poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1832 .



Fireasca heterografie a lui homo politicus & debordanta heterosexualitate a electoratului basarabean în „Oameni din Chișinău” de Dumitru Crudu
eseu [ ]
lecturi la zi

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Maria Pilchin ]

2012-03-27  |     | 



Scriitorul basarabean, Dumitru Crudu, în ultima sa carte „Oameni din Chișinău” (Tracus Arte, București, 2011) se pare să confirme cele spuse de James Joyce: „istoria e un coșmar din care vreau să mă trezesc”. „Oameni din Chișinău”, un roman fragmentar sau un volum de narațiuni cu unele personaje comune, anunță viața socio-politică din Republica Moldova drept temă literară, doar că abordarea este lipsită categoric de însuflețiri patriotarde și de emfaza literaturii din ultimul deceniu al secolului trecut. Vânzoleala post-electorală a orașului – iată prisma prin care citim idei, personaje și întâmplări din existența politică a capitalei basarabene, cu Piața Marii Adunări Naționale drept o agora moldovenească.
Cartea afirmă latent că punctul de pornire al unui text produs în acest spațiu e și relaționarea socială, etnică, dar și cea dintre El și Ea într-un pat conjugal. Lectorul parcurge evenimente aproape imediate, un 7 aprilie, în care urbea s-a trezit scindată în doua tabere, NOI și EI, cei care au votat într-un fel și cei care și-au conturat alte opțiuni. Geografia textului e recognoscibilă, dar ea conține și anumite interstiții ale geograficului post-totalitar generalizat (vine și din CV-ul auctorial, Dumitru Crudu formându-se în mai multe spații culturale: Chișinău, Tbilisi, Brașov, Sibiu). Parcurgi străzile orașului, intri în hotelurile și restaurantele lui cu lejeritatea unui chișinăuean adevărat, dar și a unui eu prezent oriunde și oricând.
Autorul propune o imagine caricaturală a electoratului din Republica Moldova. Doi soți care se ceartă pe subiecte politice, fiica care votează diferit de tatăl ei, bătrânelele din parcuri, care ca o oaste sub drapele roșii mișună în partizanat, ascunse de revolta maselor juvenile, gata să devasteze tot, chiar și arhitectura urbană, spre deosebire de clasicul „părinți și copii”, s-ar părea să asistăm la un conflict civil dintre „bunei și nepoți”. Un personaj curios este acel homo domesticus, individul care trăiește politicul din spatele draperiei, sau ascuns sub pat de frica celor care au venit să îl aresteze pentru participarea la un anumit miting de protest.
Lectura atentă a cărții descoperă obsesii artistice care guvernează opera: frica, ura, intoleranța, dar și eroticul, un erotic apolitic, dintre El, vorbitor de rusă și o Ea, vorbitoare de română. Putem anunța și un stil orgiastic al scriiturii, doar că orgiile sunt domestice și se întâmplă între ei doi în obișnuința și pasiunea căminului lor. Există o juisare ideatică în dormitor, în troleibuzul arhiplin, dar și în întreaga scriitură a lui Dumitru Crudu. E o carte sexy, la modul cel mai direct al limbajului. Pentru generația cititorului de după 2000, e o carte firească și organic lizibilă.
Deloc patetică, cartea are marca unui registru autoironic. Se pare că Dumitru Crudu ne îndeamnă să abandonăm lacrimile patriotice, să scoatem busuiocul de prin colțurile identității naționale și să acționăm autosuficient în a ne propune ca identitate național-lingvistică. Astfel, putem constata în textul lui Dumitru Crudu o viziune istorică asupra actualității, un fel de intuire a prezentului ca și cum am fi trecut peste clipa efemerului „acu” spre eternizantul „mâine”, în pofida ironicului și al autopersiflării textuale. Autorul pare să sugereze că locul metaforei mișcătoare de suflete în spațiul dintre Nistru și Prut este ocupat, cu ostentație, de gagul și ironia revoltată a maselor electorale, pe fundalul de bestială stupiditate a lumii, ultima fără să aibă vreo demarcare geografică.


.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!