agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4515 .



Nobila îndeletnicire a cultivării Asparagusului*
eseu [ ]
Colecţia: Culture Pub

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [adrian_nairda ]

2007-11-20  |     | 



Printr-o știre aflu că grecii și civilizația greacă au apărut la noi la-nceputul secolului 19, în urma unor acorduri cu Administrația Otomană, care a permis acestora (grecilor și bisericii lor; n.n.!) să se stabilească și să desfășoare activități în zona Mării Negre, numai dacă Biserica lor (edificiul/construcția; n.n.!) nu va fi mai înaltă decât Geamia din Constanța (adică sub douăzeci și patru de metri-nălțime; n.n.) - Tv.România 2, azi 19 noiembrie, 2007, ora 17 și ceva.
Dacă toată redacția asta de știri, în frunte cu prezentatorul și-ar da demisia, credeți că ar fi o tragedie națională?
Dar dacă ne mutăm la o televiziune comercială, acolo unde merge să investești într-o nulitate dacă aduce profit și te trezești într-o bună zi că Badea Mircea să spunem, în urma unei crize etice profunde, își dă demisia, avem și în cazul ăsta deaface cu o tragedie națională?
Da, ar fi vorba de două tragedii - una națională și una individuală - de proporții homerice, dar benefice.
E posibil așa ceva? Da, e posibil respectând întocmai germenele etic al epopeilor hometice.
Și pentru că am adus în discuție acest lucru, eu vă spun fără sfială că Homer a conceput Iliada și Odisea de capul său, că fiind analfabet și-a distribuit "concepția" doar dând din gură, că unii au căscat gura și au mușcat, că alții au avut ureche muzicală și memorie (individuală sau/și colectivă) dar și chemări emisioanatoristice, că alții au asudat ca să-i culeagă concepția, să o scrie și să o difuzeze mai apoi prin mijloace specifice vremurilor sau/și în locuri "preambalat" destinate pentru așa ceva (piețe publice, teatre, stadioane, parcuri, alte mijloace de informare publică, biblioteci, Academii, discuții în timpul peripatetismelor, îmbăierilor și în băile publice, ale Banchetelor platonice, etc. Societatea grecească distribuită precum broaștele, a inclus în educația obligatorie a cetățenilor săi (vorbim de cetățenii greci de acum mii de ani!) cunoașterea obligatorie a operei analfabetului Homer.

(... pauză vă rog și scuze: Vodafone îmi mănâcă bateria tele-mobilului comunicându-mi numerele câștigătoare la LOTO, invitându-mă, în același timp, să devin abonatul serviciului care să-mi descrie în amănunt toate TRAGERILE loto de acum încolo și în vecii vecilor...).

Oarecum bizar, aria pe unde se desfășoară întâmplările descrise de Homer e una ce a devenit, odată cu trecerea timpului, "familiară" georafic și istoric muritorilor de pe mapamond, cultural însă nu! De ce oare?
Apoi, Iliada e acreditată a fi o Epopee, în vreme ce Odisea este și rămâne o banală aventură filmoloidală. Alte "acreditări" consideră că ar fi vorba de "poeme homerice" pur și simplu!
Mă simt depășit, dar nu neliniștit, fiindcă am reperele analitice - mă privește asta personal, le asum - și încerc să le spun cui vrea, cui aude.

După convingerea mea cele două presupuse producții homerice sunt "tot o apă și-un pământ", câtă vreme personajul cheie al homericelor este unicul Ulise. Nu pe vorbe, ci pe fapte: dacă ăsta, Ulise, nu pleca de acasă - unde se simțea bine cu porcii, cu nevasta și cu treburile oikos-ului lui, Troia nu ar fi fost curerită în veacul vecilor de zmintiții ăia care o asediau de ani de zile cu mijloacele "calsice" ale războiului.
Ei bine, Ulise care nu avea niciun motiv să se vâre în treaba asta, dar pentru că i se dusese buhul că e isteț, se duce la fața locului și le-o trage troienilor cu "calu' de dar". Altfel spus folosește un șiretlic, adică o metodă "neortodoxă", jalnică, incalificabilă de a pune capăt conflictului. Ba mai mult, e calificabilă fapta sa drept "ordinară", din punctul de vedere al regulilor "competiției" militare a vremii.
Ce a urmat? Păi a survenit pedeapsa, adică rătăcirile lui Ulise.
Cum se termină Odiseea presupun că știți: Ulise se întoarce la porcii, nevasta și oikos-ul său, Penelopa termină cu interminabilele ei îmbrobodeli, iar Telemac devine un tolomac.
Ca să povestească această simplă idee Homer întinde istoria pe mai bine de douăzeci de ani.

Pe la începutul secolului XX un neliniștit scriitor irlandez, James Joyce dacă nu mă înșel, se apucă să rescrie povestea. I-a ieșit ceva ce se cheamă Ulysses, numai că acțiunea "odiseii" sale ține o singură zi, se petrece în Dublin, iar pe erou nu îl cheamă Ulise. Romanul lui Joice - că roman este - e atât de izbutit, încât nimeni nu i-a reproșat autorului că poartă pălărie, ori că s-ar scurma în nas pentru a căpăta notorietate și pentru a-și vinde bine cartea.
Criticii, "tehnologii" și istoricii literari au căzut de acord că romanul ar fi un fel de kilometru "0" al romanului modern. Nu am găsit, până acum, un critic al Ulysses-ului lui Joice care să-l fi acuzat că a scris romanul la comanda cuiva, ori să îi fi spus că de fapt pe autor îl cheamă Jamesulică Joycesteack.

Eu apucând să trăiesc la începutul secolului ăsta, al XXI-lea de după Hristos, scriu proză scurtă. Spațiul în care se consumă epopea mea e cartierul bucureștean Pantelimon, durata epopeii e de opt ore (în intervalul de timp 23 - 7, adică într-o beznă deplină), personajul este Badea Mircea, iar stilul literar ales de mine este balada, după cum se poate vedea în: http://www.poezie.ro/index.php/article/1754064/index.html
În felul ăsta eu am încercat să valorific părțile bune ale lui Badea Mircea, nu așa cum apar ele în: http://ro.wikipedia.org/wiki/Mircea_Badea

(... iar e RECLAMÃ: Numai aci puteți afla unele dintre posibilele motivațiuni ale frustrațiunilor unui exponent de top al televiziunilor noastre. Votați cu ochii închiși "harphorpheul" Badea Mircea!) .

Părțile rele care apar în http://ro.wikipedia.org/wiki/Mircea_Badea ar fi:
- ... Mircea Badea a debutat la Radio Total în 1990, acolo unde directoare era prietena mamei lui, Jana Gheorghiu;
- Mircea Badea realizează pe postul Antena 3 o emisiune de 50 de minute, În gura presei, în care comentează evenimentele zilei, politice, sociale și mondene - ceea ce este neadevărat, pentru că Badea Mircea nu comentează, ci face ceea ce am spus eu în: http://www.poezie.ro/index.php/article/1754064/index.html, ba chiar într-o ediție a emisiunii Dimineața devreme difuzată pe Antena 1, Mircea Badea și-a demonstrat calitățile acrobatice în direct, făcând șpagatul pe două scaune;
- Badea Mircea nu știe să se exprime coerent în scris, după cum se vede în cele ce urmează: "Mircea Badea a achiziționat utilajele fabricii de chibrituri din Gherla de la niște oameni de afaceri care susțin... iar probele grafoscopice par să indice același lucru, ...".

(... reclamă: la alegerea publicului!).

NOTA:
* ASPARAGUS - Asparagus densiflorus, sau Umbra Iepurelui - e un liliaceae-u (înrudit cu Dracaena) din Africa de Sud; înflorește toamna, florile fiind niște mici steluțe albe; aspectul decorativ al plantei este îmbogățit și de fructele sale, niște mici sfere roșii extrem de otrăvitoare.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!