poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4730 .



File de istorie
personale [ ]
Dintr-o agendă a anului 1944

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Casiopeea2008 ]

2010-02-11  |     | 



26 ianuarie 1941- Se citează prin ordinul de zi pe armată nr. 19, Brigada a 1-a Mixtă Munte, pentru bravura dovedită în luptele din jurul Sevastopolului, între 17 și 21 Decembrie 1940, iar prin ordinul de zi nr. 20, se citează Brigada a 4-a Mixtă Munte, pentru strălucite fapte de arme săvârșite între 6-20 Ianuarie, cu ocazia debarcării inamice de la Feodosia.
20 martie 1941- Prin ordinul de zi pe armată nr. 23, se citează Regimentul 33 Infanterie și, în special Bat. 3, pentru eroica purtare în luptele din 19 Martie. Drapelul Regimentului este decorat, din Înalt Ordin, cu „Mihai Viteazul” cl. II.
6 aprilie 1941- Germania și Italia atacă Jugoslavia.
5 mai 1941- Scufundarea unui submarin sovietic de către dragorul românesc „F”.
22 iunie 1941- Începe Războiul Nostru Sfânt Împotriva bolșevismului.
23 iunie 1941- Luptele dela Băderei și Sculeni (Basarabia).
26 iunie 1941- Lupta navală dela Tuzla, scufundarea crucișetorului sovietic „Moscova” și avarierea distrugătorului „Harcov”.
1 iulie 1941- Lupta dela Þuțora (Basarabia).
2 iulie 1941- Trupele româno-germane trec Prutul, pentru a desrobi Basarabia și Bucovina.
3 iulie 1941- Luptele dela Fântâna Albă și Sinăuți (Bucovina). Ocuparea Storojinețului.
4 iulie 1941- Armata rămână trece Prutul. Vânătorii de munte intră în Cernăuți.
5 iulie 1941- Luptele dela Þiganca, Albița, Tonceni, Epureni și Porumbiște (Basarabia).
6 iulie 1941- Lupta dela Cărpineni (Basarabia); începe bătălia pentru masicul Corneștilor.
7 iulie 1941- Lupta dela Călărași și Lăpușna (Basarabia).
8 iulie 1941- Lupta dela Bălți și desrobirea Hotinului de către trupele române.
9 iulie 1941- Scufundarea a două submarine sovietice de către vedetele rapide și torpilorul „Năluca”.
11 iulie 1941- Ocuparea orașului Soroca.
13 iulie 1941- Luptele de la Florești (Basarabia).
14 iulie 1941- Lupta de la Hâncești (Basarabia).
15 iulie 1941- Prin ordinul de zi pe armată nr. 1, se citează următorii aviatori și unități de aviație, care s’au distins în luptele dela 22-30 Iunie 1941: Cpt. av. Manoliu Al., Lt. av. Scurtu Dan, Echipajul Lt. observator Stoian Mircea, Serg. t. r. Donișan D. și Serg. t. r. Breman Panait, Escadrila 53 Vânătoare, cu Cpt. av. Georgescu Gh., Grupul 5 Bombardament, comandat de Lt. comandor av. Landman Paul, Grupul 2 Bombardament, comandat de Cpt. av. Cristescu I.
16 iulie 1941- Trupele blindate române intră în Chișinău. În aceeași zi, are loc lupta dela dealul Vulturului, în urma căreia apărarea bolșevică din sudul Basarabiei este complet sdrobită.
17 iulie 1941- Trupele române forțează trecerea Nistrului și străpung linia Stalin.
18 iulie 1941- Prin ord. de zi pe armată nr. 2, sunt citate, pentru deosebite fapte de arme, Corpul V. M., Brigăzile 5, 6 și 8 Cavalerie și Diviziile 13, 21 și de Gardă.
19 iulie 1941- Începe bătălia din Sudul Basarabiei.
22 iulie 1941- Luptele dela Duboșari, Chilia, Reni și Cartal (Basarabia).
24 iulie 1941- Luptele dela Marienfeld (Basarabia).
25 iulie 1941- Comunicatul nr. 6 al Marelui Cartier General vestește că lupta pentru desrobirea brazdei românești dela Răsărit s’a terminat.
26 iulie 1941- Se citează, prin ordinul de zi pe armată nr. 3, vrednicia și bravura Diviziei 21 Infanterie și a comandantului ei, Generalul Dăscălescu.
28 iulie 1941- Ocuparea orașului Cetatea Albă.
1 august 1941- Trupele române trec Nistrul la Duboșari. Prin ordinul de zi nr. 74, C-damentul Armatei 3-a, citează grupa Serg. Mocanu Gh. Din Roșiori, care s’a distins la cucerirea dealului Bobeica.
3 august 1941- Lupta dela Vasiliewka (Ukraina).
4 august 1941- Lupta dela Nord-Malakowka (Ucraina).
5 august 1941- Bătălia dela Krivoj-Oziero (Rusia).
6 august 1941- Fuhrerul Adolf Hitler înmânează personal Generalului Ion Antonescu Crucea de Cavaler a „Crucii de Fier”.
12 august 1941- Trupele române trec Bugul.
13 august 1941- Trupele române ating coasta Mării Negre, la Est de Odesa.
19 august 1941- Prin ordinul de zi nr. 96, Comandamentul Armatei 3-a citează pe armată pe Serg. Mărășoiu C. și Giurcan Radu, din Corpul de Cavalerie, pentru faptul de a fi lovit singuri o unitate bolșevică, luând 600 de prizonieri.
20 august 1941- Trecerea Bugului; începe marșul spre Nipru.
21 august 1941- Generalul Ion Antonescu este înălțat la demnitatea de „Mareșal al României”.
24 august 1941- Prin ordinul de zi nr. 103, Comandamentul Armatei 3-a citează pe armată pe Lt. Colonelul Tarnovschi Dan, care s’a jertfit, luptând ca simplu luptător, în bătălia dela Cozinți.
28 august 1941- Trupele române ating Niprul.
30 august 1941- Prin ordinul de zi nr. 109, Comandamentul Armatei 3-a citează pe armată pe Plot. Comănescu Ion din Roșiori, pentru strălucitele lui fapte de arme.
2 septemvrie 1941- Trupele române ocupă uzina principală de apă a Odesei.
6 septemvrie 1941- Prin ordinul de zi pe armată nr. 5, Mareșalul Antonescu citează, pe întreaga Națiune, ca exemplu, ofițerii și trupa Batalionului 17 Infanterie Marină, pentru acțiunile eroice de pe Dunăre, între 21 Iunie și 23 Iulie 1941. Tot în această zi, se citează, prin ordinul de zi pe armată nr. 6, Lt. av. rez. Lascu Ioan, Flotila 1-a Vânătoare și Sublt. av. Claru Vasile, Flotila 2-a Vânătoare, pentru curajul și vitejia arătate în îndeplinirea misiunilor încredințate.
8 septemvrie 1941- Bătălia dela Anastasiewka și Mihailowka, pe Nipru.
11 septemvrie 1941- Începe asaltul Dalnicului. Prin ordinul de zi pe armată nr. 7, se citează Bateriile Reg. 24 artilerie, pentru deosebita bravură cu care au sfărâmat cu tunurile și luptă corp la corp atacurile inamice.
14 septemvrie 1941- Prin ordinul de zi pe armată nr. 8, se citează unitățile Armatei a 3-a, care s’a acoperit de glorie pe câmpurile de luptă ale Bucovinei, Basarabiei, Transnistriei și Ucrainei.
15 septemvrie 1941- Lupta dela Berislav (Ucraina).
18 septemvrie 1941- Moare la datorie Generalul Alexandru Ioanițiu, șeful Marelui Cartier General.
24 septemvrie 1941- Începe bătălia dela Marea de Azov.
26 septemvrie 1941- Lupta dela Mihailovka (Ucraina).
28 septemvrie 1941- Se citează, prin ordinul de zi pe armată nr. 9, pentru deosebite fapte de arme, Lt.-col. „a la suite” Miclescu Nicolae, Cpt. Mladinovici Horia, Sublt. Cârdu Emil, Sold. Boca Silvestru.
2 octomvrie 1941- Se termină victorios bătălia dela Malaja-Bielosiorka (Ucraina). Vânătorii de Munte înscriu pe drapelele lor pagini de nepieritoare glorie.
10 octomvrie 1941- Se termină marea bătălie dela Marea de Azov cu victoria trupelor germane și române.
15 octomvrie 1941- Prin ordinul de zi pe armată nr. 10, se citează, pentru devotament și muncă fără preget, următoarele formațiuni sanitare din zona de operațiuni: Spitalele de campanie nr. 7 și 8, Serviciul de triaj nr. 7, Ambulanțele diviziilor de Gardă și 21, Depozitul central sanitar și Spitalul di Salz, iar prin ordinul de zi nr. 11, se citează Lt. Observator Oprescu Ioachim, Adj. rez. Plot. Tudor Pavel, Serg. t. r. mitralior Blaga Ion, din Flotila 2 Informații, pentru eroismul și spiritul de sacrificiu de care au dat dovadă.
16 octomvrie 1941- Trupele române cuceresc Odesa, după lupte crâncene. Mareșalul Ion Antonescu exprimă luptătorilor recunoștința Patriei.
17 octomvrie 1941- Capitala și Þara întreagă sărbătoresc victoria armatelor române dela Odesa.
18 octomvrie 1941- Începe atacul istmului Perekos. Ambulanța Moto 101 este citată pe armată pentru îngrijirea deosebită acordată răniților.
28 octomvrie 1941- Luptele dela Salikov și Perekop (Crimeia). Ordinul de zi al Comandamentului Corpului de Munte citează pe Frt. Grigoraș Vasile, care, împreună cu un soldat german, a capturat 3 mașini rusești încărcate cu muniții; pentru acest fapt, a fost decorat cu „Crucea de Fier”.
1 noemvrie 1941- Luptele dela Dorte și Karasubasar (Crimeia); cucerirea orașului Simferopol.
4 noemvrie 1941- Luptele dela Alusta și Feodosia (Crimeia).
8 noemvrie 1941- La Arcul de Triumf din București, are loc înălțătoarea solemnitate a primirii trupelor desrobitoare și decorarea unităților și ofițerilor care s’au distins.
9 noemvrie 1941- Submarinul „Delfinul” scufundă un vas de comerț sovietic de 12.000 de tone. Ordinul de zi pe armată nr. 12 citează, pentru munca și devotamentul de care a dat dovadă, întreg Corpul sanitar dela toate formațiile, iar ordinul de zi nr. 13 citează, în mod deosebit, pe Col. medic rez. Prof. Tănăsescu.
12 noemvrie 1941- Sevastopolul este înconjurat de trupele aliate germano-române.
13 noemvrie 1941- Ordinul de zi pe armată nr. 14 citează, pentru muncă devotată, Consiliul de Patronaj al Operelor Sociale, Societatea de Cruce Roșie și Societatea Ortodoxă a Femeilor Române. În aceeași zi, ordinul de zi nr. 15 citează, pentru eroism și spirit de jertfă, pe copilul Ghilaș I. Vasile, elev în cl. a III-a de liceu, din com. Stodilna jud. Orhei.
14 noemvrie 1941- Prin ordinul de zi pe armată nr. 16, se citează, pentru operațiunile de protecție, exercitarea în luna Octomvrie în Marea Neagră, forța navală maritimă română, cum și ofițerii, subofițerii și marinarii germani, care au luptat alături de marinarii noștri.
1 decemvrie 1941- Scufundarea unui submarin sovietic de către distrugătorul „Regina Maria”.
5 decemvrie 1941- Prin ordinul de zi pe armată nr. 17, se citează toate unitățile Armatei a III-a și în special Corpul Vânătorilor de Munte și Corpul de Cavalerie, pentru contribuția excepțională în lupta contra dușmanului din Răsărit.
17 decemvrie 1941- Scufundarea unui submarin sovietic de către distrugătorul „Regele Ferdinand”.
28 decemvrie 1941- Cucerirea Dealului Capela (Crimeia).
31 decemvrie 1941- Prin ordinul de zi pe armată nr. 18, se citează, pentru strălucite fapte de arme, în zona Isvestia-Adamowitscha, Brigada a 6-a cavalerie.

***

3 ianuarie 1942- Trupele române înfrâng pe bolșevici la Sudak (Crimeia)
20 ianuarie 1942- Trupele bolșevice debarcate în Feodosia (Crimeia) sunt înfrânte de trupele română-germane, după lupte crâncene, pe un ger și un viscol puternice.
29 ianuarie 1942- Bătălia de la Kegitschewka (Rusia).
1 februarie 1942- Începe lupta dela Kaistopowka.
12 februarie 1942- Prin ordinul de zi pe armată nr. 21, se citează Generalul Lascăr Mihail, pentru modul strălucit cum și-a condus unitățile de sub comanda sa în bătălia Crimeii.
16 februarie 1942- Mareșalul Ion Antonescu este decorat de Fuhrer cu Marea Cruce a Ordinului Vulturul German de Aur.
16 martie 1942- Prin ordinul de zi nr. 383, Comandamentul Corpului Vânătorilor de Munte și al trupelor din Crimeia citează dârzenia trupelor care au cucerit Crimeia, apărată de un inamic mult mai numeros.
21 martie 1942- Prin ordinul de zi pe armată nr. 24, se citează Brigada de Cavalerie și Detașamentul Korne, pentru că a nimicit, în condiții extrem de grele, debarcările inamice dela Sudak-Feodosia, iar prin ordinul de zi nr. 25, se citează, pentru același motiv, Bat. 13, 14 și 17 Vânători Munte, precum și Comp. Cpt. Ghestner din Bat. 18 Vânători Munte.
28 martie 1942- Prin ordinul de zi pe armată nr. 26, se citează detașamentul de Skiori din Brigada 3-a Vânători de Munte, pentru fapte de neasemuită vitejie, în luptele din câmpia Donețului.
1 aprilie 1942- Se citează prin ordinul de zi pe armată nr. 27, Regt. 1, 4, 6 și 11 Dorobanți, Bat. 4 și 7 V-tori M-te și Regt. 3 Pionieri, pentru foarte bună cazare, echipare și hrănire a recruților.
5 aprilie 1942- Remorcherul Forchs scufundă un submarin sovietic.
8 mai 1942- Lupta de la Parpaki (Crimeia).
11 mai 1942- Începe lupta pentru ocuparea istmului Kerci și bătălia de încercuire dela Sud de Harcov.
13 mai 1442- Luptele dela Astaban și Saraimia (Crimeia).
14 mai 1942- Luptele dela Ortacli și Kerci (Crimeia).
19 mai 1942- Se termină victorios ofensiva româno-germană dela Kerci, în timp ce la Sofiewka, pe Doneț, au loc lupte grele. Bătăia dela Losovaja.
26 mai 1942- Prin ordinul de zi pe armată nr. 28, se citează Cap. Plăcintă Nicolae, dela Depozitul Muniții Tighina, pentru curajul și spiritul de sacrificiuarătate în ziua de 24 Mai.
31 mai 1942- Trupele germane și române termină distrugerea și capturarea forțelor bolșevice încercuite la sud de Harcov. Astfel marea contraofensivă a lui Timoscenko este transformată într’un dezastru.
2 iunie 1942- Începe a doua bătălie a Sevastopolului.
4 iunie 1942- Prin ordinul de zi nr. 29, d-l Mareșal Antonescu mulțumește ostașilor care au înscris pagini de strălucită glorie în luptele de la Harcov, iar prin ordinul de zi nr. 30, se cinstesc eroicele lupte ale ostașilor care au nimicit forțele dușmane din peninsula Kerci: 17 divizii de trăgători bolșevici, 2 divizii de munte, 3 brigăzi de trăgători, 2 divizii de cavalerie și 4 brigăzi blindate.
9 iunie 1942- Fortificațiile din jurul Sevastopolului sunt străpunse de trupele româno-germane.
14 iunie 1942- Trupele româno-germane cuceresc la Sevastopol 645 de cazemate bolșevice.
18 iunie 1942- Se citează prin ordinul de zi pe armată nr. 31, Generalul Vasiliu Dumitru, pentru munca, cinstea și devotamentul de care a dat dovadă toată vieața și, cu prisosință, în timpul războiului.
21 iunie 1942- Cade puternica fortificație „Lenin” dela Sevastopol.
22 iunie 1942- Începe ofensiva de vară germano-română pe frontul de Est. Trupele române forțează Donețul la Protopopowka și Tscherwony-Schachter.
24 iunie 1942- Ocuparea Izmirului.
25 iunie 1942- Trupele române cuceresc Bastionul 2 din centura de fortificații a Sevastopolului.
30 iunie 1942- Românii cuceresc Balaklava (Crimeia).
1 iulie 1942- Trupele germano-române cuceresc Sevastopolul.
8 iulie 1942- Prin ordinul de zi nr. 32, Mareșalul Antonescu citează pe armată pe Lt. rez. Drăgănescu Ion, tată a 9 copii, care s-a jertfit la Dealul Capela, atacând în fruntea companiei sale de Vânători de Munte, mai multe cazemate bolșevice și izbutind să le cucerească prin lupte la baionetă și grenade.
24 iulie 1942- Cucerirea Rostovului.
25 iulie 1942- Primele unități române ating Donul, la Zimljanskaja.
6 august 1942- Cucerirea portului Jeisk de către cavaleria română.
17 august 1942- Cucerirea portului Temriuk.
20 august 1942- Trupele germane și aliate pătrund în munții Caucaz.
31 august 1942- trupele române ocupă portul Anapa (Caucaz).
6 septemvrie 1942- Trupele româno-germane ocupă portul Novorosisk.
28 octomvrie 1942- Vânătorii noștri de Munte cuceresc orașul Nalcic (Caucaz).
2 noemvrie 1942- Cucerirea orașului Alagir.
24 noemvrie 1942- Prin ordinul de zi nr. 33, se mulțumește Generalului Lascăr și Armatei a III-a pentru strălucitele fapte de arme, recunoscute prin decorarea comandantului cu cea mai mare decorație germană.
25 noemvrie 1942- Prin ordinul de zi pe armată nr. 34, se citează Divizia a 2-a Munte și comandantul ei, Generalul Dumitrache, pentru frumoasa victorie în „Bătălia dela Nalcic”.
29 decemvrie 1942- Prin ordinul de zi pe armată nr. 35, se trimit laude și cuvinte de îmbărbătare generalilor, ofițerilor și soldaților din armatele de pe Don, Volga și din Caucaz.

***

30 ianuarie 1943- Prin ordinul de zi pe armată nr. 36, se citează ambulanța Moto nr. 101, pentru activitatea excepțională desfășurată în grele împrejurări ale războiului.
13 februarie 1943- Începe marea contraofensivă germană în regiunea Harcov-Orel.
25 februarie 1943- Pein ordinul de zi pe armată nr. 38, se citează Divizia 3-a Munte, pentru fapte de arme săvârșite în luptele din Caucaz.
7 martie 1943- Încercarea de debarcare dela Jusnaia Ozereika (N.-V. Novorosisk), în spatele trupelor germane și române, este complet nimicită de trupele române.
14 martie 1943- Trupele germane reocupă Harcovul.
30 martie 1943- Prin ordinul de zi pe armată nr. 39, se citează Comp. Cpt. Dabija Nicolae, din Rgt. 38 Inf., pentru strălucite fapte de arme săvârșite în luptele din regiunea Novorosisk.
31 martie 1943- Se citează prin ordinul de zi pe armată nr. 40, Spitalul de campanie Crucea Roșie nr. 4, pentru excelentă disciplină, organizare și spirit de sacrificiu, arătate în toate ocaziile.
5 aprilie 1943- Succese defensive română-germane pe frontul Kuban.
17 aprilie 1943- Distrugătorul „Mărășești” scufundă un submarin sovietic. Prin ordinul de zi pe armată nr. 41, se citează Divizia 19-a Infanterie, pentru bravura și tenacitatea arătate în luptele defensive din Caucaz.
2 mai 1943- Alte mari succese defensive ale trupelor română-germane dela capul de pod Kuban.
14 mai 1943- Prin ordinul de zi pe armată nr. 42, se mulțumește armatei pentru ordinea, instrucția, ținuta și disciplina desăvârșită arătate cu ocazia zilei de 10 Mai.
28 mai 1943- Comandamentul armatei a 17-a germană citează, prin ordinul de zi, Divizia a 3-a Munte și pe comandantul ei, Generalul Maciulschi, pentru voința de oțel și puterea de luptă nemăsurată, dovedite în luptele din Caucaz și dela Capul de pod Kuban.
25 iunie 1943- Se citează, prin ordinul de zi pe armată nr. 43, „Centrul de sânge conservat”, de sub conducerea Medicului Maior Nestorescu Nic., pentru activitatea rodnică depusă.
6 iulie 1943- Se citează, prin ordinul de zi pe armată nr. 44, sublt. Rez. Gădiuță Nicolae, din Rgt. 33 Dorobanți, pentru bravură personală și spirit de sacrificiu.
7 iulie 1943- Se citează, prin ordinul de zi pe armată nr. 45, Rgt. 38 Infanterie, pentru modul cu totul deosebit în care s’a distins în luptele din cursul lunei Februarie, în regiunea Novorosisk.
18 iulie 1943- Pe cerul dela Mius, 7 aviatori vânători români au doborât 17 avioane „roșii”. Înălțarea la gradul de ofițer a promoției „Mihai Viteazul”.
1 august 1943- Marea victorie aeriană dela Ploiești: aviația de vânătoare și apărarea antiaeriană româno-germană doboară 36 avioane „Liberator”.
14 august 1943- Se citează, prin ordinul de zi pe armată nr. 46, Plot. Major Olteanu Marin, pentru sentimentele patriotice și nobilul sacrificiu aduse țării prin jertfirea, pe câmpul de luptă a fiilor săi: Cpt. Marinescu D. și Olteanu Gh.
25 august 1943- Se citează, prin ordinul de zi pe armată nr. 47, toate organele îndrumîtoare și ajutătoare, precum și formațiunile veterinare din Transnistria, pentru felul cum și-au făcut, tot timpul, datoria.
28 august 1943- Comandamentul Armatei a 17-a germană citează, prin ordin de zi, Divizia 6-a Cavalerie și pe Comandantul ei, Colonelul Teodorini, pentru faptele strălucite de arme, prin care divizia și-a împodobit drapelele, pe Kuban și în Caucaz, cu laurii unei faime nepieritoare.
19 septemvrie 1943- Comandamentul Corpului 44 german citează, prin ordin de zi, Divizia 19-a și pe comandantul ei, Colonelul Palaghiță, pentru strălucita contribuție în luptele din Kuban.
20 septemvrie 1943- Comandamentul Corpului 44 german citează, prin ordin de zi, Divizia 10-a Infanterie, pentru strălucite fapte de arme dela capul de pod Kuban.


Notă: Am transcris întocmai, cu ortografia în vigoare atunci.


.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!