poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 6971 .



Romanul modern
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [sache ]

2005-02-08  |     | 



Intotdeauna m-am intrebat ce este romanul modern?

Poate o colectie de fraze aberante asternute in graba de cineva care este suficient de dotat cu hartie si mine de pix. Eu cred ca arta adevarata o constituie literatura creata de antici. Sunt convins ca si ei ar fi putut scrie astfel de romane, insiruiri de randuri, exclamatii, dialoguri… Dar lor le-au parut caraghioase, puerile si neserioase. Daca ne-am gandi la Homer, Virgiliu si exemplele pot continua, ei au transformat romanul in arta cu ajutorul versului. Si-au pus singuri canoane.

Romanul modern... In viata oricine trece prin tot felul de intamplari care, daca sunt stranse la un loc, dau nastere la cel putin cinci romane in viata fiecarui individ. E de-ajuns sa povesteasca ce-a trait sau ce-a auzit de la altii si sa mearga apoi la o editura care, contra-cost, sa-i publice o carte intr-un tiraj discutabil. Cu cat se exprima mai alambicat, confuz, sofisticat cu atat urca pe scara marilor romancieri moderni. Iar cei care socheza prin pornografie si injuraturi sunt declarati adevarati oameni de cultura. Daca mai au si-o coperta deocheata succesul este asigurat.

Noroc ca-n om a mai ramas o doza de rusine care il opreste sa-si scrie cele cinci-sase romane. De n-ar fi rusinea am avea acum cateva miliarde de romane si n-ar mai exista paduri.

As incerca si-o alta definitie a romanului modern: rabdarea unui individ de-a sta sase luni aplecat asupra mesei si a insira cu nerusinare cuvinte si intamplari banale.

Merg mai departe si afirm ca-n lume exista doar cincizeci de scrieri care se incadreaza in categoria prozei ca arta. Restul scriitorilor sunt impostori, ei copiaza idei, descrieri, fenomene, iar daca-i pui laolalta intr-o oala nu vei mai sti cine de la cine a luat ideea. N-ai mai recunoaste farsorii de marii romancieri.

Cand vad un roman sau o poezie cu rima alba de calitate multi striga si critica doar pentru a-si ascunde propria infirmitate. Discutabil este daca cei ce striga sunt sanatosi sau cu adevarat infirmi. Daca s-ar pune un premiu substantial pe-o cursa de o suta de metri, la care e liber sa participe oricine, ologii ar urla de ciuda, s-ar razvrati si desigur ar merita compatimiti. Un om sanatos nu are dreptul sa se comporte asa, el urla doar ca sa-si ascunda neputinta, ii proclama bolnavi pe toti concurentii ca sa-si evidentieze propriile merite.

Un prozator ar putea scrie un roman in douazeci de pagini, folosind trimiteri catre alte carti deja aparute. Am fost tentat sa compun un astfel de roman aici, pe site, folosind scrierile membrilor prezenti si nimic mai mult. De exemplu, daca actiunea se petrece intr-o camera de hotel de cinci stele pot pune o steluta si o trimitere catre pagina cincizeci din proza X al autorului Y. Apoi actiunea se muta intr-o padure si pun alta steluta cu trimitere catre pagina douazeci din proza A scrisa de autorul B, descrierea personajelor la fel si asa mai departe. Astfel, in cele douazeci de pagini, ar ramane doar esenta pura, ideea si-atunci ar iesi la iveala farsorii. I-ai descoperi usor, caci ei se ascund in randuri stufoase, complicate, care ametesc cititorul si-l trimit de multe ori la DEX si toate astea pentru a-si ascunde o lipsa acuta de idei. Nu de talent, doar de idei.

In concluzie, ce este romanul modern?

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!