poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3789 .



Statutul epistemic al zeilor
eseu [ ]
"clarificare"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Sydonay ]

2008-01-31  |     | 



Cred că se impun anumite "clarificări conceptuale fundamentale", vorba lui Wittgenstein din prefața "Tractatus-ului Logico-Philosophicus". Ca să fiu mai specific, bazele distincției dintre numele proprii și descripțiile definite cred că au fost făcute de către Bertrand Russell, în celebrul lui articol "On denoting"- "Despre denotare". În acel topos bibliografic el intitula construcțiile lingvistice care astăzi sunt cunoscute sub numele de descripții definite "sintagme denotative". Acestea erau clasificate în trei tipuri: sintagme denotative care denotau ceva într-un mod clar, sintagme care denotau ceva într-un mod ambiguu și, respectiv, sintagme care nu denotau nimic. Mai corect din punct de vedere logic ar fi să spunem că această ultimă categorie de sintagme denotative denotau nimic, căci dacă ele n-ar denota nimic asta ar însemna că ele ar denota altceva decât nimicul, adică ar denota ceva. Russell exemplifica fiecare tipologie de sintagme denotative, interesantă fiind paradigma menită să ilustreze cazul "sintagmelor care nu denotau nimic". Exemplul russellian este următorul: "Regele actual al Franței este chel". Formalizarea standardizată ne sugerează același lucru, anume necorespondența empirică a enunțului: (Ex)((Rx&(Ay)(Fy-y=x))& Gx), unde "A" desemnează cuantificatorul universal, E- cuantificatorul existențial, "-" este semnul operatorului conditionalului, "&"- este operatorul conjuncției, "="- este operatorul bicondiționalului. Ea se poate citi astfel: "Există cineva"- (Ex), "care este regele actual al Franței"- Rx, iar "dacă ar exista un oricare alt(ă)obiect logic/entitate"- (Ay), care ar satisface aceleași condiții definitorii sau relevante și "ar fi regele actual al Franței"- Fy, "atunci acel alter-ego- y ar fi identic cu originalul- x"- ceea ce înseamnă ca y=x, "iar acel ceva "x" este chel"- Gx.Aici enunțul este interpretat ca fiind un existențial sub incidența căruia cad două conjucții- conjuncția unui predicat monadic cu o propoziție universală și, respectiv, conjucția formată din acestea două cu conjuncția unui alt predicat monadic. Deoarece nu există un rege actual al Franței, adică Rx=0, ne va fi indiferent restul propoziției din perspectiva valorii ei de adevăr deoarece, în conformitate cu matricea conjuncției, dacă un singur conjunct este fals atunci întreaga conjucție va fi falsă.Pe de altă parte, acest enunț satisface condițiile de self-consistență ale unei propoziții formalizabile- coerente și inteligibile- a limbajului natural încât valoarea ei de adevăr își pierde importanța în fața exigenței formale a clarității logice a exprimării lingvistice. Această menționare a lui Russell, cea a primatului adecvării logice a propozițiilor, avea să inspire celebra catalogare a lui Wittgenstein a propozițiilor logicii și matematicii ca fiind propoziții fără sens deoarece ele se autovalidează neavând nevoie de confirmarea contactului cu faptele lumii.
Deci, sintagma utilizată de Russell nu denotă nimic chiar dacă era autosuficientă logic.Russell gândise sintagme denotative lipsite de denotat, etichetare filosofică extrem de potrivită descripției definite, cum spunem astăzi, "Dumnezeu".
Această digresiune n-a făcut apel la teoria lumilor posibile, caz în care, existând posibilitatea logică a existenței unui obiect logic care să dețină proprietățile anterior enumerate, atunci enunțul analizat ar fi putut să fie adevărat.

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!