poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1814 .



Blugi in iarba
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [mihaly ]

2005-05-22  |     | 



Iarba ridica¢ capul t¸uguiat printre traversele de la capa¢tul liniei, unde as¸tept de vreo ora¢ tramvaiul. Vra¢biile care t¸opa¢ie nestingherite ciupind firele crude probabil s¸tiu mai bine decât mine ca¢ pe-aici nu prea ajunge tramvaiul. Mai bine decât noi oamenii - atent¸ie, nu sunt singur în stat¸ia de la gara Progresul, de unde începe drumul spre Alexandria. Un t¸a¢ran ba¢trân, dupa¢ ce mi-a t¸inut vreo doua¢zcei de minute tova¢ra¢s¸ie în frigul de-afara¢, s-a refugiat în ada¢postul vânza¢toarei de bilete. Nu va¢d de ce m-as¸ întoarce acum la servici, unde nimeni nu-mi remarca, cu orele, prezent¸a. Am observat ca¢ materia pentru romanul la care lucrez se aduna¢ cel mai bine în spat¸iile deschise, sau într-o alternare a câmpului deschis cu o baraca¢, în care vreo zece semiora¢s¸eni strâns¸i la o singura¢ masa¢ se înca¢lzesc bând vodca¢ ieftina¢. Tabla exterioara¢ a bara¢cii e coples¸ita¢ de înscrisuri de onanis¸ti privitori la un meci de fotbal. çn timp ce eu ma¢ îndrept mental spre societatea Bursucului, mintea mea lucreaza¢ lent s¸i steril, ca un creier extirpat întins pe o tava¢ de sticla¢, în care doctorul Mengele ar umbla cu o lingurit¸a¢ de desert. çn jurul meu bântuie asistentele în sarafane albe, cu pa¢rul legat în cozi de cal, mimând ingenuitatea. Us¸urarea de creier ma¢ adusese la nivelul intelectual al patronilor la care lucram de cinci ani; la urma urmei nis¸te biete târâtoare, de vreme ce nu se aruncau sa¢ sust¸ina¢ financiar un "roman al viitorului", Draculaland-ul pentru care depusesem din prima¢vara trecuta¢ cererea de sponsorizare. Mi-au spus înca¢ de-atunci colegi binevoitori ca¢ un Bursuc iubitor de întuneric n-o sa¢ sust¸ina¢ niciodata¢ aparit¸ia unei ca¢rt¸i, ca¢ pur s¸i simplu el n-avea organ pentru cultura¢, ci doar pentru râmat. De Cra¢ciun firma oferise cu mare pompa¢ aceias¸i saci mari de cadouri consumabile, des¸i s¸tiau foarte bine care ar fi fost cadoul dorit de mine. N-am avut nici demnitatea de-a refuza darul. Ca de obicei, o revolta¢ infantila¢ împotriva las¸ita¢t¸ii mele s-a trezit abia în tramvaiul spre Gara¢, când am început sa¢-i înjur necres¸tines¸te pe cei care, al doilea an la rând, m-au amet¸it cu sucuri naturale. O femeie la¢t¸ita¢ pe scaunele de la spatele tramvaiului, cu alura¢ de femeie spre vâsta treia, oricum cu tra¢sa¢turile neidentificabile între cojoc s¸i broboada¢, s¸i-a proiectat spre mine pachetul îndesat de haine, parca¢ ar fi vrut sa¢ spuna¢ ca¢ ar avea put¸ina¢ înt¸elegere pentru chinul meu dar, te rog mama¢, nu mai înjura în tramvai de Cra¢ciun – vorbele astea chiar le-a rostit, mi se pare, cu un glas ina¢bus¸it.

Vorbind singur ca în literatura suprarealista¢, Tudor se refugiaza¢ în baraca¢, unde-i cald s¸i bine de la minisoba electrica¢, s¸i ba¢ncile cu vedere spre televizor sunt toate ocupate de muncitori cu ca¢ciuli de lâna¢, din care le scapa¢ chicile pra¢fuite. Aici ar trebui sa¢ bea pâna¢ la pierderea - s¸i evident ca¢ nu reus¸es¸te sa¢ bea mai mult de suta lui de ta¢rie. Chioara pusese ochiul pe haina lui de iarna¢, cica¢ de sa¢rba¢torile astea o sa¢ vina¢ la ei acasa¢, sa¢-s¸i mai aleaga¢ nis¸te haine bune - dar nu prea avem haine femeies¸ti, ra¢posat¸ii au fost de parte ba¢rba¢teasca¢ - nu conteaza¢ mama¢, spusese ea repede, cu un zâmbet dulce de bet¸ivan, daca¢-i un palton ca a¢sta de pe matale merge s¸i pe femeie s¸i pe ba¢rbat...Va sa¢ zica¢ T. era un fericit, dupa¢ categorisirea ei, fiindca¢ paltonul îi t¸inea de cald s¸i fiindca¢, de la cârciuma de cartier, putea sa¢ ajunga¢ în juma¢tate de ora¢ acasa¢, unde mama se va ridica de la telenovela ei ca sa¢-i puna¢ în farfurie o ciorba¢ calda¢...Ar fi fost chiar amuzant, într-o seara¢, s-o trezesc pe mama de la filmele ei intrând în casa¢ cu Chioara dupa¢ mine. Acum, dumneaei cica¢ e bolnava¢ dupa¢ penisurile urias¸e de rus¸i din taiga: ßtii de ce l-a oplos¸it t¸arina pe Rasputin, mama¢?...Fiindca¢ futea bine, o pa¢trundea toata¢! Bine înt¸eles, dintre bet¸ivii din baraca¢ nimeni nu poate s-o satisfaca¢ - ea, care acolo în Siberia a fost zece ani print¸esa¢, pe a¢s¸tia de-aici îi trimite la plimbare dupa¢ t¸iga¢ri. Trage furioasa¢ din t¸iga¢rile moldovenes¸ti, mijindu-s¸i ochiul injectat de fum, s¸i în timpul a¢sta abia linge gâtul sticlei de bere, stârnind privirile urâte ale muncitorilor: vampiroaica asta as¸teapta¢ sa¢ ne ia somnu ca sa¢ ne fure, sa¢ ne lase fa¢ra¢ cizme-n picioare. Nu-i vorba de cizme (mama, de colo), poate o interesa o colect¸ie de blugi...Aici încep sa¢ ma¢ uit urât prin colt¸urile camerei de scriitor. Colect¸ia care ne-a însot¸it din casa cea veche, într-un sac urias¸ de plastic, evident ca¢ nu era de dat. As¸a cum orice om a colect¸ionat în viat¸a lui ma¢runt¸is¸uri, insigne, nasturi, timbre s¸.cl., eu am adunat din copila¢ria mea, cu o râvna¢ de care am ajuns sa¢ ma¢ minunez singur, zeci de perechi de blugi, purtate de mine sau de cei care au locuit, temporar, sub acoperis¸ul nostru. Se adunsera¢ vreo cincizeci de perechi de prespa¢lat¸i, blugi cu insigne, cu petice, cu...de la scurt¸ii pe care-i purtam la cinci-s¸ase ani, pe când jeans¸ii erau înca¢ un lucru mai put¸in obis¸nuit în România, pâna¢ la blugii verzi în care sor-mea a fa¢cut student¸ia (plus o ies¸ire prin laga¢rul socialist&Jugoslavia), sau pâna¢ la blugii negri-indigo în care am as¸ternut primele pagini ale Draculalnd-ului. Piesa de rezistent¸a¢ erau pantalonii de atelier ai Antoniei, vopsit¸i în uleiuri verzi-galbene care nu mai ies cu nici un solvent. Doar maman, care de când o s¸tiu n-a purtat blugi, pare sa¢ nu înt¸elaga¢ de ce a trebuit sa¢ ca¢ra¢m dupa¢ noi sacul în casa noua¢. çntr-un film iugoslav din anii '80, un grup de tineri ajuns¸i în Italia poarta¢ un dialog de minute lungi despre blugi s¸i cum se pot recunoas¸te nis¸te originali, cusa¢tura, Schlitz-ul etc.


.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!