agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
![]() |
|
|||||
![]() |
agonia ![]()
■ sub luna gonflabilă ![]()
Romanian Spell-Checker ![]() Contact |
![]()
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2015-06-20 | | Un debut în proză la Editura Zona Publishers din IaÈ™i cu o poveste inspirată din realitate, scrisă într-o cursivitate în care se reflectă caracterul sincer È™i temerar al personajului principal, care parcurge un traseu iniÈ›iatic, mai puÈ›in plăcut în contextul legal al vremurilor când se plasează acÈ›iunea, inacceptabil pentru mulÈ›i dintre cei care nu au avut curajul (sau motivele) să fugă din România în perioada când preponderent nu se putea decât ...clandestin. Personajul principal al cărÈ›ii povesteÈ™te prin tot ce a trecut, fie stările sufleteÈ™ti sau de suspans, ce È™i cât l-a determinat să părăsească România, cu care mijloace È™i riscuri a făcut-o, iată, o golgota unui clandestin român spre Italia, asumându-È™i toate încercările servite de o astfel de alegere. O poveste scrisă dincolo de manierismul literar, fără inhibiÈ›ii sau artificii literare È™i, sfârÈ™ind-o de citit, sub ultimul punct al cărÈ›ii, simÈ›i pregnant acel ,,chiar aÈ™a a fost,, cu o credibilitate pe deplin justificată. ÃŽn povestea lui LaurenÈ›iu Trifan se regăsesc majoritatea acelora care au trecut ilegal frontierele statelor în drumul spre Europa anilor înainte de 2007. Dacă gestul autorului ar fi imitat de toÈ›i cei care au fost clandestini, s-ar scrie o tulburătoare istorie a diasporei româneÈ™ti È™i, mai ales, dacă ar trece È™i tot ce au trăit apoi, pentru a reuÈ™i (sau nu) să se integreze în țările care i-au găzduit sau încă îi găzduieÈ™te. LaurenÈ›iu Trifan este un început în acest sens, a vut curajul mărturisirii, mărturisire pe care a trecut-o pe hârtie cu inima deschisă. AÈ™ putea spune că autorul acestei cărÈ›i ,,Clandestinul,, a parcurs frontiera în literatură într-un mod absolut legal, nu ca un clandestin, cu spirit de prozator despre care vom mai vorbi È™i îl vom citi mai mult pentru că epicul său este radiografia vieÈ›ii trăite. (fragment din carte) Cu puÈ›in înainte de a intra în pădure, trec pe lângă trei patru rânduri de vie suspendată. Nu era o vie ca la noi, la baza pământului, ci agățată pe niÈ™te stâlpi de ciment. Intru printre aceste rânduri de vie È™i mă opresc. SimÈ›eam că nu mai puteam să alerg È™i voiam doar să-mi trag câteva secunde sufletul. Frunzele îmi ajungeau deasupra capului, atât de sus era suspendată via. Se vedea bine din locul unde mă aflam toată valea care mă despărÈ›ea de Trieste, aÈ™a că încep să mă orientez puÈ›in. ÃŽn față era un loc mlăștinos, plin de stuf, poate acolo era È™i un rău È™i-mi dau seama că nu putem merge în acea direcÈ›ie. ÃŽn față, nu foarte departe aveam pădurea iar în dreapta se vedea un gard că de fermă. Un gard făcut din scânduri de lemn, aÈ™ezate pe orizontală, la o distanță mare între ele. Era gardul tipic fermelor de cai. De asta am È™i bănuit că acolo era o fermă. Și via sub care stăteam sigur tot de cei care locuiau la acea fermă era plantată. Cum prin stânga îmi dau seama că nu pot să ajung la Triste, hotărăsc să mergem spre pădure È™i să ocolim toată acea porÈ›iune de mlaÈ™tină. ReuÈ™esc să-mi trag puÈ›in sufletul dar cum aveam gura uscată mă ustura puÈ›in cerul gurii când respiram. Nu mai aveam gram de apă în rucsace, nici eu, nici Natasha. Mă uit în sus, spre frunzele de la vie. Nu se vedea dacă erau struguri sau nu. AÈ™a că ridic mâinile È™i încep să pipăi printre frunze. Descopăr că struguri erau încă neculeÈ™i. Multe bobiÈ›e erau uscate. Dar printre ele, când găseam o bobiță care nu era uscată, aia sigur era dulce È™i foarte gustoasă. Am uitat de toate pericolele È™i am mâncat struguri mai bine de jumătate de oră. Și pot spune că a fost cel mai bun strugure pe care l-am mâncat în viaÈ›a mea. Terminăm de mâncat, ne È™i odihnim între timp, apoi ieÈ™im dintre acele rânduri de vie. Ne uităm puÈ›in în jur È™i o luăm din nou la fugă. Ajungem imediat la marginea pădurii. Aveam în stânga pădure È™i în dreapta gardul de la fermă. Iar între gardul de la fermă È™i pădure era o cărăruie, aÈ™a că începem să mergem pe acea cărăruie. Curtea acelei ferme era destul de mare că am mers mult pe lângă acel gard. Mai în spate se vedea È™i o vilă È™i grajdurile. Trecem de acea fermă È™i acum aveam pădure È™i pe o parte È™i pe cealaltă a acelei cărări. Cărarea continua È™i în pădure, aÈ™a că ne continuăm drumul tot pe acea bucățică de pământ bătătorit. După câțiva metri de mers prin pădure nu se mai vedea la un metru în față. Era întuneric beznă. Nici luna nu se vedea fiind acoperită de crengile copacilor. Doar în stânga, din când în când, printre crengi se vedea puÈ›ină lumină de la stâlpii de iluminat din Trieste. Nu È™tiu cât am mers în codiÈ›iile astea de film regizat de Hitchcock. Dar cum mergeam noi tăcuÈ›i, prin acea pădure, întâlnim în față un indicator. Era un indicator cum întâlneÈ™ti prin oraÈ™e È™i pe care e scris numele străzii respective. Adică o tăbliță destul de mică, dreptunghiulară, agățată în vârful unui stâlp de fier. Un stâlp cu maxim opt-zece centimetri diametru. ÃŽncerc în licărul de lumină ce venea dinspre stânga să citesc ce scria pe acel indicator. Dar nu se vedea nimic. TăbliÈ›a fiind poziÈ›ionată cu faÈ›a spre locul de unde veneam noi. AÈ™a că mut tăbliÈ›a spre partea stângă, până bate puÈ›in lumină peste ea. Acum reuÈ™eam să citesc ce scria pe acel indicator: ’’REPUBLICA ITALIA’’. ÃŽmi venea să È›ip de bucurie, să o iau în braÈ›e pe Natasha È™i să dansez cu ea. Trăiam în acel moment un frumos sentiment de împlinire. Mă uitam la acel indicator È™i nu-mi venea să cred. Apoi mă uit spre Natasha. Și ea se uită către acel indicator înmărmurită. Am vrut să spun ceva dar când am vazut-o m-am oprit. Pe obrazul ei se vedeau urme de lacrimi. AÈ™a că mă apropii de ea È™i o iau în braÈ›e. ÃŽn acel moment ea mă cuprinde de gât È™i începe să plângă cu lacrimi de fericire. Am strâns-o tare la piept, i-am mângâiat părul È™i i-am spus: - Gata Natasha, s-a terminat. Știam că nu e aÈ™a, că mai aveam de trecut obstacole până ieÈ™eam din zona de frontieră. Dar alte cuvinte să o liniÈ™tesc nu găseam. Am mai rămas acolo, privind acel indicator, într-o atmosferă de visare, câtva timp. Aveam È™i un sentiment de responsabilitate. Știam că de acum înainte nu aveam voie să mai greÈ™esc. Și pentru mine, dar È™i pentru Natasha. Lăsăm acel indicator în urmă È™i ne continuăm drumul cu pas grăbit. ÃŽn zona de frontiară a Italiei eram la fel de în pericol, ca È™i în celelalte graniÈ›e trecute. A Serbiei, CroaÈ›iei sau Sloveniei. Eram doar niÈ™te emigranÈ›i fără identitate. Plecăm mai departe, iar cum mergeam se auzea în stânga susurul unui pârâu. Nu-l vedeam printre copaci, dar după zgomot È™tiam că e la doi-trei metri de cărarea pe care ne aflam. - Sigur Natasha e zgomot de apă. Lângă cărare e un pârâu. Auzi È™i tu? - Da LaurenÈ›iu, sigur e un pârâu foarte aproape de picioarele noastre. AÈ™a că ne oprim puÈ›in să ne odihnim È™i intru între copaci pentru a căuta acel pârâu. ÃŽl găsesc imediat È™i mă aÈ™ez în genunchi pentru a mă putea apleca peste apă. Fac palma pâlnie È™i o bag în apă. Apa era rece de-È›i tăia răsuflarea. Iau apa în palmă È™i o duc la gură pentru a bea. Era foarte bună, apa de izvor de munte. Beau puÈ›in È™i o chem È™i pe Natasha lângă mine. Ea îmi întinde o sticlă goală pe care o avea în rucsac, aÈ™a că o umplu. Bem pe săturate apoi din acea sticlă. Ne întoarcem după ce ne odihnim puÈ›in la cărarea noastră, È™i ne reluăm ‘’marÈ™ul’’. ÃŽn stânga, pădurea începea să se rărească. Treceam prin dreptul unui combinat. Spun combinat pentru că se vedeau în curte numai furnale, tuburi, conducte. Și era mai luminat ca tot oraÈ™ul meu natal. Cărarea făcea o curbă largă spre stânga È™i ne apropiam tot mai mult de acest combinat. Deja se vedeau, în depărtare, blocurile È™i străzile din oraÈ™. ÃŽi spun Natashei că pentru a intra în oraÈ™ trebuie să ocolim acel combinat. Mai mergem o porÈ›iune, tot într-o curbă, până ne apropiem la vreo douăzeci de metri de gardul combinatului. Ajungem la colÈ›ul gardului, unde se termină combinatul È™i vedem în față, cam la o sută de metri o clădire. Nu părea o casă ci mai degrabă un depozit. Avea formă dreptunghiulară, iar latura pe care o vedeam noi era cam de zece metri lungime. Cea mai bună idee era să ne lipim de zidul acelei clădiri È™i de acolo să ne orientăm încotro să mergem mai departe. AÈ™a că lăsăm cărarea È™i ne îndreptăm către acea clădire. Sărim pârâul È™i într-o secunda deja eram lipiÈ›i de perete. Cum stăteam noi lipiÈ›i de perete, în dreapta, cam la doi metri de clădire, era gardul combinatului, iar în stânga, tot cam la doi metri, trecea pârâul. Merg pe latura pe unde trecea pârâul È™i pentru a mă orienta puÈ›in. ÃŽncă era noapte. Clădirea avea la geamuri plasa, iar uÈ™a, de fier masiv, era chiar în dreptul pârâului. Tot în faÈ›a uÈ™ii, peste pârâu, se afla un podeÈ›. Un podeÈ› nu curbat, cum sunt în general, ci la nivelul trotuarului. - Asta e staÈ›ie de epurare. Cred că o să mă schimb de haine Natasha că în curând o să intrăm în oraÈ™. AÈ™a că scot hainele curate din rucsac: un tricou È™i un pantalon. Mă dezbrac apoi până la jumătate È™i mă aÈ™ez în genunchi pe marginea podeÈ›ului. Mă aplec până ajung cu mâna la apă È™i mă spăl puÈ›in pe gât È™i pe piept. AceeaÈ™i apă rece, dar nu conta. După atâtea zile că duÈ™ul doar l-am visat, cu puÈ›ină apă pe mine trebuia să dau. Mă îmbrac dar hainele murdare nu le arunc, ci le bag în rucsac. Nu se È™tia câte nopÈ›i mai trebuia să dorm în aer liber. Mă aÈ™ez apoi lângă Natasha. Voiam să o întreb ce urma să facem. Mai mult voiam să detensionez stătea în care ne aflăm: de emoÈ›ie È™i de teamă. Nu e că voiam să-mi È™i răspundă. De È™tiut, È™tiam ce trebuia să facem: să plecăm cât mai neobservaÈ›i din Trieste. Cum mă aÈ™ez lângă Natasha, cu spatele la zid, nu apuc să deschid gura ca din senin începe o ploaie mocăneasca, că în scurt timp nu se vedea la zece metri, aÈ™a de tare plouă. Eram adăpostiÈ›i sub streÈ™ina clădirii È™i priveam cum plouă. Ne mutăm pe peretele din fata podeÈ›ului unde eram mai feriÈ›i de stropii de ploaie. Mă gândeam la toate zilele cât am mers prin munÈ›i È™i în care nu a plouat. Atunci mă uit spre cer È™i spun din toată inima mea: - ESTI MARE DOAMNE!,, . Sâmbătă 27 Iunie 2015, începând cu orele 15.00, în cadrul ediÈ›iei a patra a Cenaclului de la Roma, va avea loc lansarea cărÈ›ii ,,Clandestinul,, de LaurenÈ›iu Trifan.
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() | |||||||||
![]() |
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | ![]() | |||||||
![]() |
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate