poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2170 .



Roza lui Paracelsus - Jorge Luis Borges
proză [ ]
inscriere in biblioteca

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Liamelie ]

2010-01-05  |     | 




Din atelierul sau, aflat in doua incaperi scobite sub pamant, Paracelsus ii ceru Dumnezeului sau, vagul sau Dumnezeu, oricarui Dumnezeu, sa-i trimita un discipol.
In soba, un palid foc proiecta umbre neregulate. Sa se ridice pentru a aprinde lampa de fier ar fi cerut un efort mult prea mare. Paracelsus, toropit de oboseala, uita de rugaciunea formulata. Noaptea inghitise athanorul si prafuitele alambice, cand cineva batu la usa. Pe jumatate adormit, Paracelsus se ridica, urca cele cateva trepte ale scarii in forma de melc si deschise unul din canaturile usii. Un necunoscut trecu pragul.Parea, si el, din cale-afara de ostenit.Paracelsus ii arata o lavita;celalat se ajeza in tacere. La inceput nu rostira nici un cuvant, iar mai apoi magistrul curma, primul, tacerea.
- Tin minte chipurile dinspre Apus ca si pe acelea dinspre Rasarit, spuse el nu fara o anume emfaza. Dar nu tin minte chipul tau. Cine esti si ce voiesti de la mine?
-Numele meu nu are insemnatate, raspunse celalalt.Am colindat trei zile si trei nopti ca sa ajung pana aici.Vreau sa fiu ucenicul tau. Ti-am adus, iata, intregul meu avut.
Scoase la iveala un sacusor de piele si, cu mana dreapta, il rasturna pe masa: se prelinse un suvoi de galbeni.
Paracelsus, pentru a-si aprinde lampa, fusese nevoit sa-i intoarca spatele. Cand se intoarse iar catre noul venit, observa ca acesta tinea o roza in mana stanga. Roza il nelinisti.
Se apleca, isi impreuna varfurile degetelor si spuse;
-Ma crezi in stare sa fauresc piatra care sa preschimbe elementele in aur. Dar eu nu aurul il caut, si daca aurul te preocupa, nu-mi vei fi niciodata ucenic.
- Aurul nu ma preocupa de fel, raspunse celalalt. Galbenii acestia nu sunt decat o marturie a dorintei mele de a invata. As dori sa-mi arati Piatra Filozofala.
Vreau sa te insotesc pe drumul care duce la Piatra.
Paracelsus rosti rar:
- Drumul este piatra. Piatra este punctul de pornire. Daca nu intelegi acest lucru, n-ai inceput inca sa intelegi. Caci telul este in fiecare din pasii tai.
Celalalt il privi neincrezator. Il intreba cu glas schimbat:
-Dar exista oare un tel?
Paracelsus izbucni in ras.
-Detractorii mei, care sunt la fel de numerosi pe cat sunt de stupizi, sustin contrariul si ma invinuiesc de impostura.Eu ne le dau dreptate, insa n-ar fi cu neputinta ca totul sa fie o iluzie. Ceea ce stiu e ca drumul exista.

Urma o tacere si apoi celalat spuse:
-Sunt gata sa-l strabat impreuna cu tine,chiar daca ar fi sa cutreieram vreme multa .Ingaduie-mi sa trec desertul.Ingaduie-mi sa intrezaresc, fie si de departe, pamantul fagaduit, chiar daca astrele mi-ar interzice apoi sa-l ating. Dar, inainte de a incepe aceasta calatorie, voiesc o dovada.
-Cand? intreba Paracelsus, cu neliniste.
-In clipa aceasta, raspunse discipolul, aratand dintr-o data o brusca obstinare.
Incepusera sa converseze in latina, acum vorbeau in germana.
Tanarul ridica roza de-asupra capului.
-Se spune, rosti el, ca tu poti arde un trandafir in flacari, pentru a-l face sa renasca apoi din propria cenusa, cu ajutorul artei si al priceperii tale. Ingaduie-mi, asadar , sa fiu martorul acestei minuni. Iata ce iti cer, si itit ofer, apoi, intreaga viata.
-Esti foarte credul, spuse magistrul. Si n-am ce face cu credulitatea:eu am nevoie de credinta.
Celalalt insista:
-Tocmai pentru ca nu sunt credul vreau sa vad cu proprii mei ochi pieirea si renasterea acestei roze.
Paracelsus o lause in mana si se juca, vorbind, cu petalele ei.
-Esti credul,continua. Spui ca as fi in stare s-o nimicesc?
-Oricine ar fi in stare s-o nimiceasca, spuse discipolul.
_Te inseli.Crezi, oare, ca e cu putinta sa trimiti ceva in neant?Crezi ca intaiul Adam a izbutit, in Paradis, sa distruga macar o floare, macar un singur fir de iarba?
-Nu ne aflam in Paradis, raspunse tanarul cu incapatanare;aici, sub razele lunei, totul e pieritor.
Paracelsus se ridicase.
-Si in care alt loc ne aflam atunci? Crezi, oare, ca divinitatea ar putea sa creeze un spatiu care sa nu fie Paradisul?Crezi, oare, ca prabusirea consta in altceva decat a ignora tocmai faptul ca ne aflam in Paradis?
-O roza paote arde, spuse provocator discipolul.
-Mai este foc in vatra, raspunse Paracelsus.Daca ai azvarli aceasta roza in jaratec, ai putea crede ca flacarile au mistuit-o si ca cenusa e cea care este reala.Iti spun ca roza e eterna si ca doar aparenta paote sa se schimbe.Mi-ar fi de ajuns o vorba pentru ca tu, apoi, s-o ai din nou in fata ochilor.
-O vorba? spuse discipolul, surprins.Athanorul e stins, alambicele sunt acoperite de colb. Ce-ai putea face pentru ca ea sa renasca?
Parcelsusil privi cu tristete.
-Athanorul e stins, repeta el, iar alambicele sunt pline de colb.De-a lungul zilei folosesc , insa, cu totul alte instrumente.
-Nu indraznesc sa te intreb care anume, spuse celalalt, cu malitie si umilinta.
-Vorbesc de acela pe care l-a folosit divinitatea pentru a crea cerul si pamantul, si pe care pacatul originar ni-l ascunde.Vorbesc de Cuvantul dezvaluit de Kabbala.

Discipolul spuse atunci pe un ton rece:
-Te rog cu umilinta sa te invoiesti a-mi arata pieirea si intoarcerea rozei.Putin imi pasa daca operezi cu Verbul sau ca athanorul.
Paracelsus ramase pe ganduri.In cele din urma spuse:
-Daca as face-o, ai spune ca e vorba desprte o aparenta impusa de magia ochilor tai.Miracolul nu ti-ar da increderea pe care o cauti.Asadar, lasa roza.

Mereu neincrezator,banuielnic, tanarul il privi.Magistrul ridica vocea si ii spuse:
-La urma urmei,cine esti tu, pentru a navali astfel in casa unui magistru si a cere de la el un miracol?Ce-ai facut tu pentru a merita un astfel de dar?

Celalalt raspunse, tremurand:
=Stiu bine ca n-am facut nimic.Iti cer, in numele tuturor anilor pe care ii voi petrece trudind in umbra ta, sa-mi ingadui sa vad cenusa , apoi roza.Nu-ti voi cere nimic altceva. Voi crede in marturia ochilor mei.
Cu o miscare brusca, lua trandafirul rosu pe care Paracelsus il lasase pe pupitru si il azvarli in flacari.Trandafirul isi schimba culoarea si, dupa cateva clipe, din el nu mai ramase decat o mana de cenusa.Clipe in sir, discipolul astepta cuvantul si miracolul.
Paracelsus ramase de gheata.Spuse cu o ciudata simplitate;
-Toti medicii si toti spiterii din Basilea afirma ca as fi un impostor.Poate ca au dreptate.Aici odihneste cenusa care a fost candva roza si nu va mai fi niciodata.
Tanarul se simti cuprins de rusine.Paracelsus era un sarlatan sau un simplu vizionar,iar el, un intrus, daduse buzna in casa lui si acum il silea sa admita ca faimoasele-i puteri magice nu sunt decat formule gaunoase.
Ingenuche si rosti:
-Sunt de neiertat.Mi-a lipsit fervoarea pe care Atotputernicul o cere de la credinciosi.Ingaduie-mi sa mai privesc o data cenusa.Ma voi intoarce cand voi fi mai puternic, atunci voi fi discipolul tau, iar la capatul drumul voi vedea roza.
Vorbea cu o autentica pasiune, care nu era, insa, decat mila pentru batranul magistru, atat de venerat, atat de incoltit, atat de ilustru si, la sfarsitul vietii, atat de gol pe dinauntru. Cine era el, Johanes Grisebach, pentru a descoperi, cu sacrilega-i mana, ca indaratul mastii nu se afla nimeni?
Sa-i lase galbenii ar fi parut o umilinta. Si-i lua, asadar, la plecare.Paracelsus il insoti pana la capatul scarii si-i spuse ca va fi intotdeauna binevenit.Amandoi stiau ca nu se vor mai vedea niciodata.Paracelsus ramase singur.Inainte de a stinge lampa si de a se aseza in fotoliul scalciat, rasturna gramajoara de cenusa in mana lui concava si rosti un cuvant cu glas scazut.Roza reaparu.


.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!