa survina adevarul fiintarii ca atare, intreaga arta este in esenta ei,Poezie
( Dichtung).
* "Poezia (Poesie) nu este insa decat unul dintre modurile proiectarii luminatoare de adevar, adica a poetizarii (Dichten) in acest sens mai cuprinzator ".
* "O astfel de rostire esentiala (Sagen) este o proiectare a luminosului in care se vesteste sub ce infatisare vine fiintarea in deschis".
* "Esenta artei este Poezia. Insa esenta Poeziei este ctitorirea (Atiftung) adevarului.

Cu aleasa consideratie, N.N.Negulescu.




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !