poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 14323 .



Jocul cu mărgelele de sticlă
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Jorge_Luis_Borges ]

2002-07-30  |     |  Înscris în bibliotecă de Mariana Cardas



Cînd am început să studiez germana, prin 1917, am descoperit în antologia lui Benzmann un scurt poem de Hermann Hesse. Un călător petrece o noapte la un han. La han există un izvor. A doua zi călătorul pleacă si se gîndeste că apa va continua să curgă după plecarea lui si că el îsi va aminti de ea cînd va ajunge în locuri depărtate. Eu îmi aduc aminte acum, la Buenos Aires, de acea scurtă poezie a lui Hesse. Mai tîrziu voi vorbi despre cărtile lui. Hermann Hesse s-a născut la Würtemberg în 1877. Părintii lui predicaseră în India doctrina pietistă. Hesse a fost, rînd pe rînd, mecanic, librar si anticar. A repetat, ca atîtia alti tineri, monologul dubitativ al lui Hamlet si a fost cît pe ce să-si pună capăt zilelor. În 1899 a publicat prima carte de versuri, iar în 1904 povestirea Peter Camenzind, cu caracter autobiografic. Contemporan cu realismul, simbolismul si expresionismul, nu s-a afiliat la nici una din aceste scoli. O bună parte a operei lui corespunde speciei care în germană se numeste Bildungsroman, romane care au drept temă formarea unui caracter. În 1911 a călătorit în India: mai bine zis, s-a întors, dat fiind că de atîtea ori se gîndise la tara aceea. În 1912 si-a stabilit resedinta în Elvetia, în cantonul Berna. În timpul războiului a fost pacifist, asemenea lui Romain Rolland si Russell. I-a ajutat, material si moral, pe prizonierii germani internati în Confederatie. Povestirea Ultima vară a lui Klingsor a fost scrisă în 1919; Siddharta - în 1921; Lupul de stepă - în 1926. Cu trei ani în urmă, Hesse adoptase cetătenia elvetiană. A murit la Montagnola, în apropiere de orasul Lugano, în 1962. Dintre numeroasele volume ale lui Hesse, Jocul cu mărgelele de sticlă (Das Glasperlen Spiel) este cel mai ambitios si cel mai exact. Critica a observat că jocul care dă numele acestei cărti nu este altceva decît o lungă metaforă a artei muzicii. Este evident că autorul nu si-a imaginat bine acest joc; dacă ar fi făcut-o, cei ce citesc romanul s-ar fi interesat mai mult de el decît de cuvintele si de angoasele protagonistilor si de vasta ambiantă care îi înconjoară.

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!