poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3830 .



București, octombrie 1916
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Eugen ]

2006-10-03  |     | 



Acum 90 de ani capitala țării cădea în mâna armatelor germane. Un guvern slab, chinuit de iredentiști fără nici un fel de bun simț decidea intrarea României în război. Acel război a fost o catastrofă. O armată slab pregătită, slab utilată, cu generali de tot râsul. Comandantul armatei, generalul Iliescu nu avea la activ decât prietenia cu Brătianu. După o scurtă perioadă de avans în Transilvania, atunci când armatei române i se opuneau doar grănicierii austrieci a venit dezastrul. Armata germană, venită în ajutorul armatei austriece a zdrobit totul în cale. Moartea generalului Dragalina, singura personalitate cu capul pe umeri de pe front a tulburat și mai mult situația.
Dezastrul de la Turtucaia - acolo unde România a suferit o înfrângere rușinoasă din partea armatelor bulgare - a făcut să pierdem sudul țării și a condus la un atac pe două fronturi asupra Bucureștiului. Degeaba a încercat generalul Averescu manevra de la Flămânda- lupta era pierdută.
Bucureștiul este abandonat fără luptă. Guvernul fuge în Moldova încercând- culmea ororii- să-și ia cât mai multe cu el- atunci când cetățenii simpli erau lăsați pradă armatelor invadatoare.
Cine a fost de vină ? Au murit sute de mii de oameni- pe front, secerați de tifosul exantematic, de foame și frig. Cine a fost de vină ? A pierit floarea tinerimii române. Cine a fost de vină ?
În primul rând guvernanții care și atunci- ca și acum- nu au cunoscut niciodată situația reală a țării. Era frumos să te gândești la armata română ca la o perfectă mașină de război- învingătoare în cel de-al doilea război balcanic- atunci când n-a tras nici un foc. Dar nimeni- nimeni- nici Brătianu, nici generalul Iliescu- marii patrioți Iorga, Goga- nimeni n-a văzut armata desculță, armata roasă de boli, fără un serviciu sanitar minimal. Armata română cu o mitralieră la 10.000 de oameni atunci când germanii aveau o mitralieră la 500 de oameni. Armata română cu tunuri la care nu se potriveau obuzele, fără aeroplane, fără comunicații. Armata română în care recruții erau doar carne de tun și fum în discursurile pompoase ale guvernanților " o mare de baionete va cuceri Transilvania...ne vom opri doar la Budapesta..." Oamenii au murit, mințiți. Oamenii au murit zadarnic. Þările neutre au câștigat cel mai mult în război. Dar nu ne-a dus mintea...

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!